نقش پلاتین و تیتانیوم در ساخت زیورآلات

نقش پلاتین و تیتانیوم در ساخت زیورآلات

با توجه به این که برای ساخت زیورآلات از فلزات استفاده می‌شود باید این نکته را در نظر داشت که هر میزان فلزاتی که برای ساخت جواهر آلات و همین طور زیورآلات دیگر استفاده می‌شود نادر‌تر و ارزشمند‌تر باشد، میزان قیمتی که برای آن‌ها به کار برده می‌شود بسیار مهم خواهد بود با توجه به این نکته باید گفت که دوام و ماندگاری که برای زیورآلات به کار برده می‌شود بسیار مهم می‌باشد و باید در رابطه با قابلیت بالا و کیفیتی که در آن وجود دارد دقت بیشتری را به خرج داد.
پلاتین یکی از گران‌ترین و کمیاب‌ترین فلزاتی می‌باشد که در نوع خود بسیار مهم است و به ندرت نیز اتفاق می‌افتد که بتوان از آن به تنهایی استفاده کرد و در بیشتر موارد نیز به صورت ترکیبی از این نوع فلز بهره برده می‌شود.
با این حال در رابطه با فلز پلاتین باید گفت که دوام و ماندگاری که برای این فلز وجود دارد بسیار مهم می‌باشد و باعث شده است که در هنگام بهره‌مندی از آن هیچگونه لکه‌ای بر روی آن ایجاد نشود.

نکاتی در رابطه با فلز پلاتین

پلاتین یکی از فلزاتی می‌باشد که به صورت ترکیبی از آن بهره برده می‌شود در این رابطه باید گفت که پلاتین به همراه مواد دیگری ترکیب می‌شود که غالبا با مس و کبالت ترکیب می‌شود.
بنابراین زمانی که پلاتین با فلزات دیگر ترکیب می‌شود و قابلیت بیشتری را به خود می‌گیرد باید گفت که علاوه بر این که با سایر فلزات جفت می‌شود همواره نیز باعث دوام و کیفیت بالای آن‌ها خواهد شد. با این حال فلز پلاتین دارای ترکیبات دیگری از خود می‌باشد که با توجه به این موضوع باید نوع و مدل‌های دیگری را برای آن به کار برد که شامل:

  • روتنیم
  • رودیم
  • پالادیوم
  • اوزیم
  • ایریدیم

بنابراین برای افرادی که به دنبال فلزات دیگری برای گروه پلاتین هستند می‌توانند از مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد استفاده کنند و یکی از بهترین حالت‌های ممکن را از بهره‌مندی آن‌ها به دست آورند.

گوشواره

تیتانیوم چیست؟

در رابطه با تیتانیوم نکته‌ای که وجود دارد این موضوع می‌باشد که یکی از سخت‌ترین فلزات که در طبیعت یافت می‌شود تیتانیوم می‌باشد. بنابراین میزان سختی که برای تیتانیوم وجود دارد در برابر فلزات دیگر بیشتر خواهد بود.
فلزاتی که تیتانیوم از آن‌ها قدرتمند‌تر می‌باشد شامل:

  • فولاد
  • نقره
  • طلا
  • پلاتین

یکی از ویژگی‌های دیگری که برای فلز تیتانیوم وجود دارد شامل:

  • سبک
  • رنگ بهینه
  • ضد حساسیت

یکی از نکاتی که برای فلز تیتانیوم باید در نظر داشت در رابطه با میزان حساسیت‌هایی است که افراد به فلزات می‌توانند داشته باشند. با توجه به این نکته باید گفت که فلز تیتانیوم هیچگونه حساسیتی را برای دستان افراد به وجود نمی‌آورد.
با توجه به این موضوع این فلز شگفت انگیز بسیار ارزشمند است اما یکی از کاربرد‌های آن در ساخت انگشتر سازی می‌باشد که باید با دقت بیشتری در رابطه با ساخت انگشتر از آن بهره‌مند شد.
بنابراین برای انگشتر‌هایی که در مراسم‌هایی نظیر نامزدی از آن‌ها استفاده می‌شود نباید بهره‌مند شد؛ زیرا این فلز بسیار سخت است و قابلیت تغییر آن وجود ندارد.
بنابراین انگشتان دست در طول زمان امکان تغییر در آن وجود دارد و باعث می‌شود که اندازه آن برای دست از بین برود و تغییرات اساسی بر روی آن‌ها صورت بگیرد.
ساخت زیورآلات و موادی که در آن‌ها به کار برده می‌شود، بسیار مهم است و در میزان استحکام و مقاومتی که برای هر یک از آن‌ها ایجاد می‌شود دارای ارزشمندی بالایی خواهد بود. البته نباید ایده پردازی در ساخت جواهرات را نادیده گرفت که برخی از ایده‌های ناب در دوره‌های آموزش ساخت زیورآلات در اصفهان به هنرجویان آموزش داده می‌شود.
با توجه به این موضوع باید این نکته را در نظر داشت که مواد دیگری نیز برای ساخت زیورآلات به کار برده می‌شود که باید به سنگ‌ها اشاره کرد.

حلقه
سنگ‌های زینتی نیز از دسته زیورآلاتی به حساب می‌آیند که می‌توان از آن‌ها برای بهتر شدن ساخت بهره‌مند شد. سنگ زینتی نیز نوع متفاوتی دارد و با توجه به سلیقه افراد در رابطه با رنگ و مدل‌هایی که برای آن ایجاد می‌شود دارای حالت‌های متفاوتی می‌باشد که با توجه به این موضوع می‌توان از آن بهره‌مند شد.
با این حال برتری فلزات نکته دیگری می‌باشد که باید در رابطه با موادی که برای ساخت زیورآلات به کار برده می‌شود به آن نگریسته شود. با این حال باید گفت که در ساخت زیور آلات هر چه بهره‌مندی از فلزات اصل بیشتر باشد ارزشمندی که برای زیورآلات ساخته شده به کار برده می‌شود دو برابر می‌باشد و با این حال باید گفت که درصد بالایی از افراد توانسته‌اند که با کمک این فلزات از زیورآلات خود در مدت زمان‌های طولانی‌تری بهره ببرند.
برخی از افراد به دنبال فلزات اصل می‌باشند و بهره بردن از فلزاتی که تقلبی می‌باشند و کیفیت بالایی در خود ندارند از استقبال خوبی برخوردار نیست و کم ارزش‌ترین زیورآلات در نوع خود می‌باشند. با این حال غالبا بیشتر زیور آلاتی که برای ساخت آن‌ها از فلزات استفاده می‌شود دارای استاندارد مشخص و معینی در خود می‌باشند که با توجه به این موضوع باید گفت قیمتی که برای اینگونه از زیورآلات به کار برده می‌شود به شدت بیشتر خواهد بود.
بنابراین اگر با زیورآلات با قیمت بالا رو به رو شدید باید این احتمال را در نظر داشته باشید که اصل بودن آن‌ها بیشتر خواهد بود؛ اما نکته دیگری که وجود دارد مواد و ترکیبات دیگری است که در زیورآلات به کار برده می‌شود که می‌تواند بر روی قیمت آن تاثیر بسزایی داشته باشد.

با توجه به این موضوع تنها فلز به کار برده شده در زیورآلات گران قیمت نمی‌تواند گزینه‌ای برای گران بودن آن باشد بلکه ترکیب و مواد دیگری که در ساختار زیور آلات به کار برده شده است نیز در این رابطه بسیار مهم است.
بنابراین باید تمامی ترکیبات را در نظر داشت و از قیمت نهایی اطمینان حاصل کرد.
با توجه به تمامی نکاتی که برای زیورآلات بیان شد باید این مورد را در نظر داشت که هر چه بهره‌مندی از زیورآلات به صورت اصل و استاندارد باشد استفاده از آن نیز با قابلیت بیشتری خواهد بود. بنابراین موادی که از آن‌ها در ساخت زیورآلات استفاده می‌شود می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند برای این که بتوان از زیورآلات در مدت زمان طولانی‌تری بهره‌مند شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *