تکنیک پتینه کاری

تکنیک پتینه کاری بر روی شیشه 

ممکن است شما هم با تکنیک پتینه کاری بر روی شیشه آشنایی داشته باشید. تکنیک پتینه کاری بر روی شیشه جزء هنرهای اصیل و باستانی است که می‌توان معمولاً بر روی تمامی مصالح و عناصر استفاده نمود اکنون نیز محبوبیت و طرفدار زیادی بین سایر افراد به وجود آمده است. پتینه کاری از هنرهایی است که باعث می‌شود آثار هنری به صورت سنتی و قدیمی پیدا کند و این کار باعث برانگیخته شدن حس اصالت و ریشه‌دار بودن و قدیمی بودن و سنتی بودن اشیاء را نمایش می‌دهد که موجب حس هیجان‌انگیزی را به سایرین انتقال می‌دهد. از انواع شیشه‌های رنگی برای تزئین خانه استفاده کنید.

تکنیک پتینه کاری بر روی شیشه

زمانی که می‌خواهید روی شیشه نقاشی کنید بهتر است از ظروف شیشه‌ای یا بلور برای این منظور استفاده نمایید این ظروف می‌تواند شامل گلدان، یا درب و پنجره یا قاب یا بشقاب و حتی جام باشد.
در ابتدای آن که مهم‌ترین نکته است این مسئله است که باید در نظر داشته باشید که پیش از انجام دادن هرگونه اقدامی باید در ابتدای امر ظروف مورد نظری که می‌خواهید روی آن نقاشی کنید را با استفاده از الکل و دستمال تمیز خوب تمیز کنید تا تمامی چربی و یا اثر انگشت یا هر گونه آلودگی از آن برطرف شود.

سپس بعد از خشک کردن ظرف ضروری است که طرح را پیاده کنید برای این کار می‌توانید با پرینت گرفتن از طرح چسباندن آن بر روی شیشه این عمل را انجام دهید. بعد از چسباندن الگو بر روی شیشه می‌توانید با استفاده از دورگیر طرح را روی شیشه پیاده نمایید و قسمت‌های اضافی آن را جدا کنید. برای پتینه کاری می‌توانید سطح شیشه را با استفاده از چسب چوب رقیق شده پوشش دهید. بهتر است از چسب چوب‌های مرغوب و بی‌رنگ و بو استفاده کنید این نوع چسب چوب برای پتینه کاری روی شیشه استفاده کنید. طریقه نقاشی برجسته بر روی شیشه باید با ظرافت و دقت زیادی انجام شود.

هنر ویترای

مرحله بعدی را باید با دقت و توجه زیاد انجام دهید تا باعث چین خوردگی طرح نشود. می‌توانید ابتدا چسب چوب را بر پشت طرح بکشید و سپس طرح را بر روی شیشه بچسبانید. این کار را زمانی انجام دهید تا طرح کاملاً خشک شود و بعد از آن روی سطح کار را با دقت چسب بزنید. استفاده نمودن از چسب چوب باعث دوام و مقاومت کار را بیشتر می‌کند. برای خشک کردن شیشه بهتر است دو تا سه ساعت زمان لازم است.

تکنیک پتینه کاری روی شیشه با استفاده از ترک کراکل مدیوم

برای این که بتوانید بر روی سطح شیشه ترک ایجاد کنید می‌توانید از ماده‌ای به نام ترک کراکل مدیوم که به صورت مایع است پس از مرحله‌ی خشک کردن کامل با چسب چوب می‌توانید و بعد از خشک شدن کامل آن می‌توانید با استفاده از ماده ترک کراکل مدیوم روی سطح کار به کار ببرید. و با کمک قلم‌مو می‌توانید مقداری از ماده ترک کراکل مدیوم را روی آن قرار دهید و بر روی کار بکشید. بعد از پوشاندن تمامی قسمت‌های سطح شیشه باعث می‌شود که شما بتوانید ترک‌هایی روی ظرف ایجاد نمایید و این کار باعث شکیل‌تر و جذاب‌تر و هر چه زیباتر شدن سطح شیشه‌ی شما خواهد شد.
اما باید هنگام استفاده نمودن از این ماده حسابی دقت و توجه لازم را داشته باشید تا روی سطح کار شما هیچ گونه زدگی و یا برآمدگی ایجاد نشود و باعث چروک شدن و یا بخشی از قسمت‌های سطح کار برجسته نشود زیرا این کار باعث می‌شود که سطح کار شما آن کیفیت لازم را نداشته باشد.

در مرحله بعدی زمان دهید تا ماده کراکل مدیوم روی سطح کار کاملاً خشک شود و باعث شود تا ترک‌هایی ایجاد شود. در صورتی که نیاز داشته باشید و یا بخواهید که ترک‌هایی که ایجاد نمایید که خیلی درشت و بزرگ باشد باید حتماً از زمانی که کراکل مدیوم را می‌زنید به صورت ضخیم روی سطح کار بکشید این کار باعث می‌شود که ترک‌هایی که ایجاد می‌شود درشت و بزرگ شود.
اما زمانی که علاقه‌مند بودید که ترک‌هایی ریزی ایجاد نمایید بهتر است هنگام استفاده از ترک کراکل مدیوم با قلم مو به صورت خیلی نازک روی سطح کار بکشید این کار باعث می‌شود که ترک‌هایی ریزی روی سطح کار قرار گیرد.

هنر ویترای

هشدارهای مهم برای تکنیک پتینه کاری

هنگام کشیدن قلم موی آغشته به ماده کراکل مدیوم باید توجه داشته باشید که از زمانی که یک بار روی سطح کار می‌کشید این کار را مجدداً تکرار کنید باعث می‌شود که روی سطح کار یک درهم ریختگی ایجاد شود و ترک‌ها به خوبی ایجاد نشود. باید زمانی که می‌خواهید با قلم‌مو و ماده کراکل مدیوم ترک ایجاد کنید کمی تمرین داشته باشید تا بتوانید ترک‌هایی که ایجاد می‌نمایید به خوبی و در اندازه‌های مشخصی انجام دهید. بعد از خشک کردن کامل کراکل مدیوم و به وجود آمدن ترک‌ها می‌توانید از رنگ اکریلیک قهوه‌ای برای این کار استفاده نمایید. زیرا این کار باعث می‌شود که ترک‌های رنگ و جلوه ی خاصی بر روی سطح کار ایجاد نماید.

همچنین می‌توانید برای این روش از شاپان برای رنگ کردن ترک‌ها استفاده نمایید. هنگام استفاده نمودن از ترک‌ها بهتر است شاپان را با انگشت قسمت‌هایی که مابین ترک‌ها فاصله ایجاد شده است را پر نمایید و سایر رنگ‌های اضافی دیگر را با استفاده از یک دستمال بدون پرز تمیز و پاک نمایید. بسیاری از این نکات در آموزشگاه ویترای در اصفهان به هنرجویان آموزش داده می‌شود.

نکاتی در مورد خرید کراکل مدیوم

زمانی که اقدام به خرید کراکل مدیوم می‌کنید باید حتماً به یادداشت‌هایی که بر روی قوطی یا جعبه ی کراکل مدیوم نوشته شده است توجه کنید به خصوص به تاریخ مصرف و انقضای آن نیز توجه نمایید. باید حتماً کراکل مدیوم از شفافیت و براقیت خاصی برخوردار باشد در صورتی که مشاهده نمودید که کراکل مدیوم شما کدر و به رنگ کرم مانندی دارد بدانید که فاسد شده است و دیگر قابل مصرف نیست. برای خرید شاپان و کراکل مدیوم می‌توانید آن را از فروشگاه‌های لوازم گلسازی و برخی از فروشگاه‌های معتبر و مجهز لوازم تحریر تهیه نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *