زیورآلات قیمتی مروارید و فیروزه

۴ ترفند برای تمیز کردن زیورآلات قیمتی

۴ ترفند را برای تمیز کردن زیورآلات قیمتی در این گفتار مطرح نموده‌ایم. این روش‌ها به شما کمک خواهند کرد تا بهتر بتوانید از جواهرات با ارزش خود نگهداری کنید.

استفاده از مواد تمیزکننده و پاک کننده باعث آسیب رساندن و صدمه زدن به زیورآلات می‌شوند به همین دلیل لازم است که در هنگام تمیز کردن زیورآلات توجه و دقت لازم را انجام دهید تا جلوه و زیبایی آن‌ها دستخوش تغییر نشوند.

ترفندهای تمیز کردن زیورآلات قیمتی

ترفندهای تمیز کردن زیورآلات قیمتی عبارت است از:

  1. شیوه برق و درخشان کردن طلا
  2. پولیش کردن زیورآلات مروارید و فیروزه
  3. پاک کردن و براق نمودن زیورآلات نقره
  4. تمیز کردن جواهرات الماس

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. شیوه برق و درخشان کردن طلا

برای تمیز نمودن طلا بهتر است در داخل یک کاسه چند قطره مایع ظرفشویی را با کمی آب گازدار بدون سدیم مخلوط کنید.

زیورآلات طلایی زرد و سفید را در داخل این مخلوط قرار دهید. به مدت ۵ الی ۱۵ دقیقه زمان بدهید تا رسوبات آن خارج شوند. سپس تکه طلا تمیز و براق خواهد شد. در پایان با کمک یک مسواک نرم بر روی طلا بکشید.

بعد از آبکشی کنید. مراقب باشید که مسواک زبر نباشد؛ زیرا احتمال اینکه بر روی طلای شما خط و خش ایجاد کند خیلی زیاد است. بعد از آبکشی طلا را با یک پارچه نرم و لطیف به آهستگی خشک کنید.

از دیگر ترفندهای تمیز کردن زیورآلات قیمتی مانند طلا که سنگ‌های قیمتی روی آن کار شده است می‌توانید از محلول آب و مایع ظرفشویی استفاده کنید. طلایی که مزین به سنگ است را داخل آب شناور نکنید؛ به این دلیل که چسب‌هایی که باعث اتصال سنگ به طلا شده است شل خواهند شد. برای تمیز کردن این نوع زیورآلات تنها کافی است یک پارچه نرم را به مایع آغشته کنید سپس طلا را با آن تمیز کنید.

در مرحله بعدی یک پارچه نرم را بردارید. سپس به مواد شوینده آغشته کنید و روی زیورآلات بکشید تا کاملا تمیز و پاک شود. برای خشک کردن تکه طلا تنها کافی است که آن را به صورت وارونه قرار دهید.

شیوه برق و درخشان کردن طلا

۲. پولیش کردن زیورآلات مروارید و فیروزه

یکی از ۴ ترفند برای تمیز کردن زیورآلات قیمتی، نحوه تمیز کردن و درخشان کردن زیورآلات مروارید به این صورت است که شما با استفاده از یک تکه چرم طبیعی نازک آن را به راحتی جلا دهید.

توجه داشته باشید که زیورآلات مروارید به هیچ عنوان با مواد شوینده حتی مواد شوینده ملایم هم تمیز نکنید.

در صورتی که چرم گوسفند در دسترس ندارید. بهتر است از یک تکه پارچه خزدار استفاده کنید. به این دلیل که مواد شیمیایی باعث آسیب زدن به مروارید طبیعی می‌شوند حتی در جعبه‌های کوچک هم نبایستی از آن‌ها نگهداری کنید؛ زیرا در این فضاها اکسیژن به اندازه کافی نیست.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید یک راهکار برای تمیز کردن مروارید پرورشی هست و آن این است که در داخل یک ظرف مقداری آب گرم و شامپو بریزید. سپس با استفاده از یک پارچه خیلی نرم و بدون پرز مرواریدها را تمیز کنید و با استفاده از یک برس کوچک آرایشی آن را در محلول آب گرم و شامپو قرار دهید. سپس آهسته روی مرواریدها بکشید.

این ترفند برای تمیز کردن سنگ فیروزه که بسیار حساس است بسیار مناسب می‌باشد. به دلیل وجود خلل و فرج زیاد سنگ فیروزه باید اجازه دهید تا به صورت کامل آب از داخل آن خارج و خشک شود. بسیاری از این نکات در دوره‌های آموزش ساخت زیورآلات در اصفهان با جزئیات کامل توضیح داده می‌شود.

تمیز کردن گردنبند مروارید

۳. پاک کردن و براق نمودن زیورآلات نقره

نقره از زیورآلاتی است که به مرور زمان سیاه و کدر خواهد شد. برای این منظور لازم است که اقداماتی که در زیر بیان شده است بهره ببرید: برای تمیز کردن زیورآلات نقره کثیف و کدر بهتر است چند قطره مایع ظرفشویی را با کمی آب گرم مخلوط کنید.

سپس با استفاده از یک پارچه نرم آغشته به مواد به آهستگی روی نقره بکشید. در پایان نقره را با آب سرد شستشو دهید و با پارچه دیگر خشک کنید. روش بعدی برای تمیز کردن زیورآلات نقره سیاه و کدر لازم است که مقداری جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کنید.

البته در نظر داشته باشید که نسبت جوش شیرین و آب بایستی ۳ به ۱ باشد. بعد از تمیز نمودن و آبکشی آن را به آرامی خشک کنید تا جلا پیدا کند. زیورآلات نقره نباید خیلی سابیده شوند؛ زیرا این کار باعث کدر شدن رنگشان خواهد شد و زیبایی‌شان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

خوب است با استفاده از یک پارچه نخی یا کتان یا پنبه این کار را انجام دهید تا آسیبی به زیورآلات شما نرسد.

زیورآلات نقره

۴. تمیز کردن جواهرات الماس

یکی از ۴ ترفند برای تمیز کردن زیورآلات قیمتی، تمیز کردن جواهرات الماس است. ممکن است این تصور را داشته باشید که به دلیل گرانقیمت بودن الماس شیوه تمیز کردن آن هم نیاز به زمان و دقت زیادی دارد؛ لذا نکته‌ای که وجود دارد این است که الماس یکی از سخت‌ترین سنگ‌های زینتی است.

شیوه تمیز کردن این زیورآلات به این صورت است که کافی است از مخلوط پودر صابون و آب گرم استفاده کنید؛ سپس با استفاده از یک مسواک نرم به آرامی بر روی سطح الماس بکشید.
در فرایند بعدی الماس را با آب بشویید، سپس با دستمال خشک کنید. برای خشک شدن کامل الماس تنها کافی است ۱۰ ثانیه آن را تکان دهید.

جواهرات الماس

نکاتی درباره نگهداری و مراقبت از زیورآلات

  • توجه داشته باشید که در هنگام شستن دست یا کرم و لوسیون زدن به دست‌ها، انگشتر، حلقه طلا یا هر اکسسوری دیگری که دارید را از دست خارج کنید. به دلیل وجود چربی در کرم و لوسیون و صابون باعث جرم گرفتن در زیر انگشتر و حلقه می‌شود.
  • هنگامی که از زیورآلات مروارید خود استفاده نمی‌کنید لازم است که آن را داخل یک پارچه نرم و لطیف قرار دهید. توجه داشته باشید که نبایستی مروارید را آویزان کنید؛ زیرا به مرور زمان کش می‌آید.
  • پیش از استفاده نمودن از مروارید، در صورتی که عطر یا کرم و لوسیون روی بدن دارید. در ابتدای امر با استفاده از یک پارچه تمیز اضافات آن را از روی سطح بدن خود پاک کنید.
  • خوب است مروارید آخرین اکسسوری باشد که بعد از پوشیدن لباس و آرایش کردن و حتی زدن کرم و عطر استفاده می‌کنید.
  • دقت داشته باشید که هنگام نگهداری از الماس آن را جدا از زیورآلات نگه دارید. به دلیل سخت بودن سنگ الماس احتمال اینکه از سایر زیورآلات آسیب ببیند خیلی زیاد است.
  • یکی از نکات نگهداری زیورآلات این است که زیورآلاتی که مزین به سنگ‌های قیمتی هستند را دور از سایر زیورآلات خود قرار دهید؛ به این دلیل که امکان دارد جواهر و سنگ‌های قیمتی در اثر برخورد و تماس با سایر زیورآلات دیگر دچار خط و خش و آسیب شوند.
  • معمولا برخلاف تصور عموم استفاده از مواد شوینده و پاک کننده مانند: شیشه پاک کن یا خمیردندان برای تمیز کردن زیورآلات قیمتی بسیار مناسب نیستند بلکه بدتر موجب کدر و سیاه شدن و آسیب زدن به آن‌ها می‌شوند.

نکاتی درباره نگهداری و مراقبت از زیورآلات

  • از طرفی نیز به هیچ عنوان زیورآلات خود را شب تا صبح در آب یا مواد شوینده برای تمیز کردن آن‌ها قرار ندهید.
  • بهترین محفظه برای نگهداری و مراقبت از جواهرات استفاده از کیف‌های پارچه‌ای نرم و لطیف است. خوب است زیورآلات هم جنس را در کنار یکدیگر نگهداری کنید. به عنوان مثال طلاها را در کنار طلاهایی که فاقد سنگ هستند نگهداری کنید.
  • در صورتی که از زیورآلات نقره استفاده می‌کنید توجه داشته باشید که آن‌ها را در دست و گردن و گوش خود نگه دارید؛ زیرا نقره برخلاف سایر فلزات زمانی که مورد استفاده قرار می‌گیرد جلا و درخشندگی بیشتری دارد.
  • نقره را در جعبه جواهرات در کنار سایر زیورآلات خود قرار ندهید. اگر تمایل ندارید که همیشه از زیورآلات نقره استفاده کنید بهتر است آن‌ها را درون یک جعبه مجزا و ضد زنگ نگهداری کنید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *