رنگ آمیزی روی شیشه

تاریخچه‌ای از رنگ آمیزی روی شیشه

زمانی که هنر نقاشی توانست به خوبی مورد استفاده قرار بگیرد هنگامی بود که از این هنر در کار‌های زیادی نیز استفاده می‌شد. می‌توان گفت رنگ آمیزی روی شیشه توانست زیبایی خاصی را خلق کند.
با این حال بهتر است که از نظر تاریخی استفاده از رنگ آمیزی روی شیشه را مورد بررسی قرار داد. در این صورت می‌توان به خوبی اطلاعات مناسبی را به دست آورد و از آن‌ها استفاده کرد.

تاریخچه‌ای از رنگ آمیزی روی شیشه

رنگ آمیزی روی شیشه یکی از ایده‌هایی بود که در کشور‌های اروپایی خلق گردید، می‌توان گفت که زمانی که این ایده طراحی شد با زمان رنسانس نیز مطابقت پیدا می‌کرد.
بنابراین می‌توان گفت که نوعی از سبک نقاشی برای اروپائیان است. در این صورت بیشتر سبک‌هایی که ایجاد می‌شود نیز از کشور‌های اروپایی دریافت می‌شود زیرا اصالت این روش به کشور‌های اروپایی برخواهد گشت.

نقاشی بر روی شیشه کار ساده‌ای نیست،  شاید بیشتر افراد زمانی که به هنر نقاشی بر روی شیشه نگاه می‌کنند فکر می‌کنند که این هنر یک هنر ساده است و به راحتی می‌توان آن را انجام داد. در این زمان است که باید این نکته را در نظر داشت که این شیوه از طراحی و نقاشی، یکی از سخت‌ترین روش‌هایی است که در هنر نقاشی و رنگ آمیزی از آن استفاده شده است. بنابراین بهتر است که این نکته را در نظر داشت که هنر نقاشی بر روی شیشه یکی از سخت‌ترین هنر‌هایی است که به دست انسان ایجاد شده است. در آموزشگاه ویترای در اصفهان و دیگر شهرها نقاشی بر روی شیشه آموزش داده می‌شود.

طرح‌های رنگ آمیزی روی شیشه

طرح‌های رنگ آمیزی روی شیشه عبارت است از:

  1. طرح‌های مذهبی
  2. شیشه‌های رنگی برای پنجره

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. طرح‌های مذهبی

یکی از طرح‌هایی که در کشور‌های اروپایی از آن‌ها بر روی شیشه استفاده می‌شود طرح‌های مذهبی است. در این زمان است که از چهره‌های شخصیت‌های مذهبی گرفته تا مراسماتی که برای مذاهب گوناگون می‌تواند وجود داشته باشد را در نقاشی بر روی شیشه می‌توان مشاهده کرد. کاربرد هنر ویترای در بناهای مذهبی قدمتی دیرینه دارد.

تاریخچه از رنگ آمیزی در ظروف شیشه ای

۲. شیشه‌های رنگی برای پنجره

یکی از کاربرد‌هایی که برای شیشه‌های رنگی بیشتر مورد استفاده قرار داده می‌شود به این صورت است که، از آن می‌توان برای پنجره استفاده کرد. رنگی که برای این شیشه‌ها در نظر گرفته می‌شود ساده است و طرحی در آن‌ها به کار برده نشده است. در این زمان است که می‌توان گفت که، نسل‌های جدیدی از این شیشه‌های پنجره‌ای ایجاد شده است که می‌توان بر روی آن‌ها طرح‌های زیبایی را ایجاد کرد.
بنابراین در این زمان است که می‌توان گفت که تنوع در استفاده از شیشه‌های رنگی به شدت می‌تواند زیاد باشد و در هر سبکی می‌توان از آن استفاده کرد. نکته‌ای که در این رابطه بهتر است که در نظر داشت این است که از شیشه‌های رنگی در ایران نیز به شدت استفاده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که در دوران قدیم از این شیشه‌ها بیشتر استفاده می‌شده است.
در بیشتر خانه‌های قدیمی از این شیشه‌ها استفاده شده است. برای همین بهتر خواهد بود که این نکته را در نظر داشت که، استفاده از شیشه‌های خوب و مناسب و رنگی می‌تواند حس و حال خوبی و بهتری را برای خانه‌های قدیمی داشته باشد.

تاثیر نور در رنگ پنجره‌های شیشه‌ای

یکی از حالت‌های زیبایی که برای نور و پنجره‌های شیشه‌ای می‌توان در نظر داشت به این صورت است که می‌توان به خوبی از رنگ و نور تلفیق زیبایی را ایجاد کرد. بنابراین در خانه ‌های قدیمی بیشتر از این ترکیب استفاده شده است. رقص رنگ و نور با یکدیگر حالت زیبا و حس خوبی را برای انسان ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که رنگین کمانی از رنگ بر روی زمین و مکانی که از این شیشه‌ها استفاده شده است را ایجاد کند.

زمینه شیشه نیز باید رنگ شود

یکی از نکاتی که برای شیشه و زمینه آن برای نقاشی مهم است این است که زمینه‌ای که برای این کار در نظر گرفته می‌شود به چه صورت باشد. در این صورت می‌توان این نکته را در نظر داشت که استفاده از زمینه‌های تیره در نقاشی بر روی شیشه بهتر خواهد بود.
در کشور‌های اروپایی غالبا بیشتر تابلو‌هایی که به صورت شیشه‌ای نقاشی شده‌اند از زمینه‌های تیره برخوردار هستند. در این زمان است که بهتر خواهد بود که این نکته را در نظر داشت که استفاده از زمینه‌های تیره به خوبی می‌توانند شکل بهتری را به نقاشی بدهند.

تاریخچه از رنگ آمیزی در ظروف شیشه ای

تاثیر نور در میزان جذابیت نقاشی بر روی شیشه

زمانی که از نقاشی بر روی شیشه استفاده می‌شود بهتر است که این نکته را در نظر داشت که نور می‌تواند تاثیر زیادی بر روی این نقاشی‌ها داشته باشد. در این زمان است که می‌توان گفت که زمانی که نور بیشتری به نقاشی‌های روی شیشه می‌خورد جذابیت بیشتری را نیز به نمایش می‌گذارد و جلوه بهتری را می‌توان از آن به دست آورد.
در این زمان است که می‌توان این نکته را در نظر داشت که استفاده از نور در فصل‌های متفاوت صورت‌های خاصی بر روی شیشه‌های رنگی و همین طور شیشه‌هایی که در آن‌ها نقاشی شده است خواهد داشت. بنابراین می‌توان گفت که در فصل‌های بهار و تابستان که میزان نور بیشتر است می‌توان میزان جذابیت بهتری را از این تصاویر به دست آورد.
با این حال در فصل‌های سرد سال که میزان نور کمتر است می‌توان گفت که تصاویر و رنگ‌ها جذابیت کمتری را به خود می‌توانند داشته باشند و در بیشتر موارد تنها از زیبایی خود اثر است که می‌توان با مشاهده آن لذت برد. بنابراین استفاده از نور بر میزان هیجانات روحی انسان می‌تواند تاثیر داشته باشد و حس زندگی را در انسان بیدار می‌کند.
در این زمان است که بهتر خواهد بود این نکته را در نظر داشت که استفاده از این هنر باعث می‌شود که لطافت خاصی را با استفاده از این هنر، در منزل و در مکان‌های متفاوت ایجاد خواهد کرد.

ایجاد تصویر‌سازی بر روی شیشه

یکی از کار‌هایی که برای طراحی شیشه انجام می‌شود به این صورت است که از تصویر‌سازی نیز استفاده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که از تصویر انسان و حیوانات نیز به خوبی می‌توان در این هنر استفاده کرد. با این حال در کشور‌های اروپایی به شدت از این روش استفاده شده است و طرح‌های زیبایی نیز به یادگار مانده است. تاثیر آثار ویترای بر روی دکوراسیون فوق‌العاده است.
با این حال طرح‌هایی که بر روی شیشه انجام می‌شده‌اند در کشور‌های اروپایی در موزه‌ها نگهداری می‌شود، اما هنوز هم می‌توان گفت که از این هنر هنوز نیز استفاده می‌شود و شکل آن به نوعی تغییر کرده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *