فلزات ساخت زیورآلات

بهترین فلزات ساخت زیورآلات کدامند؟

برای ساخت هر گونه از زیورآلات باید از موادی استفاده کرد که هر یک از آن‌ها دارای خصوصیات خاص به خود باشند. یکی از ویژگی‌هایی که برای زیورآلات وجود دارد در اصل زیبایی خاص و بی نظیری می‌باشد که در مرحله اول برای بسیاری از افراد چشم نواز است.
در هر صورت تنوع و گستردگی زیادی در زمینه ساخت زیورآلات وجود دارد و هزینه‌ای که برای ساخت زیورآلات ایجاد می‌شود. در رابطه با نوع زیورآلاتی که ساخته می‌شود متفاوت خواهد بود؛ زیرا در آن از ترکیبات زیادی استفاده شده است که می‌تواند قیمت را افزایش یا کاهش دهد. البته در بیشتر موارد سازندگان زیورآلات سعی می‌کنند که از ترکیباتی برای ساخت جواهر آلات خود بهره‌مند شوند که بتوانند قیمتی که برای آن لحاظ می‌شود به صورت متعادل باشد و در اصل افراد علاقه‌مند به زیورآلات بتوانند از آن بهره‌مند شوند.
فلزات اساسی که برای ساخت زیورآلات از آن بهره‌های زیادی برده می‌شود در اصل فاکتور‌های خوبی می‌باشند که بتوان از آن‌ها برای بهتر شدن روند ساخت و همین طور کیفیت بالای آن بهره‌مند شد.
با توجه به این موضوع نکته‌ای که وجود دارد نوع فلزاتی است که برای ساخت زیورآلات به کار برده می‌شود، بهترین فلزات ساخت زیورآلات عبارتند از:

  • نقره
  • طلا
  • رزگلد

با این حال فلزات تخصصی‌تر دیگری نیز هستند که در ساخت زیورآلات از آن‌ها استفاده می‌شود که کار با تمامی فلزات در دوره‌های آموزش ساخت زیورآلات در اصفهان به هنرجویان آموزش داده می‌شود. بنابراین با توجه به نوع ساخت و طراحی که برای زیورآلات در نظر گرفته می‌شود دارای ساختار متفاوتی خواهد بود.

گردنبند زیبا

فلزات به کار برده شده در زیورآلات

یکی از فلزاتی که در بالا نیز به آن اشاره شد و برای ساخت زیورآلات از آن استفاده‌های زیادی می‌شود در رابطه با فلز نقره می‌باشد.
فلز نقره یکی از فلزاتی است که به شدت مورد استقبال سازندگان زیورآلات قرار داده شده است و ظرافت‌های خاصی را در ساخت هر گونه از زیورآلات در فلز نقره به کار برده می‌شود.
درخشندگی و براقی که برای فلز نقره وجود دارد باعث شده است که این فلز در ساخت جواهرات مورد استفاده قرار داده شود.
جواهراتی که زیبایی آن‌ها به درخشندگی و میزان براقی که برای هر یک از آن‌ها وجود دارد بستگی خواهد داشت.

  • نکته

یکی از مطالبی که در خرید زیورآلاتی که از جنس نقره ساخته شده‌اند وجود دارد در رابطه با درصد نقره است.
بنابراین به صورت کامل در هر مدلی از زیورآلات که با نقره ساخته شده است به میزان ۹۲.۵ درصد از نقره استفاده شده است که مابقی موادی که به کار برده شده است همگی مس هستند.
به این شکل است که هر گونه از زیورآلاتی که با این درصد از فلزات ساخته شوند دارای ویژگی‌های بی نظیری هستند و هم این که میزان دوام و ماندگاری بالا‌تری را از خود به نمایش می‌گذارند.
با توجه به این موضوع باید گفت که هر چه درصد خالص‌تری از نقره در ساخت زیورآلات وجود داشته باشد اصل بودن زیورآلات بیشتر است اما وجود ناخالصی در آن اگر با درصد کمی وجود داشته باشد بهتر خواهد بود؛ زیرا باعث می‌شود که میزان مقاومت جواهر آلاتی که با نقره ساخته شده‌اند بیشتر شود و کارکرد بهتری را می‌توان از آن به دست آورد.

گردنبند زیبا

زیورآلاتی که با نقره ساخته می‌شوند شامل:

  • گردنبند
  • انگشتر
  • دستبند
  • سگک
  • کمربند
  • بند دستبند

البته در رابطه با جنس نقره باید گفت که این ماده دارای نرمی بهتری نسبت به فلزات دیگر می‌باشد. بنابراین، اگر مقایسه‌ای در رابطه با فلز نقره و دیگر فلزات مانند طلا داشته باشیم باید این مطلب را در نظر داشت که فلز نقره بسیار لطیف است و در رابطه با فلزاتی مانند پلاتین و همین طور تیتانیوم از خود دارای نرمی بیشتری می‌باشد.
یکی از مطالب مهم دیگری که باید در مورد فلز نقره بیان کرد اگر از فلز نقره در ساخت زیورآلات استفاد شد باید گفت که مراقبت‌های لازم در رابطه با بهره‌مندی از آن باید وجود داشته باشد در غیر این صورت امکان لکه دار شدن زیورآلاتی که با نقره ساخته شده‌اند وجود دارد. بنابراین باید گفت که هر چه بهره‌مندی از فلز نقره با دقت بیشتر و همین طور با مراقبت‌های ویژه صورت بگیرد منجر به این می‌شود که بتوان از آن به صورت مادام العمر با همان کیفیت و زیبایی بهره‌مند شد و دیگر جای نگرانی در رابطه با از دست دادن زیبایی آن نخواهیم بود.

برای این که فلز نقره در برابر فشار و یا حرارتی که به آن وارد می‌شود دارای استحکام بالایی باشد برای آن روکشی ایجاد می‌کنند که البته هزینه‌ای که برای روکش انجام می‌شود بسیار ناچیز است؛ زیرا از مواد اولیه و ارزان‌تری برای این کار استفاده می‌شود که می‌تواند گزینه خوبی باشد برای این که فلز نقره دوام بهتری را داشته باشد. لایه‌ای که برای فلز نقره به کار برده می‌شود دارای استاندارد‌های بیشماری می‌باشد که باید گفت یکی از گزینه‌های محبوب در این رابطه است.

طراحی بی نظیر بر روی فلز نقره

یکی از خاصیت‌های دیگری که برای فلز نقره وجود دارد در رابطه با ضخامتی است که برای آن به کار برده شده است.
ضخامت فلز نقره به این شکل می‌باشد که بتوان بر روی آن به صورت عمیق‌تری کار کرد و این که میزان حکاکی‌هایی که بر روی آن صورت می‌گیرد بسیار بیشتر است.
با این حال حکاکی‌هایی که بر روی فلز نقره انجام می‌شود باید سبک‌تر باشد و عمق کمتری را برای آن ایجاد نمود.
با این حال طراحی که برای فلز نقره می‌توان انجام داد در هر صورت با حالت‌های عمق دار و بدون عمق می‌باشند؛ اما نکته‌ای که وجود دارد در رابطه با میزان آن می‌باشد که باید مراقب بود که به صورت استاندارد و متعادل در هر سطحی حکاکی‌های لازم را در رابطه با فلز نقره انجام داد.
حتی به راحتی می‌توان آن را صیقل داد با توجه به این موضوع باید گفت که فلز نقره دارای انعطاف بسیار بالایی می‌باشد که با دقت بهتر و بیشتر به راحتی از آن برای ساخت زیورآلات استفاده کرد.
از فلز نقره برای ساخت زنجیر و گوشواره نیز بهره می‌برند و مقرون به صرفه بودن فلز نقره منجر به این شده است که از این فلز استقبال بی نظیری شود و سفارشات زیادی در رابطه با طرح‌های زیبا برای ساخت زیورآلات از آن‌ها استفاده شود که می‌توان گفت ارزشمندی فلز نقره را دو برابر می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *