ساختار هنر دکوپاژ

ساختار هنر دکوپاژ چگونه است؟

اگر بخواهیم نسبت به تاریخچه‌ای از هنر دکوپاژ مطالبی را به دست بیاورید باید گفت که این هنر یکی از کهن‌ترین هنر‌هایی می‌باشد که در سراسر جهان از آن استفاده می‌شده است با این حال سیر تحولی عظیمی را در خود داشته است که توانسته امروزه با سبک و سیاق دیگری خود را به نمایش بگذارد.
با این حال هنر دکوپاژ را به عنوان یکی از هنر‌هایی که در کشور‌های شرقی به کار برده می‌شده است در نظر می‌گیرند و باید گفت که دسترسی آن به سراسر جهان به واسطه تاجرانی بوده است که توانسته‌اند هنر‌های زیبا را به نقاط دیگر برسانند.

ساختار هنر دکوپاژ

برای بهره‌مندی از این هنر باید گفت که دکوپاژ می‌تواند اثر بخشی بالایی را بر روی تمامی ابزار و وسایلی داشته باشد که هر کدام از آن‌ها می‌توانند در خود این قابلیت را داشته باشند و به شکل مطلوبی نیز مورد بهره‌مندی قرار داده شوند. با توجه به این نکته باید گفت که از مواد ساده مانند کاغذ نیز در این مرحله می‌توان استفاده کرد در هر حال این نکته بسیار مهم می‌باشد که بتوان از کاغذ و ابزار‌های ساده برای هنری مانند دکوپاژ بهره‌مند شد که تمام این نکات در دوره‌های آموزش دکوپاژ اصفهان آموزش داده می‌شود.
دکوپاژ هنری بود که به صورت آموزشی در اختیار بسیاری از افراد قرار داده شده و حتی کشور‌های اروپایی با کمک این هنر ابزار‌هایی را ایجاد کردند که این ابزار‌ها می‌توانستند از دسته ابزار‌های کاربردی باشند که با هنر ترکیب در کنار هم قرار داده شده‌اند.

ساختار هنر دکوپاژهنر ترکیب به این صورت بوده است که در کنار هم قرار دادن بسیاری از مواد و ابزار‌هایی که دیگر کارایی ندارند بتوان شکل زیبایی را به وجود آورد. از این هنر برای تزئین کردن مبلمان نیز می‌توان بهره‌مند شد حتی برای ایجاد زیبایی بیشتر برای قاب و جلد کتاب از این روش زیبا استفاده‌های زیادی را می‌توان رقم زد.
برای بسیاری از صنعتگران اروپایی به کار بردن این هنر در وسایلی که ساخته می‌شد به شدت اهمیت پیدا کرد به صورتی که دیگر در ابزار‌هایی که به صورت جدید نیز ساخته می‌شدند به کار بردن هنر دکوپاژ یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌هایی بود که باید برای آن‌ها ایجاد می‌شد به این شکل بود که توسعه روزافزونی برای این هنر به وجود آمد و توانست خود را در زمره هنر‌هایی قرار دهد که در اصل به شکل بسیار هوشمندانه‌ای اثربخشی بالایی را به خود گرفته است.
هدفمند بودن اثر هنری دکوپاژ خود یکی از بهترین و خاص‌ترین ویژگی‌هایی می‌باشد که برای این هنر به وجود آمده است و زیبایی آن را نیز دو صد چندان خواهد کرد.
در ایران نیز بهره‌مندی از هنر دکوپاژ تنها برای این که بتوان از وسایل قدیمی و کهنه میزان استفاده بالا‌تری را داشت و هنوز نیز از سالم بودن آن‌ها با کمی تغییر در زیبایی آن بتوان استفاده کرد در حال رشد می‌باشد. بنابراین در کشور‌های اروپایی از این هنر به عنوان یکی از اصلی‌ترین هنر‌ها و ارزان‌ترین آن‌ها برای ایجاد تزئینات و همین طور بازی با رنگ‌های زیبا به شدت مورد استفاده قرار داده می‌شود و به صورت یک صنعت از آن بهره‌های زیادی برده شده است که توانسته این قابلیت را در خود داشته باشد.

هنرمندان دکوپاژ و خاص بودن آن‌ها

افرادی که فعالیت‌هایی نظیر دکوپاژ را انجام می‌دهند از خلاق‌ترین انسان‌ها می‌باشند که می‌توانند به کمک ابزار‌هایی که به شکل دور ریختنی هستند استفاده‌های زیادی را انجام دهند در این رابطه باید گفت که هنر دکوپاژ افرادی را می‌طلبد که بتوانند گزینه موثری را در رابطه با ذهن خلاق خود داشته باشند و به شکل خوبی از این هنر استفاده کنند.
اثربخشی بالایی که برای هنر دکوپاژ وجود دارد این مطلب می‌باشد که بتوان از آن طرح‌های ویژه‌ای را به وجود آورد که این طرح‌های ویژه خود مطلوب و بسیار ارزشمند هستند و کاربرد‌های بسیار زیادی نیز برای آن‌ها به وجود می‌آید.

تفاوت دکوپاژ با نقاشی

دکوپاژ با نقاشی متفاوت است

گاهی اوقات افرادی که تخصص لازم را در زمینه دکوپاژ ندارند هنگامی که به این اثر نگاه می‌کنند آن را با هنر نقاشی اشتباه می‌گیرند و یا در اصل آن را به نوعی یکی از دسته‌های هنر نقاشی می‌دانند. در این رابطه باید گفت که دکوپاژ از دسته هنر‌هایی مانند نقاشی و طراحی نیست بلکه ظرافت‌هایی در آن به کار می‌رود که درجه زیبایی آن را در مسیر هنر‌هایی مانند نقاشی قرار می‌دهد و این فاکتور باعث می‌شود که زیبایی آن دو برابر شود. ارزشمندی‌هایی که در رابطه با هنر دکوپاژ وجود دارد بسیار زیاد می‌باشد و در اصل افرادی که می‌توانند از این هنر بهره ببرند هم در هنر طراحی و هم این که با قرار دادن بسیاری از ابزار‌ها و مواد در کنار هم بتوانند بهترین حالت ممکن را به وجود آورند.
داشتن عمق بیشتر و همین طور ترکیب رنگ‌های بی نظیر برای اشیا خود یکی از فاکتور‌هایی می‌باشد که به عنوان یک ظرافت کاری برای هنر دکوپاژ به وجود آمده است و آن را زیبا‌ترجلوه گر می‌سازد و خود یکی از بهترین حالت‌های ممکن می‌باشد که می‌توان آن را مورد استفاده قرار داد.

تمیز کاری در هنر دکوپاژ

برای هر فعالیتی و هر هنری تمیز کاری فاکتوری می‌باشد که باید از آن بهره‌های زیادی را برد برای همین این نکته را باید در نظر داشت که هنر دکوپاژ خود توانسته است یکی از اثربخش‌ترین و بهترین هنر‌هایی باشد که می‌توان از آن استفاده‌های زیادی را داشت با این حال تمیز کاری اگر در این هنر رعایت نشود می‌تواند تمامی استاندارد‌هایی را که برای این هنر وجود دارد را از بین ببرد و از زیبایی و خاص بودن آن می‌کاهد. بنابراین برای افرادی که این فعالیت هنری کاربردی را انجام می‌دهند توصیه می‌شود که تمیز کاری و همین طور ظرافت را در این هنر رعایت کنند تا بتوانند از این هنر به شکل درستی بهره ببرند و از نظر اقتصادی نیز برای آن‌ها به صرفه باشد.
در هر صورت هنر اگر ظرافت نداشته باشد نمی‌تواند جذابیت خود را نیز حفظ کند و از جذابیت و خاص بودن آن نیز کاسته می‌شود و می‌توان این مطلب را در نظر داشت که این هنر بسیار مقبول و شایسته است در صورتی که تمیز کاری در آن رعایت شود. در اصل دکوپاژ توانسته به صورت هنری ماندگار و جاوید باقی بماند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *