انتقال طرح روی شیشه

تکنیک انتقال طرح روی شیشه 

ویترای یکی از تکنیک‌های هنری جذاب و چشم نواز است که طرفداران زیادی دارد. می‌توانید طرح‌های آن را از ذهن خود خلق کنید و یا از طرح‌های موجود برای این منظور استفاده نمایید. با این حال مسئله مهمی که وجود دارد این است که اگر مبتدی هستید، ابتدا بهتر است که طرح‌های آماده را انتخاب کنید تا پس از آن که به اندازه کافی در این زمینه تجربه کسب کردید و دوره‌های آموزش ویترای در اصفهان را گذراندید، به سراغ مدل‌های ذهنی خود بروید.

انتقال طرح روی شیشه چگونه است؟

در مرحله اول برای انتقال طرح روی شیشه طرحی که انتخاب می‌کنید، اهمیت زیادی دارد. اگر شیشه مورد نظر شما مسطح باشد، کار بسیار آسان خواهد بود. با این حال برای ظروف محدب مثل بطری یا شیشه‌های سس استفاده می‌کنید، لازم است که کاغذ را به شکل ظرف درآورده و وارد آن کنید. سپس می‌توانید بر اساس طرح شروع به دورگیری کنید.

بهتر است از چسب‌های کاغذی استفاده کنید تا پس از باز کردن، جای آن‌ها روی شیشه نماند. طرح را به خوبی فیکس کنید و به اندازه کافی چسب بزنید تا جابجا نشود. حتی می‌توانید قبل از لاینر، با ماژیک طرح را روی شیشه پیاده کنید تا پس از آن دورگیری را آغاز کنید. با این حال اگر می‌خواهید از لاینر نقره‌ای یا طلایی استفاده کنید، این احتمال وجود دارد که کار نهایی تمیز نشود و یا ماژیک به رنگ لاینر نفوذ کند.

چگونه طرح را روی ظروف محدب بکشیم؟

زمانی که ظروف کروی شکل را انتخاب کنید، کار شما کمی سخت خواهد شد. به این دلیل که ممکن است در حین دورگیری خطای بیشتری انجام گیرد. با این حال برای اینکه کار شما کیفیت بالایی داشته باشد، بهتر است که پس از وارد کردن طرح به درون ظرف، آن را با نخود یا عدس پر کنید تا اطمینان حاصل کنید که طرح شما در حین کار جابجا نمی‌شود و در این صورت مشکلی در حین دورگیری طرح ویترای نخواهید داشت.

لیوان ویترای

همچنین می‌توانید از یک شال یا پارچه‌ای سبک و نازک استفاده کنید. پس از آنکه کاغذ طرح را لوله کردید و داخل ظرف گذاشتید، می‌توانید شال یا پارچه مورد نظرتان را به آرامی وارد آن کنید. در این صورت جابجایی طرح به آسانی امکان پذیر خواهد بود.

تاثیر رنگ بر روی ظرف شیشه‌ای بسیار زیاد است، بهتر است برای دورگیری طرح در چنین ظروفی، طرح خود را به چندین بخش تقسیم کنید و پس از اینکه هر بخش را دورگیری کردید و خشک شد، به سراغ قسمت‌های بعدی بروید. همچنین برای تسلط بیشتر آرنج دستی که لاینر را می‌گیرد روی میز یا یک سطح محکم قرار دهید تا دستتان خسته نشود و راحت‌تر بتوانید ظرف را جابجا کنید.

ویترای روی ظروف غیر شیشه‌ای

برای انتقال طرح روی ظروف غیر شیشه‌ای، بهتر است از کاربن استفاده کنید. ممکن است ظروف مورد نظر شما از جنس آینه، سفال، سرامیک، چوب و مواردی از این دست باشد. بهتر است رنگ کاربن به صورتی باشد که بر روی این ظروف به خوبی قابل مشاهده باشد. در این صورت است که پس از انتقال طرح می‌توانید خطوط را به راحتی مشاهده کنید و با لاینر شروع به دورگیری نمایید.

نکات مهم برای انتقال طرح روی شیشه

قبل از هر چیز بهتر است که ظرف مورد نظر را به خوبی بشویید. برای اینکه مطمئن شوید که هیچ چربی روی آن باقی نمانده است، بهتر است از الکل یا شیشه پاک کن استفاده کنید و با دستمال‌های تنظیف که نخی هستند آن‌ها را تمیز کنید. برای قسمت‌هایی از ظرف که برچسب روی آن‌ها چسبیده است، می‌توانید از تینر و یا استون استفاده کنید. با این حال در زمان استفاده از تینر بهتر است که احتیاط کنید، به این دلیل که اگر روی لباس شما بریزد، ممکن است رنگ آن تغییر کند.

برای ظروفی مثل بشقاب و مانند آن، معمول است که طرح را پشت آن می‌کشند، با این حال برای شیشه‌های مسطح یا ظروف کروی مثل تنگ و لیوان دورگیری روی ظرف انجام می‌شود.

دورگیری ویترای

اگر می‌خواهید از لاینر مشکی استفاده کنید، می‌توانید طرح را ابتدا با ماژیک روی شیشه انتقال داده و سپس شروع به دورگیری کنید. با این حال برای لاینرهای نقره‌ای و طلایی بهتر است که از ماژیک استفاده نشود و مستقیم شروع به دورگیری از روی طرح اصلی نمایید.
برای کسانی که مبتدی هستند، معمولا این توصیه وجود دارد که از طرح‌های آماده‌ای که در اینترنت نیز وجود دارد استفاده کنند. تنها کافی است که آن‌ها را دانلود کنید و سپس بر اساس ظرف خود آن را زوم کرده و پرینت بگیرید. حتی اگر دستگاه پرینتر ندارید، می‌توانید کاغذ مورد نظر که ممکن است A4 یا کاغذ کالک و پوستی باشد را روی مانیتور کامپیوتر قرار دهید و شروع به کشیدن آن کنید.

سپس کاغذ را برای ظروف شیشه‌ای مسطح مثل آینه پشت کار، برای ظروف محدب و کروی داخل ظرف و برای بشقاب طرح را روی کار قرار دهید و شروع به دورگیری کنید. اینکه به صورت یکنواخت و یکدست شروع به استفاده از لاینر کنید، اهمیت زیادی دارد. تا جایی که امکان دارد سعی کنید که فرایند دورگیری بین کار با وقفه مواجه نشود و تا زمانی که به نقطه مشخصی نرسیدید کار را قطع نکنید. دورگیر به عنوان اولین مرحله در ویترای بسیار اهمیت دارد، به این دلیل که می‌تواند تعیین کننده کیفیت نهایی طرح باشد.

اگر احساس می‌کنید که نمی‌توانید خطوط خوبی روی ظرف اصلی بکشید، بهتر است یک ظرف شیشه‌ای معمولی بردارید و با استفاده از لاینرهای ارزان قیمت شروع به تمرین کردن روی آن کنید و خطوط مختلف را روی شیشه بکشید تا دست شما راه بیفتد.

معمولا توصیه می‌شود که اگر بخش‌هایی از رنگ دورگیر نازک یا ضخیم‌تر شد و قطعی در لاینر باعث خراب شدن طرح شد، اجازه دهید که آن قسمت به طور کامل خشک شود و پس از آن به کمک کاتر بخشی که خراب شده را جدا کنید. زمانی که لاینر هنوز خیس باشد و آن را پاک کنید ممکن است بخش زیادی از شیشه کثیف شود، آنگاه پاک کردن آن به سختی ممکن خواهد بود و حتی این احتمال وجود دارد که سایر بخش‌های سالم نیز پاک شوند.

بهتر است پس از آنکه تمام طرح را انتقال دادید و لاینر خشک شد، شروع به رنگ آمیزی کنید. اگر بخش‌هایی از طرح خیس باشند و رنگ آمیزی را آغاز کنید به احتمال زیاد کیفیت کار شما پایین می‌آید. در نهایت می‌توانید با استفاده از رنگ‌های مورد نظر، رنگ و لعاب بیشتری به طرح خود بدهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *