مارک‌ های دورگیر ویترای

بررسی مارک‌ های دورگیر ویترای

یکی از هنرهایی که مورد توجه و علاقه بسیاری از افراد است، نقاشی روی شیشه یا ویترای می‌باشد. از آنجایی که رنگ‌ها روی شیشه زیباتر به نمایش در می‌آیند، امروزه از این هنر در صنعت دکوراسیون و تزیین داخلی نیز به کار گرفته می‌شود. یکی از زیباترین لوازم دکوری منزل در اصفهان ظروف ویترای است.

زمانی که برای آموزش ویترای در آموزشگاه ویترای در اصفهان اقدام کنید، متوجه خواهید شد که لاینر یکی از گزینه‌های مهم در این باره است. به همین دلیل است که باید به خوبی بدانید که کدام یک از خمیرهای دورگیر کیفیت بهتری دارند و می‌توانید با استفاده از آن‌ها کار بهتری ارائه دهید.

به این دلیل که برخی از مارک‌ های دورگیر ویترای از کیفیت چندان خوبی برخوردار نمی‌باشند، در نتیجه شما نمی‌توانید به صورت ممتد یک خط طولانی را دورگیری کنید و ممکن است در این میان مدام خط لاینر شما قطع شود که باعث کثیف شدن کار خواهد شد. حتی ممکن است خمیر مورد نظر بیش از حد دارای هوا باشد که همین مسئله نیز منجر به قطع شدن خطوطی که در حال کشیدن آن هستید خواهد شد.

کدام یک از خمیرهای دورگیر بهتر هستند؟

زمانی که برای خرید دورگیر به فروشگاه‌های هنری می‌روید، معمولا چندین مارک را در بازار ایران مشاهده می‌کنید. برخی از معروف‌ترین مارک‌ های دورگیر ویترای که می‌توانید با توجه به کیفیت کار خود انتخاب کنید شامل پ ب او، ال بی، ریپن، ورسای و پرشین می‌باشد. هر چند مدل‌های دیگری مثل آموس، آسن و کادنس نیز وجود دارد. با این حال بهتر است بدانید که کار با کدام یک از آن‌ها برای شما آسان‌تر است. به عنوان مثال مدل ال بی و پ ب او، از پرطرفدارترین لاینرهای ویترای به شمار می‌آیند. آشنایی و نحوه کار با خمیر دورگیری ویترای به آموزش و مهارت نیاز دارد.

دورگیری طرح ویترای

معمولا این خمیرهای دورگیر شبیه به پماد و در حجم ۲۰ میلی متری هستند. خروجی برخی از آن‌ها بسیار نازک‌تر از نمونه‌های دیگر است. بسته بندی این مارک‌ها ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد، با این حال با قطعیت نمی‌توان گفت که کدام یک بهتر است، چرا که ممکن است مارک پرشین برای شما گزینه خوبی باشد، در حالی که یک فرد دیگر مدل ال بی را ترجیح می‌دهد.

نکاتی برای انتخاب دورگیر ویترای

مهم‌ترین کاری که لاینر ویترای انجام می‌دهد این است که می‌توانید طرح را به کمک آن دورگیری کنید تا هم کار با رنگ ویترای آسان‌تر و تمیزتر شود و هم اینکه نتیجه نهایی جلوه بیشتری داشته باشد. با این حال مسئله‌ای که وجود دارد این است که حساسیت درباره این رنگ‌ها بیشتر است، به این دلیل که اگر اشتباهی درباره آن به وجود بیاید، به راحتی با پاک کن قابل تمیز کردن نیست و ممکن است دردسر بیشتری برای پاک کردن آن داشته باشید. از این رو کیفیت لاینر ویترای اهمیت زیادی دارد.

زمانی که می‌خواهید برای نقاشی روی شیشه، دورگیر خوبی انتخاب کنید، بهتر است به این معیارها توجه داشته باشید:

  1. ضد آب
  2. ضد ضربه
  3. خوش دست بودن
  4. نازل مناسب
  5. پیوستگی در کار

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. ضد آب

دلیل ضد آب بودن خمیر لاینر این است که هنگام شستشوی اثر دچار مشکل نشوید و همچنین اگر رنگ ویترای شما بر پایه آب است، مشکلی برای مرزهای کار به وجود نیاید.

۲. ضد ضربه

اگر خمیر پس از دورگیری بیش از حد خشک شود، ممکن است دچار شکستگی و ترک شود. در این صورت با تکه تکه شدن خمیر دورگیر، کیفیت کار بسیار پایین آمده و شکل ناخوشایندی خواهد داشت.

۳. خوش دست بودن

مسئله دیگری که درباره خمیر لاینر اهمیت دارد این است که هنگامی که از آن استفاده می‌کنید، احساس راحتی داشته باشید. اگر مدام مجبور به تغییر وضعیت آن در دست خود شوید، احتمال اینکه نتیجه نهایی بی کیفیت شود، زیاد است.

قاب ویترای

۴. نازل مناسب

اگر نازل دورگیر ویترای بیش از حد نازک یا پهن باشد، ممکن است هنگام کار با هر یک دچار مشکل شوید. از طرفی خروج رنگ لاینر از آن نیز بسیار اهمیت دارد.

۵. پیوستگی در کار

اگر خمیر هنگام کار مرتب قطع شود و مجبور شوید از جایی که قطع شده است کار را شروع کنید، احتمالا این بریدگی‌ها در سطح کار، نتیجه نامطلوبی به جای خواهند گذاشت. آخرین مواردی که بهتر است به آن‌ها توجه کنید قیمت خمیر دورگیر و همچنین رنگ آن است. اگر به عنوان مثال رنگ‌های طلایی و نقره‌ای را انتخاب می‌کنید، لازم است که به شفافیت اثر بیفزایند نه اینکه تیره و کدر باشند.

دورگیرهای مناسب برای حرفه ای‌ها

از معروف‌ترین و بهترین لاینرهای ویترای که بسیاری از استادکاران آن را به هنرجویان خود پیشنهاد می‌کنند، پ ب او (Pebeo) و ال بی (LB) است. با این حال اگرچه کیفیت این محصولات بسیار زیاد است، با این حال با توجه به قیمت زیاد آن‌ها، بسیاری از افراد به خصوص هنرجویانی که به تازگی وارد هنر ویترای شده‌اند، ترجیح می‌دهند که از نمونه‌های ایرانی که ارزان‌تر است، استفاده کنند. علاوه بر آن در برخی از شهرهای کوچک‌تر کشور، این دو محصول به سختی یافت می‌شوند و به همین دلیل افراد ناچار به خرید مدل‌های دیگر خواهند بود.

مناسب‌ترین لاینر ویترای برای آماتورها

هر چند با قطعیت نمی‌توان گفت که کدام یک از خمیرهای دورگیر ویترای برای کار شما بهتر است، به این دلیل که همواره به انتقادات به اکثر مدل‌های آن وجود دارد. با این حال معمولا توصیه‌ای که می‌شود این است که برای شروع از لاینرهایی استفاده کنید که قیمت کمتری دارند. پس از آن می‌توانید با امتحان چندین محصول متفاوت و بررسی آن‌ها، درک کنید که کدام یک از آن‌ها برای شما گزینه بهتری است. حتی این مسئله احتمال دارد که پس از مدتی یک دورگیر ویترای خوب، کیفیت خود را از دست بدهد. به همین دلیل نباید تنها به یک محصول بسنده کنید.

با تمام این تفاسیر بهتر است علاوه بر کیفیت به موارد دیگری از جمله ضد آب و ضد ضربه بودن آن‌ها نیز توجه داشته باشید. به این دلیل که برخی از مدل‌های گران این ویژگی‌ها را ندارند، در حالی که ممکن است گزینه‌های ارزان‌تر این خصوصیات را ارائه دهند. با این وجود پس از مدتی که دست شما برای استفاده از لاینر راه افتاد، می‌توانید از مدل‌های گران‌تر نیز استفاده کنید. در این صورت لاینرهای شما ضد آب، ضد ضربه و با کیفیت خواهند بود. از طرفی نظر استادی که شما را در این حوزه راهنمایی می‌کند نیز اهمیت دارد، پس با توجه به توصیه او می‌توانید لاینری را خریداری کنید که به شما پیشنهاد شده است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *