نگهداری ظروف ویترای

شرایط تمیز کار کردن و نگهداری ظروف ویترای

ماهیت اکثر کارهای هنری با ریخت و پاش همراه است، از این رو بسیار مهم است که قبل از هر چیز به اصول مهمی که برای افزایش کیفیت کار وجود دارد توجه کنید، در این صورت نیاز به تمیز کردن کمتری خواهید داشت. اگر از اصول و قواعدی که در این باره وجود دارد پیروی کنید می‌توانید اطمینان داشته باشید که نتیجه نهایی بسیار تمیز و با کیفیت خواهد بود.

اصول کار تمیز و با کیفیت

برای اینکه ظروف و تابلوهای ویترای شما جذاب و منحصر به فرد جلوه کنند، لازم است که نکاتی که در این باره وجود دارد را بدانید.

استفاده از لباس کار مناسب

به جای آنکه از لباس‌های معمولی خود استفاده کنید، یک روپوش و شلواری که به آن‌ها نیاز ندارید را انتخاب کنید و در هنگام کار آن‌ها را بپوشید. اگر رنگ ویترای و یا حتی تینر روی لباس‌های شما بریزد، احتمالا نمی‌توانید جای دیگر غیر از زمانی که نقاشی می‌کنید از آن‌ها استفاده کنید.
پس با انتخاب لباس کار مناسب نگران رنگی که روی آن می‌ریزد نخواهید بود.

آماده سازی محل نقاشی

قبل از آنکه کار را شروع کنید، چه روی میز کار و چه روی زمین، بهتر است یک ملافه‌ای که به آن نیاز ندارید و رنگی شدن آن برایتان مهم نیست را پهن کنید. در این صورت نگران رنگی شدن میز و فرش نخواهید شد.

استفاده از ابزار تمیز و مناسب

به جای آنکه رنگ ویترای را داخل پالت بریزید و هر بار مجبور به شستن آن با تینر شوید، بهتر است که یک تکه از فویل آلومینیوم را به اندازه هر کاسه پالت برش دهید و داخل آن قرار دهید یا اینکه به طور کامل پالت را با روکش آلومینیوم پوشش دهید تا هر بار تنها مجبور به تعویض روکش آن باشید.

علاوه بر پالت تمیز نگه داشتن قلم موهای رنگ نیز مهم است. به این دلیل که اگر قلم مو کثیف باشد، احتمال اینکه سطح کار کدر شده و رنگ مورد نظر شما روی کار ایجاد نشود زیاد است. پس هر بار پس از اتمام کار تمام قلم مو‌ها را به دقت با تینر بشویید و آن‌ها را در یک لیوان نگهداری کنید.

بشقاب ویترای

اصول کشیدن طرح ویترای

علاوه بر مواردی که به آن اشاره کردیم، اگر هنگام دورگیری و رنگ آمیزی دقت کنید، احتمال اینکه کثیف کاری به وجود بیاید، بسیار کم خواهد بود. برای استفاده از لاینر، بخش‌های بالایی طرح را دورگیری کنید و اجازه دهید خشک شود تا سراغ بخش‌های پایین‌تر بیایید.

سعی کنید برای رنگ آمیزی نیز از این قاعده پیروی کنید. دستان خود را چه در زمان گرفتن ظرف و چه هنگام رنگ آمیزی جایی بگذارید که با رنگ برخورد نداشته و باعث خراب شدن آن نشود. با این حال هر جایی که خراب شد، اجازه دهید تا به طور کامل خشک شود و پس از آن اقدام به تمیز کردن نقاشی کنید.

اگر می‌خواهید که دستان شما به رنگ‌های ویترای آغشته نشود یا حساسیت پوستی دارید از دستکش‌های پلاستیکی که به دست می‌چسبند هنگام کار استفاده کنید. با این حال خیس کردن دست‌ها باعث می‌شود که به راحتی رنگ‌ها از دست کنده شوند، در غیر این صورت می‌توانید از استون استفاده نمایید.

شیشه به راحتی قابل شستشو و تمیز کردن است. به همین دلیل حتی زمانی که از تکنیک ویترای روی آن‌ها استفاده می‌کنید، می‌توانید برای مدت زمان طولانی آن‌ها را بشویید، بدون اینکه نگران پاک شدن و یا از بین رفتن رنگ‌های آن شوید.

رنگ‌های ویترای بر پایه آب و تینر در بازار وجود دارند. رنگ‌هایی که بر اساس تینر هستند پس از حداقل ۲۴ ساعت به صورت کامل خشک می‌شوند و از آنجایی که ضد آب هستند، در اثر شستشو رنگ آن‌ها از بین نمی‌رود. طبیعی است که هر چقدر رنگ ویترای شما کیفیت بالاتری داشته باشد، دوام و ماندگاری آن نیز بیشتر است. در نتیجه در اثر شستشوی زیاد دچار مشکل نخواهد شد. به همین دلیل زمانی که به اندازه کافی در این هنر مهارت کسب کردید، برای افزایش کیفیت کار خود به رنگ‌ها و ابزار با کیفیت و مرغوب نیاز دارید.

رنگ‌هایی که بر پایه آب هستند برای خشک شدن و افزایش مقاومت باید در کوره و یا فر تحت حرارت قرار گیرند. تمام این اصول در دوره‌های آموزش ویترای در اصفهان به هنرجویان آموزش داده می‌شود. با این حال لازم است که برای نگهداری ظروف ویترای به این نکات توجه داشته باشید.

آیا امکان شستن ظروف ویترای در ماشین ظرفشویی وجود دارد؟

طبیعی است که شستشوی ظروفی که روی آن‌ها ویترای کار شده است با دست باعث می‌شود که دقت بیشتری به خرج دهید و از عدم پاک شدن رنگ‌ها و خمیر دورگیری اطمینان حاصل کنید. این در حالی است که شستن همین ظروف در ماشین ظرفشویی ریسک بالاتری دارد، به این دلیل که ممکن است به مرور رنگ‌ها آسیب ببیند و یا کیفیت کار کاهش پیدا کند.

بنابراین بهترین کاری که برای نگهداری ظروف ویترای می‌توانید انجام دهید این است که با دست و مواد شوینده معمولی یا شیشه پاک کن، ظروف ویترای را تمیز کنید.

لیوان ویترای

سیم ظرفشویی برای شستن ظروف ویترای ممنوع!

اسفنج نرم بهترین وسیله برای شستن ظروفی است که روی آن‌ها رنگ ویترای استفاده کرده‌اید. طبیعی است که سیم‌های ظرفشویی زبر و خشن باعث خراشیده شدن رنگ و آسیب دیدن ظروف ویترای می‌شود. در نتیجه کیفیت کار به شدت کاهش می‌یابد.

ظرف را در آب غوطه ور نکنید

بهتر است برای شستن ظرف‌ها در زمان طولانی آن‌ها را در آب گرم نگه ندارید. از آب ولرم و معمولی برای شستن استفاده کنید و سعی کنید تا سریع این کار را انجام دهید و سپس شیشه را خشک کنید.

گردگیری، بهترین راه تمیز کردن

برخی از ظروف و تابلوهای ویترای نیاز به شستشوی آنچنانی ندارند و تنها کافی است که با یک دستمال تمیز شروع به گردگیری آن‌ها کنید. برای تمیز کردن آن‌ها هم تنها کافی است که هر چند ماه یکبار تابلوها را پاک کنید.

برای نتیجه بهتر می‌توانید دستمال خود را کمی مرطوب کنید تا اطمینان بیابید که گرد و خاک روی آن به طور کامل تمیز شده است. بهتر است تابلوهای ویترای را با استفاده از مواد شوینده قوی پاک نکنید، چرا که ممکن است در اثر شدت این مواد، رنگ تابلو خراب شود.

ظروف را در نور مستقیم قرار ندهید

اگر تابلوهای ویترای در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند در طولانی مدت کیفیت آن‌ها کاهش می‌یابد. پس بهتر است تابلوها را روی دیوارهایی نصب کنید که آفتاب به طور مستقیم روی آن‌ها نمی‌تابد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *