ابزارهای ساخت زیورآلات دست ساز

ابزارهای ساخت زیورآلات دست ساز کدامند؟

ابزارهای ساخت زیورآلات دست ساز بسیار ساده و قابل دسترس هستند. در صورتی که شما علاقه بسیار زیادی دارید که زیورآلات را به صورت دستی خودتان تهیه کنید. اگر قصد دارید که این کار را شروع کنید و نمی‌دانید باید از چه ابزاری استفاده کنید نگران نباشید ما در ادامه این مقاله تمامی لوازم و ابزار را که شما برای ساخت زیورآلات نیاز دارید را به شما ارائه می‌دهیم. به یاد داشته باشید که آغاز یک کسب و کار جدید با ساخت زیورآلات به ابزارهای با کیفیت نیاز دارد.

البته شما باید بدانید که موادی که شما برای ساخت زیورآلات را نیاز دارید متناسب با زیورآلاتی است که شما نیاز دارید آن را بسازید و ممکن است که تعداد زیادی از ابزارها وجود داشته باشند که شما باید از آن استفاده کنید.

باید بدانید که برخی از لوازم و تجهیزات هستند که بسیار برای کار شما ضروری و مهم هستند و شما حتما باید از آن‌ها استفاده کنید. اگر قصد دارید که با این لوازم آشنا بشوید؛ بهتر است در ادامه مقاله همراه ما باشید.

ابزارهای ساخت زیورآلات دست ساز

ابزارهای لازم برای ساخت زیورآلات دست ساز عبارتند از:

  1. انواع انبردست
  2. انواع سیم چین
  3. صفحه میخی
  4. سوهان
  5. مته مروارید
  6. قیچی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. انواع انبردست در ساخت زیورآلات

از ابزارهای کاربردی برای ساخت زیورآلات انبردست است، برای اینکه بتوانید زیورآلات را به صورت دست‌ساز تهیه کنید به سه نوع انبردست نیاز دارید که آن‌ها عبارتند از:

  • دم مفتول یا دم گرد
  • دم باریک
  • انبر مخصوص استاپر

 انبردست در ساخت زیورآلات

این سه نوع از انبردست در واقع جزء واجبات لوازمی هستند که شما به آن نیاز دارید و حتماً باید از آن استفاده کنید. در دوره‌های آموزش ساخت زیورآلات در اصفهان کار با هر یک از ابزارهای به صورت تخصصی آموزش داده می‌شود.

انبر دم مفتول یا دم گرد:

شما نیاز دارید تا از این نوع انبرها استفاده کنید تا بتوانید حلقه‌هایی که برای ساخت زیورآلات مورد استفاده قرار می‌دهیم را باز یا بسته کنید.

انبر دم باریک:

انبر دم باریک یکی از بهترین وسیله‌هایی هست که شما می‌توانید ۹۰ درجه محصول مورد نظر خودتان را خم کنیم. در نهایت می‌توانید یک حلقه بسیار گرد و بدون هیچ عیب و ایرادی به دست بیاورید.

برای اینکه بتوانید انواع حلقه‌ها را تا کنید و آن‌ها را اضافه این حلقه‌ها را نیز در هنگام کار به خوبی کاربری دارند. شما می‌توانید از این نوع از انبر دست‌ها استفاده کنید. همچنین شما برای محکم کردن سیم‌های درون جواهرسازی نیز می‌توانید از این نوع مورد استفاده کنید.

انبر مخصوص استاپر:

این نوع از انبردست‌ها مخصوص ساختن زیورآلات مفتولی می‌باشد و امروزه کاربرد این نوع انبردست‌ها این است که استاپر‌ها را له می‌کنند و با استفاده از آن می‌توانند یکی از استاپر بسیار تمیز و دقیق فشرده را به دست بیاورند.

۲. انواع سیم چین در ساخت زیورآلات

شما برای اینکه بتوانید زیورآلات را بسازید حداقل به یک سیم پیچی نیاز دارید. معمولاً از سیم چین در ساخت زیورآلات استفاده می‌کنند تا بتوانند سیم مفتول را ببرند یا اینکه سوزن میخی را مورد استفاده قرار دهند.
در واقع برای نخ جواهرسازی نیز از سیم چین‌ها استفاده می‌کنند. امروز سیم چین در ساخت زیورآلات بیشترین کاربرد را دارند که آن‌ها عبارتند از:

سیم چین زاویه دار:

این نوع سیم چین‌ها مفتول مورد نیاز شما را به حالتی برش می‌دهند که زاویه محصول شما نوک تیز باشد و لبه آن بریده شده باشد. این سیم چین‌ها معمولاً در مواقعی استفاده می‌شود که شما به محصولی با نوک تیز نیاز دارید. مثلا قصد دارید سنگی را درون محصول خودتان وارد کنید یا اینکه قرار است مفتول را بپیچید و آن را کاملاً به صورت تیز روی کار بخوابانید.

سیم چین معمولی:

معمولاً زمانی که از این سیم چین استفاده می‌کنند که قصد دارند تا بتوانند یک سطح کاملاً یکسانی را در سطح مفتول به وجود بیاورند. این نوع از سیم چین‌ها بهترین گزینه برای مواقعی هستند که شما می‌خواهید از نوع مفتول خودتان برای پوست یا لباس افراد استفاده کنید. شاید در نگاه اول زمانی که شما به سیم چین‌ها نگاه می‌کنید تفاوتی بین سیم چین زاویه‌دار و سیم چین معمولی پیدا نکنید؛ ولی در واقع بین این دو سیم چین تفاوت بسیار زیادی وجود دارد و این تفاوت در زاویه دار کردن لبه آن‌ها می‌باشد.

سیم چین مخصوص مفتول فلزی یا قیچی فلز بری:

معمولاً این نوع سیم چین‌ها از نظر دوام و مقاومت بهتر از دو سیم چین دیگر هستند. معمولاً مخصوص بریدن مفتول‌های فلزی سخت و بسیار محکم هستند. مفتول‌های فلزی در واقع همان مفتول‌های هستند که امروزه برای ساخت دستبند‌های مارپیچ از آن استفاده می‌کنند.

ابزارهای مورد نیاز برای ساخت زیورآلات دست ساز

۳. صفحه میخی

شما با استفاده از دم باریک و سیم چین می‌توانید زیورآلات مفتولی را بسازید. اما اگر قصد دارید این کار را به صورت دائمی انجام دهید و یکدست بودن و یک شکل بودن زیورآلات برای شما اهمیت بسیار زیادی دارد؛ بهتر است شما یک صفحه میخی پلاستیکی را برای کارهای خودتان خریداری کنید.

این صفحه‌های میخی یک تخته پلاستیکی سوراخ دار هستند که چندین میخ درون آن‌ها قرار دارد؛ پس شما می‌توانید متناسب با طرح مورد نظر خودتان میخ‌ها را درون سوراخ‌های مورد نظر فرو کنید و مقتول را دور آن‌ها بپیچید و طرح مورد نظر را به وجود بیاورید. زمانی که جای قرارگیری میخ را تغییر دادید شما می‌توانید شکل متفاوت در زیورآلات خودتان تهیه کنید.

۴. سوهان

سوهان وسیله‌ای است که با استفاده از آن می‌توانند سطح زبر و لبه‌های ناصاف که درون کار وجود دارد را به صورت کاملاً صاف و یکدست کنید. زمانی که شما مفتول‌ها را با استفاده از سیم چین‌ها می‌برید نیاز دارید تا از سوهان استفاده کنید تا بتوانید لبه‌های تیز و برنده را سوهان بکشید و آن‌ها را صاف کنید.

۵. مته مروارید

مته مروارید در واقع یکی از وسیله‌هایی است که شما از آن استفاده می‌کنید تا بتوانید مهره‌های سنگی و مروارید‌هایی که سوراخ‌های تنگی دارد را با استفاده از آن بزرگ کنید.

باید بدانید که زمانی که شما با استفاده از مته مروارید سوراخ درون این مروارید‌ها را افزایش می‌دهید می‌توانید ناهمواری‌هایی که درون مروارید‌ها وجود دارند را نیز صاف کنید.
نکته‌ای که وجود دارد این است که این کار نیاز به دقت بسیار زیادی دارد؛ زیرا ظرافت بالایی در مرواریدها وجود دارد و شما حتما باید به این موضوع دقت کنید. زمانی شما نیاز دارید که از این نوع مته‌ها استفاده کنید که از سنگ‌های طبیعی و مرواریدهای طبیعی استفاده می‌کنید. اگر از کریستال ها، شیشه ها، مهره‌های فلزی یا چوبی استفاده می‌کنید باید بدانید که آن‌ها را در اندازه‌های مورد نیاز شما تهیه می‌کنید و شما نیازی ندارید از مته مروارید استفاده کنید.

۶. قیچی

متناسب با نوع کاربری و کاری که شما انجام می‌دهید استفاده از قیچی برای شما یک موضوع بسیار کاربردی می‌باشد. اگر شما با مهره و منجوق کار می‌کنید همیشه باید یک وسیله بسیار تیز در اطراف شما وجود داشته باشد تا بتوانید نخ‌هایی که برای ساخت زیورآلات مورد استفاده قرار می‌دهید را ببرید و از آن استفاده کنید. شما باید یک قیچی خوب همیشه در دسترس خودتان داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *