ویژگی‌ زیورآلات استیل

انواع ویژگی‌ زیورآلات استیل چیست؟

زیورآلات استیل نسبت به زیورآلات و جواهراتی مانند طلا، به جز داشتن تفاوت قیمت برا ساخت و تولید زیورآلات و جواهرات یک جایگزین عالی است. استیل یا فولاد زنگ نزن که یک آلیاژ فولادی است که بین ۱۰ تا ۱۲ درصد کرم، ۵۰ درصد آهن و ۰.۸ درصد کربن دارد.

همه این تفاوت‌هایی که بین استیل‌های متفاوت مشاهده می‌شود فقط به دلیل کربن و میزان درصد آن در ساختار فولاد است، به این معنا که در ساختار استیل، کربن نقش اولیه در ایجاد خواص مناسب و مطلوب دارد. آلیاژ استیل یا فولاد زنگ نزن بر اساس دسته‌بندی استانداردهای بین‌المللی در ۱۵۰ درجه متفاوت است که تقریباً ۱۵ مورد آن بیشتر از سایر زیورآلات و جواهرآلات استیل مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در واقع در زیورآلات استیل، فولاد زنگ نزن L316 از متداول‌ترین نوع استیل است که مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما صرفاً استیل L316 نیست که در زیورآلات و جواهرات استیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع استیل در زیورآلات استیل

ویژگی‌ زیورآلات استیل

استیل ویژگی‌های بارزی دارد که مناسب‌ترین انتخاب برای ساخت زیورآلات است و در دوره‌های آموزش ساخت زیورآلات در اصفهان جزء یکی از فلزاتی است که برای ساخت جواهرات از آن استفاده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی زیورآلات استیل عبارت است از:

  1. عدم واکنش شیمیایی
  2. سیاه نشدن
  3. مقاومت بالا

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. عدم واکنش شیمیایی

استیل به دلیل داشتن پوشش اکسید کروم مانع از ایجاد خط و خش بر روی سطح آن می‌شود. همچنین موجب می‌شود تا واکنش با دیگر مواد شیمیایی نیز به حداقل برسد. در مکان‌هایی که سطح نمک بسیار زیاد است باعث می‌شود تا نقره رنگ خودش را از دست دهد اما استیل به این شکل نیست؛ بنابراین برای شنا، غواصی و دیگر ورزش‌های آبی زیورآلات استیل مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

افرادی که مجبور هستند که مرتب دستتان خود را بشویند و با آب زیاد سروکار دارند می‌توانید از حلقه‌های استیل استفاده کنند. همچنین استفاده از استیل برای افرادی که دارای حساسیت‌های پوستی هستند می‌تواند گزینه مناسبی باشد. از دیگر ویژگی‌های مثبت زیورآلات استیل قیمت مناسب آن است.

۲. سیاه نشدن

برخی از افراد هستند که فرصت تمیز کردن مداوم زیورآلات را ندارند. استیل برای این افراد قابل طلا دارد. لازم است که زیورآلات استیل که برجسته هستند و نیاز است که هر از چند گاهی تمیز شوند.

۳. مقاومت بالا

معمولا افراد در استفاده از زیورآلات ساخته شده از فلزات نرم‌تر مشکل دارند؛ زیرا بدلیجات استیل به راحتی تغییر فرم و حالت نمی‌دهند و خراشی روی سطح آن‌ها ایجاد نمی‌شود. برخی از زیورآلات استیل فقط برای مهمانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و نیازی نیست که مقاومت و دوام استیل را داشته باشند، اما اگر قصد دارید که حلقه ازدواج خود را مرتب در دست داشته باشید به شما پیشنهاد می‌کنم که حتماً حلقه‌های استیل را انتخاب کنید.

ویژگی‌های زیورآلات استیل

کاربرد استیل در ساخت زیورآلات

برای ساخت زیورآلات از اجناسی مانند استیل، تیتانیوم و مس استفاده می‌شود که از این میان استیل در مقایسه با تیتانیوم مقاومت و دوام بالاتری دارد. این فلز به هیچ عنوان سیاه نمی‌شود.
آلیاژ استیل تنوع زیادی دارد و تقریباً ۱۵۰ درجه مختلف دارد که ۱۵ تای آن کاربرد زیادی در صنایع گوناگون دارند. استیل در جواهرسازی و ساعت‌سازی کاربرد زیادی دارد.

خواص زیورآلات استیل

خواص زیورآلات استیل عبارتند از:

  • افزایش مقاومت و دوام در برابر هرگونه خوردگی، لکه و زنگ‌زدگی
  • قیمت بسیار مناسب
  • استحکام و مقاومت بالا
  • شرایط نگهداری بسیار ساده و آسان
  • صاف و شفاف بودن
  • زیورآلات استیل نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای جهان بازار جواهرات را تسخیر کرده است.

خواص زیورآلات استیل

۵ دسته اساسی و مهم استیل بین استیل‌ها شامل:

  1. فولادهای زنگ نزن آستنیتی
  2. فولادهای زنگ نزن فریتی
  3. فولادهای زنگ نزن مارتنزیتی
  4. فولادهای زنگ نزن رسوب سختی
  5. فولادهای زنگ نزن دوفازی

تمامی موارد فوق رسوب سختی و دوفازی است که فازهای تشکیل‌دهنده استیل می‌باشند. هر کدام از آن‌ها دارای خواص منحصربه‌فردی هستند. معمولا فاز به ساختاری گفته می‌شود که از نظر فیزیکی و ظاهر هموار و یکسان است، به این معنا که خواص فیزیکی مشابه به یکدیگر دارند.

اهمیت استیل در زیورآلات مردانه

استفاده از استیل به دلیل مقاومت بالا و قیمت ارزان آن موجب شده است که از این فلز برای سبک‌های ضخیم‌تر که بیشتر به عنوان زیورآلات مردانه استفاده می‌شود مورد استفاده قرار گیرد. یک دستبند سنگین از جنس استیل معادل طلای آن خیلی گران قیمت است که می‌تواند تقریباً با همان ظاهر و زیبایی اما با قیمت پایین‌تر تهیه نمود، از این رو استفاده از زیورآلات مردانه رونق بیشتری یافت به نحوی که برای ساخت حلقه‌های ازدواج از جنس استیل استفاده می‌شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

چگونگی پاک کردن آب صابون یا محلول جوش‌شیرین از زیورآلات استیل

در ابتدای امر با آب ولرم زیورآلات استیل را به صورت کامل آبکشی کنید مطمئن باشید که هیچ نوع آب و صابونی روی آن‌ها برجای نمی‌ماند سپس تمامی زوایای باقی‌مانده آن، برجستگی‌ها و فرورفتگی‌ها را کاملا با یک مسواک نرم تمیز کنید. بعد از آبکشی کامل با یک دستمال نرم و تمیز خشک کنید مطمئن باشید که هیچ قسمتی از آن رطوبت ندارد.
در پایان غافل نشوید که دست خود را بشویید، سپس در شرایط مناسب از آن نگهداری و محافظت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *