ابزار هنر ویترای

بررسی ابزار هنر ویترای

بدون شک مثل هر کار دیگری برای این هنر نیز به ابزار و وسایل خاصی نیاز است تا به کمک آن‌ها بتوانید یک طرح زیبا خلق کنید. ویترای یا نقاشی روی شیشه، همانطور که از نام آن بر می‌آید به هنری گفته می‌شود که از رنگ بر روی شیشه و آینه استفاده می‌کنند تا جانی دوباره به آن ببخشند. هنر زیبای ویترای، زندگی را قشنگ‌تر می‌کند.
هر چند این هنر در گذشته‌های دور به شکل متفاوتی رواج داشته است. هنر ویترای در بناهای مذهبی استفاده می‌شده است، اگر نگاهی به کلیساها و مساجد قدیمی بیندازید، شیشه‌های رنگی مختلفی را که کنار هم چیده شده تا به یک طرح مشخص برسند، خواهید یافت.

مروری بر پیشینه ویترای

بسیاری بر این باورند که خاستگاه هنر ویترای کشورهای اروپایی بوده است. تئوفیلوس، یکی از راهب‌های کلیسای آلمان در قرن ۱۲ میلادی هنر ویترای را به ثبت رساند و این کار را با تغییر شیشه‌ها و پنجره‌های بزرگ کلیسا انجام داد. یکی از مشهورترین طرح‌های هنری روی شیشه، تصویری از داوود نبی در کلیسای آگزبورگ است.

در ابتدا از رنگ‌های معدنی برای خلق تصاویر هنری استفاده می‌شد، با این حال به مرور رنگ‌های شیمیایی ویترای نیز وارد بازار شدند و نه تنها روی شیشه، بلکه روی سرامیک، چوب و پلکسی هم این هنر به اجرا درآمد.

ابزار هنر ویترای

از مهم‌ترین ابزار هنر ویترای که در نقاشی روی شیشه به آن نیاز خواهید داشت، می‌توان به این موارد اشاره کرد.

  1. شیشه ویترای
  2. رنگ ویترای
  3. لاینر ویترای
  4. پالت‌های ویترای
  5. انواع قلم موی ویترای
  6. تینر
  7. طرح اصلی ویترای

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

رنگ ویترای

۱. شیشه ویترای

می توان روی شیشه‌های مسطح و یا غیر مسطح کار ویترای را انجام دهید. احتمالا علاوه بر قاب‌های زیبا، نمونه‌های دیگری مثل بشقاب، پارچ و لیوان، جام، کاسه و مواردی از این دست را مشاهده کرده‌اید که روی آن‌ها نقاشی کار شده است. هر چقدر شیشه شفاف‌تر باشد، کار شما بهتر جلوه می‌کند. البته که می‌توانید روی آینه نیز کار کنید. با این حال به یاد داشته باشید که شیشه‌ها ساده و بدون طرح و برجستگی باشند.

۲. رنگ ویترای

با بررسی مارک‌ های دورگیر ویترای متوجه می‌شویم، امروزه مارک‌های مختلفی از رنگ ویترای در بازار وجود دارند. با این حال معمولا بر پایه آب و تینر می‌باشند. معمولا رنگ‌هایی که بر پایه آب هستند در کوره قرار می‌گیرند تا خشک شده و مقاومت آن‌ها افزایش یابد. به همین دلیل است که از این موارد کمتر استفاده می‌شود و رنگ‌هایی که بر پایه تینر و ضد آب می‌باشند رایج‌تر هستند.

می توانید در ابتدا به جای خرید انواع رنگ‌های ویترای، چند رنگ اصلی مثل مشکی، سفید، قرمز، آبی و زرد را خریداری کنید و سپس خودتان ترکیبی از رنگ‌هایی که می‌خواهید را به کمک آن‌ها ایجاد نمایید.

انتخاب رنگ ویترای بر کیفیت نهایی کار تاثیر زیادی می‌گذارد، اگر به دنبال رنگ‌های ویترای هستید، مارک ال بی و پ ب او گزینه‌های خوبی خواهند بود. هر چند این محصولات بسیار گران قیمت هستند اما کیفیت بالایی دارند و در برابر آب، خش و نور خورشید مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. با این حال اگر در ابتدای راه هستید می‌توانید از مدل‌های ایرانی پرشین، وستا، ورسای یا ویناتو استفاده کنید.

۳. لاینر ویترای

مورد بعدی که برای نقاشی روی شیشه به آن نیاز دارید، دورگیر ویترای است که برای مشخص کردن مرز کار و همچنین جلوه بیشتر نتیجه نهایی مناسب خواهد بود. نمونه‌های ساده، متالیک و اکلیلی از سه نوع اصلی خمیرهای دورگیر هستند که بسته به کاری می‌خواهید انجام دهید، می‌توانید از هر یک از آن‌ها استفاده نمایید.
در این مورد نیز می‌توانید مارک‌های پ ب او، ال بی یا تاچ که معروف‌تر هستند را انتخاب کنید. با این حال بسیار مهم است که ابتدا با توجه به نازل و پهن بودن یا نازک بودن آن، یک محصول مناسب و با کیفیت را در نظر بگیرید.

۴. پالت‌های ویترای

وجود پالت در نقاشی روی شیشه اهمیت زیادی دارد. زمانی که می‌خواهید رنگ‌ها را با تینر یا آب رقیق کنید و یا برای ترکیب رنگ‌ها به منظور تولید یک رنگ جدیدتر، به آن نیاز خواهید داشت.
برای اینکه عمر پالت شما بیشتر شود می‌توانید آن را با فویل آلومینیومی بپوشانید تا نیازی به شستشوی مداوم رنگ‌های ویترای نداشته باشید. این مورد به خصوص برای زمانی که رنگ‌ها بر پایه تینر هستند اهمیت زیادی دارد.

رنگ ویترای

۵. انواع قلم موی ویترای

شما برای رنگ آمیزی طرح خود نیاز به قلم مو خواهید داشت. طبیعی است که هر چه کار از ظرافت بیشتری برخوردار باشید نیاز به قلم موهای گروه صفر خواهید داشت و برای کارهای بزرگ‌تر قلم موهای پهن و گرد گزینه بهتری خواهد بود.
از این رو بهتر است که با توجه به نوع کار آن‌ها را انتخاب کنید. قلم مو ممکن است از موی طبیعی و یا مصنوعی تولید شده باشد. موهای طبیعی گران‌تر بوده و کیفیت کار با آن‌ها نیز بیشتر خواهد بود.
برای حفظ و نگهداری از قلم موها بسیار مهم است که پس از هر بار استفاده آن‌ها را با تینر و یا آب بشویید و درپوش آن را قرار دهید و همه آن‌ها را در یک لیوان و ظرفی شبیه به آن نگهداری کنید.

۶. تینر

برای رقیق کردن رنگ‌های بر پایه تینر و همچنین شستشوی قلم مو و پالت که در معرض این رنگ‌ها هستند، به تینر نیاز خواهید داشت. به یاد داشته باشید که تینر یک ماده فرار است، با این حال اگر روی لباس شما بریزد ممکن است رنگ آن را از بین ببرد، از این رو بسیار مهم است که در هنگام کار با آن از لباس و روپوش مناسب استفاده کنید. بهتر است برای هر بار استفاده از تینر آن را در یک ظرف جدا بریزید و بلافاصله درب آن را محکم کنید.

۷. طرح اصلی ویترای

یکی دیگر از ابزارهای مهم که برای نقاشی روی شیشه به آن نیاز پیدا می‌کنید، طرح و الگوی مورد نظر است. می‌توانید آن را از اینترنت دانلود کنید، و روی برگه‌ای متناسب با شیشه چاپ کنید، سپس با چسباندن برگه زیر شیشه، شروع به دورگیری طرح نمایید. یا اینکه از الگوهای آماده موجود در بازار استفاده کنید.

همچنین ممکن است طرح آن را خودتان با خلاقیتی که دارید بکشید، باز هم می‌توانید از همین روش استفاده نمایید. در نهایت به یاد داشته باشید که برای شروع کار نقاشی روی شیشه، به راحتی می‌توانید این کار را آغاز کنید، با این حال وجود یک مربی حرفه‌ای در کنار شما به افزایش کیفیت کار، تجربه و دانش شما کمک خواهد کرد. از این رو وجود چنین فردی را در کنار خود دست کم نگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *