خمیر دورگیری ویترای

آشنایی و نحوه کار با خمیر دورگیری ویترای

نقاشی روی شیشه باید حتماً توسط خمیر دورگیری ویترای انجام شود. اصولاً زمانی که می‌خواهید بر‌ای اولین بار این کار را انجام دهید با یک سری از تکنیک‌ها را یاد بگیرید تا بتوانید کار تمیز و منحصر به فردی اثر ماندگاری از خود بر جای بگذارید. آموزشگاه ویترای در اصفهان و دیگر شهرها بسیاری از این نکات را آموزش می‌دهد.

تعریف خمیر دورگیری ویترای

در تکنیک ویتر‌ای زمانی که از رنگ‌‌های مختلف استفاده می‌شود بر‌ای جدا کردن رنگ‌ها از همدیگر بهتر است از دورگیر یا همان لاینر استفاده نمود. در واقع این ابزار مانند برنامه paint عمل می‌کند.

مناسب‌ترین انتخاب خمیر دورگیری ویترای

در بازار انواع و اقسام مارک‌‌های مختلفی از خمیر ویتر‌ای وجود دارد به عنوان نمونه:

خمیر‌های دورگیر ایرانی

از خمیر‌های دورگیر ایرانی می‌توان به مارک‌‌های ورساچ، رپین، پرشین و آسن اشاره کرد. این خمیرها نسبت به خمیر آموس بسیار با کیفیت هستند، ولی در اثر ضربه شکننده می‌باشند و یا در اثر برخورد با تینر واکنش نشان می‌دهند.

خمیر دورگیر ویتر‌ای آموس

این نوع خمیر دورگیری که بسیار روان است بهترین نوع مارک بر‌ای کسانی است که تازه به این هنر روی آورده اند. این نوع خمیر توسط کشور کره جنوبی ساخت و تولید شده است و در بازار ایران عرضه می‌شود. از معایب این نوع خمیر عدم چسبندگی کافی به شیشه است و در اثر اصابت ضربه فوراً می‌شکند.

دیگر مارک‌‌های خمیر دورگیری ویترای

سایر مارک‌‌های خمیر دورگیری ویترای که امروزه در بازار ایران موجود است می‌توان به: کادنس، پ ب او، ال بی، ریچ اشاره کرد. تمامی مارک‌‌‌هایی که ذکر شد از کیفیت مطلوب و طیف رنگی گسترده‌ای برخوردار هستند فقط دو الی سه روز مراقبت از آن دیگر از شیشه جدا نخواهند شد.

قابل شستشو بودن خمیر دورگیری ویترای

بر‌ای طراحی کردن با استفاده از ویتر‌ای بر روی ظروف شیشه‌ای نخست باید حتماً  آن را کاملاً تمیز بشویید بر‌ای خریداری کردن از خمیر دورگیری بهترین مارک که به شما توصیه می‌کنیم به دلیل سال‌ها تجربه در این زمینه مارک‌‌‌هایی مانند ال بی، پ ب او یا ریچ است.

هنر ویترای

نکات کلیدی برای استفاده از خمیر دورگیری ویترای

معمولا دورگیر ویتر‌ای یا لاینر ویتر‌ای در تمامی فروشگاه‌‌‌های وسایل تزئینی منزل در اصفهان یافت می‌شود. بر‌ای کار کردن با آن باید سرعت حرکت دستان و میزان فشاری که به تویپ وارد می‌کنید به یک میزان باشد. با توجه به این که نوع مواد استفاده شده در هر دورگیر با دیگری فرق می‌کند به همین دلیل شیوه کار با آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود.

در برخی از دورگیرها بهتر است هنگام دورگیر کردن طرح سر دورگیر به شیشه بچسبانید و در برخی از موارد لازم است دورگیر را مقداری از شیشه فاصله داشته باشد. با تمرین و پشتکار شما می‌توانید در دورگیری قلق گیری کنید و کار کردن با آن تسلط پیدا کنید. اگر زمانی دستتان روی کار لرزید و از طرح بیرون زد و کارتان خراب شد، اصلاً نگران نباشید و به کار خود ادامه دهید.

بعد از گذشت چند دقیقه که دورگیر خشک شد، می‌توانید با یک وسیله نوک تیز مانند چاقو آن را از روی شیشه جدا کنید و دورگیری را دوباره انجام دهید. به هیچ عنوان زمانی که دورگیر خیس است آن را پاک نکنید. با تمرین و ممارست به راحتی می‌توانید بر روی ظروف محدب مثل لیوان و بطری‌‌های آب را دورگیری کنید. طریقه نقاشی برجسته بر روی شیشه باید با ظرافت تمام انجام گیرد.

شیوه رنگ آمیزی ظروف ویترایی

بر‌ای این که ظروف ویترایی خود را رنگ آمیزی نمایید نیاز به یک قلمو یا پیپت دارید. به همین علت بر‌ای این که بخواهید رنگ آمیزی خوبی داشته باشید لازم است که از مو‌های قلم موی خود را که دار‌ای ذرات ریزی هستند که در نتیجه رنگ آمیزی از کار‌های قبلی شما بر جا مانده‌اند را به خوبی تمیز کنید و پس از شستشوی کامل آن، می‌توانید از آن مجدداً استفاده نمایید. اما باید توجه داشته باشید که در صورتی که از پینت‌ها، استفاده می‌کنید این را بدانید که پیپت‌ها، یکبار مصرف هستند و نباید از آن‌ها، دو مرتبه استفاده کنید.

هنگام کار کردن با قلمو برخی از مواقع به دلیل شیوه کار نیاز است که از قلمو‌های مختلف در سایز‌های گوناگون بر‌ای این منظور استفاده نماید. زمانی که می‌خواهید روی شیشه نقاشی کنید می‌توانید از قلمو‌‌هایی استفاده کنید که قیمت مناسب تری نسبت به سایر قلمو‌های دیگر داشته باشد. معمولا این قلموها خیلی پرکاربرد نخواهند بود. اما تفاوتی که بین آن‌ها، با پیپت‌ها، وجود دارد به دلیل میلاژ‌های مختلفی است که بسته به نوع کشور تولید کننده آن محدود می‌شود. هنر زیبای ویترای، زندگی را قشنگ‌تر می‌کند.

روش‌های رنگ آمیزی ظروف ویترای

وسایل مورد نیاز بر‌ای هنر ویترای

زمانی که روی ظروف ویترایی انجام می‌شود بر‌ای طراحی منازل مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر‌ای رنگ آمیزی به وسیله‌ی قلمو می‌توانید مو‌های قلمو و یا ذرات ریزی که از رنگ آمیزی که قبلا مابین مو‌های قلمو مخفی شده است وارد رنگ شود، بر‌ای جلوگیری از این کار می‌بایستی بعد از اتمام رنگ آمیزی حتماً  قلم موی خود را با مواد حلال رنگ، شستشو دهید به این دلیل که پیپت‌ها، به فقط یک بار مصرف هستند معمولا این مشکلات به وجود می‌آید.
آموزش مرحله به مرحله هنر ویترای به هنرجویان کمک می‌کند تا این هنر را با ظرافت هر چه تمام‌تر انجام دهند.

باید این نکته را مدنظر قرار دهید که قلمو‌‌هایی که ظریف هستند درصد رنگ پذیری آن‌ها، نیز خیلی پایین است و بر‌ای این که سه طیف رنگی را روی شیشه بخواهید انتقال دهید باید چندین نوبت قلمو را داخل ظرف رنگ کامل بزنید و بعد از وارد کردن کامل قلمو با پیپت کافی است که یک بار این کار را انجام دهید با این عمل شما می‌توانید تا حد بسیار زیادی زمان خود را صرفه جویی کنید.

برخی از مواقع شما نیاز دارید که سطح بسیار وسیعی را رنگ آمیزی نمایید بر‌ای این منظور نیاز است که حتماً  از پیپت استفاده کنید بر‌ای این کار رنگ را بر روی شیشه بریزید و با بدنه پیپت آن را بر روی تمامی سطح پوشش دهید باید سعی کنید که با سر پیپت کار کنید.

تنها زمان‌های به خصوصی است که شما نیاز خواهید داشت که از قلمو به جای پیپت استفاده کنید آن هم بسته با سایزی است که می‌خواهید رنگ آمیزی کنید باید توجه داشته باشید که کمتر از ۳۰ سانتی متر مساحت نیاز است که این کار را به ج‌ای این که روی شیشه انجام دهید این کار را روی یک تخته انجام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *