نکات تابلو دکوپاژ

مهم‌ترین نکات تابلو دکوپاژ چیست؟

هنر از سطح وسیعی برخوردار است و امکان کشف تمامی زوایا و بُعد یک هنر، زمان زیادی می‌طلبد. جایگاه هنر در یک کلام به زیبایی بیش از اندازه آن مرتبط است. ایده‌هایی که برای هنر دکوپاژ به کار می‌رود با خلاقیت بیش از اندازه‌ای رو به رو است.
دکوپاژ کردن بر روی شیشه بسیار ظریف و شباهت زیادی به هنر نقاشی دارد؛ البته تفاوت‌های زیادی بین هنر دکوپاژ و نقاشی وجود دارند که در دوره‌های آموزش دکوپاژ در اصفهان توسط اساتید به هنرجویان آموزش داده می‌شود.

ایده برای هنر دکوپاژ به شکل‌های گوناگونی در دسترس می‌باشند؛ اما در هنر نقاشی خلق یک اثر از تراوشات ذهنی و ایده‌های خالص‌تری می‌باشند.
هنر دکوپاژ، یکی از هنر‌های کاربردی برای بهره‌مندی از وسایل به شکل زیبا‌تر و بهتر از قبل است.

کاربردی بودن هنر، اختلاف فاحش بین نقاشی و هنر دکوپاژ است. با هزینه اندک در هنر دکوپاژ، وسایل زیبا و ایده آلی را می‌توان به دست آورد.
حتی بهره بردن از طرح‌هایی که بر روی شیشه صورت می‌گیرد باید دارای جذابیت فوق العاده باشد که چشمان مخاطب را به خود خیره سازد. برای این کار می‌توان از طرح‌هایی که در داخل اینترنت وجود دارند نیز استفاده کرد. برای طرح‌های اینترنتی به راحتی می‌توان آن‌ها را در گوگل سرچ و پرینت گرفت. هنگامی که از طرح‌های زیبا پرینت گرفته می‌شود می‌توان آن‌ها را در شیشه به کار برد و از آن استفاده کرد.

فاکتور دیگری که برای هنر دکوپاژ باید در نظر داشت رنگ است؛ یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در هنر دکوپاژ به کار برده می‌شود اگر رنگ به درستی استفاده نشود یا ترکیب آن به خوبی صورت نگیرد اثر هنری جذابیت خوبی نخواهد داشت. مخصوصاً برای تابلوهایی که با اثر هنری دکوپاژ انجام می‌شود.
بنابراین تابلو‌هایی که با هنر دکوپاژ صورت می‌گیرد باید به این شکل باشد که از رنگ و لعاب خوبی نیز برخوردار باشد حتی اگر ابزار‌هایی که در آن به کار برده می‌شود از رنگ خوبی نیز برخوردار نیستند. با دستکاری کردن آن‌ها می‌توان بهترین حالت ممکن را برای آن‌ها به وجود آورد و زیبایی بی نظیری را برای تابلو دکوپاژ شده به دست آورد.
تاثیر رنگ در هنر دکوپاژ بسیار مهم است، به کار بردن رنگ در وسایل و همین طور ترکیب کردن درست آن‌ها در کنار هم خود یکی از بهترین حالت‌های ممکن است که باید در نظر داشت؛ زیرا باعث می‌شود که هماهنگی خوبی در تابلو به وجود آید.

کاسه طرح دار

مهم‌ترین نکات تابلو دکوپاژ

برای افرادی که علاقه‌مند به طراحی دکوپاژ می‌باشند باید چند نکته را در نظر بگیرند. ابتدا این که اگر از شیشه استفاده می‌کنند باید نسبت به تمیزی آن دقت داشته باشند و این که کاملا تمیز و عاری از هر گونه گرد و خاک و آلودگی باشد.
دوم این که اندازه وسایلی که برای تابلو به کار برده می‌شود بسیار مهم می‌باشد که از چه اندازه‌ای استفاده شود در این شرایط باید گفت که هر وسیله می‌تواند اندازه متفاوتی داشته باشد و همین طور این که بزرگی و کوچکی بیش از اندازه‌ای را از آن می‌توان به دست آورد در این رابطه باید دقت زیادی را به خرج داد تا بتوان از اندازه وسایل به درستی استفاده کرد.
اندازه تابلو نیز خود فاکتور دیگری می‌باشد که ابتدا باید یک پیش مقدمه را در ذهن خود از طرحی که قرار است ایجاد شود را داشته باشید تا بتوانید به شکل درستی از تابلو بهره‌مند شوید.
در این رابطه باید گفت که اگر وسایلی که از آن‌ها استفاده می‌شوند بسیار بزرگ هستند می‌توان به راحتی آن‌ها را تغییر داد و اندازه بهتری را برای آن ایجاد کرد.
کوچک کردن و یا بزرگ کردن ابزارهای دکوپاژ می‌تواند بهترین میزان تاثیر را بر روی اثر داشته باشند و ماندگاری بالایی را برای آن به وجود می‌آورد.
با این حال اگر ابزاری که بتواند مناسب برای دکوپاژ و تابلو سازی باشد یافت نشد نباید نگران بود زیرا همچنان می‌توان از تمامی ابزار‌هایی که در انباری‌ها خاک می‌خورند نیز بهره‌مند شد.
شیشه خود فاکتور دیگری است که به شدت در هر محلی یافت می‌شود حتی بطری‌هایی که از جنس پلاستیک نیز هستند گزینه خوبی برای تابلو سازی هستند البته باید دقت کرد که همخوانی خوبی برای استفاده از آن‌ها در تابلو وجود داشته باشد یا این که بتوان این هماهنگی را با کمی تغییر در وسایل به وجود آورد.

کاسه گلدار

اگر شیشه‌هایی را که برای ایجاد تابلوی دکوپاژ وجود دارد در جایی یافت نکردید به راحتی می‌توانید آن را خودتان ایجاد کنید؛ البته نباید نگران این موضوع باشید؛ زیرا در دور و اطراف خودتان شیشه‌های فراوانی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای هنر دکوپاژ و تابلو سازی استفاده کرد. گاهی اوقات افراد نگران طرح‌هایی هستند که می‌خواهند بر روی تابلو انجام دهند.

البته نباید نگران این طرح‌ها بود؛ زیرا طرح‌هایی که برای هنر دکوپاژ وجود دارد می‌توان در کتاب‌های طراحی مخصوص هنر دکوپاژ نیز وجود داشته باشد این کتاب‌ها طرح‌های بی نظیری دارند که می‌توان از این طرح‌ها برای روی شیشه استفاده کرد. ساده‌ترین روش برای بدست آوردن طرح‌های زیبا برای تابلو دکوپاژ شده، جستجوی آن‌ها در اینترنت می‌باشد که به راحتی می‌توانید یک طرح زیبا را دانلود کنید.
البته نوع طرحی که از اینترنت گرفته می‌شود نیز اهمیت دارد و باید نسبت به آن دقت کرد.
رنگ و قالب‌ها و همین طور نوع تابلو نیز از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین بهتر می‌باشد که از این طرح‌های دکوپاژ ایده گرفته شود تا این که از خود طرح استفاده شود.

نوار رنگی در تابلو دکوپاژ

گاهی اوقات می‌توان از نوارهای رنگی استفاده کرد بیشتر مواقع از نوارهای رنگی برای قاب بندی استفاده می‌شود. نکته دیگری که در رابطه با استفاده از ابزار و تجهیزات مورد نیاز در هنر دکوپاژ وجود دارد به کار بردن یک دستمال می‌باشد.
شاید سوالی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر خود می‌کند در رابطه با دستمال می‌باشد بهره بردن از دستمال به این خاطر است که اگر از رنگ و وسایل دیگری استفاده شد و یا در هنگام چسب زدن آن‌ها مقداری از مایع چسب در قسمت‌های دیگری از کار وارد شد به راحتی بتوان آن را تمیز کرد.
بنابراین تمیز کاری در فرایند تابلو سازی به سبک دکوپاژ به شدت مهم می‌باشد.
دستمال باید از جنس نرم و پارچه‌ای باشد تا به راحتی اگر اشتباهی در حین انجام کار رخ می‌دهد آن اشتباه را با یک دستمال از بین برد. اگر تابلو تمیز و یکدست ایجاد نشود نمی‌تواند گزینه خوبی برای جذابیت فوق العاده آن باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *