ساخت زیورآلات نوین

آشنایی با ساخت زیورآلات نوین و قدیمی 

آشنایی با ساخت زیورآلات در ابتدا، به جنس و همین طور اندازه آن بستگی دارد. برای تولید زیورآلات، در مرحله نخست، باید نسبت به اندازه گیری آن، دقت داشت.

اندازه گیری که به کمک آن، شرایط مطلوبی برای ساخت زیورآلات به وجود می‌آید. برش و حالت اولیه برای تولید زیورآلات، می‌تواند به نوع مفتول و جنس آن بر گردد.
ورق و یا مفتول کاربردی، از جنس متفاوت، برنج یا مس تولید می‌شوند. برای نرم و منعطف سازی ساختار برنج و یا مس برای مفتول، می‌توان آن را حرارت داد. با این کار، عملکرد سیم آسان و استفاده از آن نیز برای طراحان زیورآلات بسیار سبک و ساده می‌شود. حتی به کارگیری سیم‌ها به صورت یک لایه و دو لایه، منجر به بروز شکل‌های متنوع و زیبا، می‌شود.

برای تولید زیورآلات با هر نوع ساختی، جوشکاری آن اهمیت دارد. جوشکاری برای فلزاتی مانند مس و برنج، بسیار مهم است.

جواهرات در صندوقچه

قبل از قرارگیری سیم، در زیر دستگاه جوش، ابتدا از دستگاه نورد استفاده می‌شود. این دستگاه، برای کاهش ضخامت و افزایش نرمی سیم به کار می‌رود.
به کمک ابزار‌های دیگری مانند قیچی، می‌توان برش‌هایی را بر روی سیم به وجود آورد.

برای متصل سازی ورق‌ها به هم، باید از دستگاه جوش استفاده کرد. برای انجام فرزکاری در تولید زیورآلات، ابتدا باید قطعات مورد نظر، از مرحله جوشکاری گذرانده شده باشند. بنابراین قطعات با ساختار جوشکاری، می‌توانند به هم متصل شوند.

عملیات آماده سازی آن، به کمک فرزکاری و سوهان و سمباده زنی انجام می‌شود. فرزکار، برای کاهش لکه‌ها در زمان جوشکاری می‌باشد.

زیرسازی برای ساخت زیورآلات

از جمله نکات دیگر برای تولید زیورآلات زیرسازی است که تمام مراحل آن در دوره‌های آموزش ساخت زیورآلات در اصفهان یاد داده ی‌شود. برای انجام این کار، ابتدا باید عملیات فرزکاری را قبل از زیرسازی انجام داد.

با انجام زیرسازی، می‌توان تمامی بخش‌های تیره و اضافی در ساختار جواهرات را از بین برد. ابتدا از یک ماده به نام ذاغاب استفاده می‌شود.

این ماده در ترکیب خود دارای جوهر نمک و همین طور جوهر گوگرد است. برای بهره‌مندی از این ماده، ابتدا باید ساختار فلز مورد نظر خود را اندکی حرارت داد.
با این کار، فلز گرم می‌شود. بعد از حرارت دهی به فلز، آن را در داخل ذاغاب می‌گذارند.

مدت زمان قرارگیری فلز در این ماده، می‌تواند بستگی به میزان تیره گی و همین طور کثیفی فلز مورد نظر دارد. بعد از تمیزی فلز در این ماده، باید آن را در داخل آب قرار داد. پرس کاری مرحله دیگری برای بهبود عملکرد فلز است.
برای خشک سازی فلز مورد نظر، می‌توان از یک فرچه استاندارد و متناسب با این کار استفاده کرد.

تعداد زیادی گردنبند قدیمی

آشنایی با ساخت زیورآلات و روش آبکاری

آبکاری فرایند منحصر به فرد در ساخت زیورآلات است. آبکاری برای فلزات مورد نظر، به صورت دستی و همین طور با استفاده از دستگاه انجام می‌شود.
آبکاری برای فلز برنج، دارای ماده اسید سولفوریک است. فلز موردنظر را با یک تکه سیم، در ساختار محلول تیزاب قرار می‌دهند.

بنابراین، باید مدت زمان مناسب برای قرارگیری آن، در حدود پنج ثانیه است. بعد از مدت زمان پنج ثانیه، باید آن را در داخل آب قرار داد.
استفاده از خاک اره، مفید برای خشک سازی این فلز می‌شود. برای آبکاری فلز و طلا، از آب طلا و نقره استفاده می‌شود. در یک ظرف مناسب، ابتدا از آب نقره یا طلا را وارد می‌کنیم.

در این زمان، آن را به خوبی تکان می‌دهیم. آب به شکل کامل، تمامی بخش‌های فلز را به خود اختصاص می‌دهد.
قرارگیری فلز بعد از آبکاری، در داخل خاک اره، منجر به خشک شدن آن می‌شود.

از نگین کاری در ساخت زیورآلات چه می‌دانید؟

نگین کاری، قسمت آسان، اما با خلاقیت بالا است. در این مرحله از نگین‌های متعدد و یا یکسان، برای قسمت مشخص در جواهرات به کار می‌رود.
نگین‌ها را به کمک چسب و ابزار مناسب برای برداشتن آن، چنگک در محل مورد نظر قرار می‌دهند.

زیورآلات با ساخت قدیمی و یا نوین، در سراسر جهان، چشم نوازی فوق العاده‌ای را از خود به نمایش می‌گذارند. بسیاری از طلا سازان و سازندگان زیورآلات در گذشته ایران، هنرمند و در ساخت اشیاء قدیمی، از مهارت‌های خاص و خارق العاده‌ای برخوردار بوده‌اند.
در بسیاری از موزه‌های بین المللی در سراسر جهان، شاهد آثار و هنر دست ایرانیان در ساخت زیورآلات دوران کهن این دیار می‌باشیم.

انواع پلاک گردنبند

آشنایی با نقطه شروع ساخت زیورآلات

انسان‌ها در زمان‌های دور، حس زیبایی شناختی فوق العاده‌ای در خود داشتند. بنابراین برای ارضای حس خود، دست به ساخت و ساز زدند.
ساخت‌هایی که می‌توان شروع آن را از تولید یک بنا تا تولید زیورآلات به آن اشاره داشت. بنابراین، آراستگی برای انسان‌ها از گذشته تا به امروز وجود داشته است.

این آراستگی، می‌تواند منجر به فرایند زیباشناسی در انسان شود. الگوبرداری از طبیعت، اولین نقطه شروع برای ساخت زیورآلات در گذشته است.
البته مردان در گذشته از این نوع زیورآلات نسبت به بانوان استفاده می‌کرده‌اند.

تزئین مردان در نبرد‌های جنگی، بعد از کشته شدن آن‌ها، به کمک زیورآلات آن زمان انجام می‌شد. به طور مثال، تولید لباس در گذشته‌های بسیار دور، تنها برای پوشش بدن از آن استفاده می‌شده است.
اما این روز‌ها، از لباس نه تنها برای پوشش، بلکه از آن به عنوان ابراز طرح‌های خاص استفاده می‌شود.

بنابراین برای زیورآلات امروزی و دوران قدیم، طرح پردازی، یک فاکتور بسیار مهم قلمداد می‌شده است. استفاده از استخوان‌های حیوانی و هر نوع سنگ با زیبایی خاص خود، برای تولید زیورآلات به کار می‌رفته است.
البته در ساخت زیورآلات نوین دیگر اثری از اسکلت و استخوان به سبک قدیمی دیده نمی‌شود.

نیاز و علاقه‌مندی انسان‌های امروزی نسبت به گذشته بسیار متفاوت است. جواهرات قدیمی، شکل و ساختار متناسب با زمان و دوره خود را دارند.
اما برای پیاده سازی همان جواهرات به سبک قدیمی، شکل و ترکیبی نوین را در کنار آن نیز قرار داد.

به این صورت، ترکیبی از مدرن و قدیمی، برای طراحی و ساخت انواع جواهرات به کار می‌رود. این شیوه، امروزه، طرفداران زیادی به خود اختصاص داده است.
به همین دلیل، بیشتر افراد، تمایل به بهره‌مندی از طرح‌های قدیمی به همراه نوین به صورت مشترک را دارند. در هر صورت، ساخت زیورآلات و جواهرات، یک فرایند کاری، جذاب و فوق العاده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *