فوت کوزه گری هنر ویترای

فوت کوزه گری هنر ویترای

معمولا هر هنری نیاز به تجربه و تمرین دارد تا پس از مدتی بتوانید تمام چالش‌های مربوط به آن را شناسایی کنید و راه حل مناسبی نیز برای هر یک بیابید. دو مورد از فوت کوزه گری هنر ویترای مربوط به نقاشی روی ظروف محدب و همچنین حباب‌هایی است که در هنگام رنگ آمیزی روی سطح کار ایجاد می‌شوند. با شناخت راه حل‌های مربوط به هر یک از آن‌ها، می‌توانید کیفیت و نتیجه کار را بهبود دهید.

نقاشی روی ظروف محدب

ظروفی مثل جام، پارچ، لیوان، تنگ و مواردی با این شکل ظاهری نیاز به تکنیک متفاوتی نسبت به شیشه‌های مسطح دارند. به همین دلیل شناخت اصول مربوط به آن باعث می‌شود تا بتوانید طرح‌ها را به شکل بهتری پیاده کنید.

برای اجرای اصولی آن، لازم است به این نکات توجه داشته باشید:

  1. طرح را ثابت کنید
  2. دورگیری طرح
  3. نحوه رنگ آمیزی ظروف محدب یا کروی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. طرح را ثابت کنید

ابتدا ظرف مورد نظر را به خوبی با آب ملایم و شوینده مناسب بشویید و سپس به طور کامل خشک کنید. الگویی که روی کاغذ چاپ کرده و یا کشیده‌اید را از داخل با چسب نواری وارد کنید و پس از آن چسب‌ها را در قسمت داخلی شیشه محکم کنید. پس از آنکه از تثبیت طرح داخل ظرف مورد نظر خود اطمینان حاصل کردید، نوبت به مراحل بعدی می‌رسد. تمامی این اصول در دوره‌های آموزش ویترای در اصفهان به هنرجویان آموزش داده می‌شود.

تابلو ویترای

۲. دورگیری طرح

شاید به نظر برسد که دورگیری طرح‌های محدب در اجرای ویترای کاری دشوار است، با این حال اگر به خوبی تمرین کنید و به این نکات توجه داشته باشید به میزان کمتری دچار مشکل خواهید شد.

۱- تسلط شما در هنگام استفاده از لاینر بسیار مهم است. اگر به خوبی روی ظرفی که کار می‌کنید مسلط نباشید، این احتمال وجود دارد که مدام خط دورگیر قطع شود و در نتیجه احتمال کاهش کیفیت کار زیاد است. دستی که با آن لاینر را نگه می‌دارید را روی تکیه گاه محکمی قرار دهید و با دست دیگر ظرف را نگه دارید.

زمانی که در حال دورگیری طرح هستید، یکنواخت بودن خمیری که روی ظرف اعمال می‌کنید، بسیار اهمیت دارد. از این رو بهتر است فشار وارد شده به لاینر یکدست و در طول کار یکنواخت باشد. از آنجایی که ظرف محدب است، ممکن است این کار به سختی انجام شود، با این حال به مرور می‌آموزید که چگونه عمل کنید.

اگر طرح شما بیش از حد شلوغ است و نیاز به دورگیری زیاد دارد، طرح را به چند قسمت تقسیم کنید و پس از خشک شدن دورگیرهای یک بخش، به سراغ قسمت‌های بعدی بروید. با این کار اطمینان حاصل خواهید کرد که طرح خراب نمی‌شود.

۳. نحوه رنگ آمیزی ظروف محدب یا کروی

طبیعی است که با توجه به شکل ظروف محدب، رنگ آمیزی آن‌ها نیز نسبت به شیشه‌های مسطح سخت‌تر انجام شود.

برای این کار بهتر است به این نکات توجه داشته باشید:

۱- قلم موهای کوچک و ظریف بهتر از قلم موهای بزرگ هستند.

۲- ظروف را به شکلی مقابل خود بگذارید که برای رنگ آمیزی روی آن مسلط باشید.

۳- پس از رنگ آمیزی هر بخش اجازه دهید تا رنگ‌ها خشک شده و پس از آن برای رنگ کردن بخش‌های بعدی اقدام کنید.

۴- رنگ را بیش از حد رقیق نکنید و هر بار به میزان کافی رنگ بردارید تا از شره کردن آن جلوگیری شود. با این حال اگر رنگ جاری شد با یک گوش پاک کن و کمی تینر می‌توانید آن را تمیز کنید.

حذف کردن حباب‌های رنگ ویترای

یکی از مسائلی که درباره رنگ‌های نقاشی روی شیشه وجود دارد این است که هنگام رنگ آمیزی، حباب‌هایی در سطح کار ایجاد می‌شوند. یکی از مواردی که به شما کمک می‌کند تا این مشکل را کاهش دهید، انتخاب رنگ و لاینرهای با کیفیت است.

تابلو ویترای

برخی از نکات مهم برای افزایش کیفیت، شامل این موارد است:

۱. تکان دادن قوطی رنگ ممنوع

اگر ظرف رنگ ویترای را بیش از حد تکان دهید، هوا و حباب داخل آن ایجاد می‌شود که این خود باعث ایجاد حباب در هنگام رنگ آمیزی کار می‌شود. از این رو برای رنگ‌های صدفی و اکلیلی که ماده آن ته نشین می‌شود، بهتر است به آرامی و به کمک یک قلم مو، رنگ را ترکیب کنید.

۲. دقت هنگام ترکیب رنگ‌ها

رنگ‌های اصلی دردسر کمتری برای شما ایجاد می‌کنند. با این حال زمانی که می‌خواهید یک رنگ ترکیبی جدید بسازید، ممکن است دچار مشکلات بیشتری شوید. احتمالا زمانی که رنگ سفید را با رنگ‌های شفاف مخلوط کرده‌اید این موضوع را مشاهده کرده‌اید.

برای ایجاد حباب کمتر بهتر است که مقدار کمی از رنگ را با نوک قلم به پالت اضافه کنید. از طرفی لازم است که قلم مو را از قبل تمیز کرده باشید.همچنین هنگام رنگ آمیزی تلاش کنید تا جهت حرکت قلم مو در یک سمت باشد. تغییر جهت مداوم آن باعث ایجاد حباب خواهد شد.

۳. اضافه کردن تینر به میزان کافی

اگر همچنان رنگی که داخل پالت وجود دارد، دارای حباب است و احتمال می‌رود که در هنگام نقاشی روی شیشه این حباب‌ها ادامه داشته باشد، بهتر است که کمی تینر به پالت خود اضافه کنید. به منظور اینکه تینر به اندازه کافی به رنگ اضافه شده و رقیق شود، بهتر است از یک قطره چکان خوب استفاده کنید.

۴. در رنگ آمیزی شکیبا باشید

انتخاب رنگ ویترای اصول و تکنیک‌های خاصی دارد، اگر با عجله شروع به رنگ کردن سطح کار کنید، این احتمال می‌رود که حباب‌های متعددی در سطح آن ایجاد شود. از این رو به جای آنکه با سرعت قلم مو را روی کار بکشید، بهتر است که به آرامی و با حوصله این کار را انجام دهید تا حباب کمتری ایجاد شود.

زمانی که کار ویترای را انجام می‌دهید، درک خواهید کرد که لازم است برای رنگ آمیزی، رنگ را به کمک قلم مو هدایت کنید. پس زمانی هم که حباب ایجاد می‌شود، به آرامی با نوک قلم مو آن را به گوشه‌ها هدایت کنید تا در سطح کار قابل مشاهده نباشد.

در صورتی که هیچ راه حلی برای کاهش حباب‌ها به ذهنتان نمی‌رسد، می‌توانید پس از هدایت آن‌ها به گوشه‌ای از کار، به کمک سر یک سوزن کوچک، حباب‌ها را از بین ببرید. هر چند که این روش زمانی موثر است که کار هنوز خشک نشده است. گاهی سخت گیری بسیار درباره کارهای هنری، به خصوص ویترای باعث خواهد شد که کیفیت نتیجه کاهش یابد. از این رو به جای آنکه درباره این موارد حساس شوید، سعی کنید تا با تمرین و کسب تجربه به افزایش کیفیت کار خود کمک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *