نگهداری از سنگ فیروزه

مهم‌ترین نکات نگهداری از سنگ فیروزه

رعایت نکات نگهداری از سنگ فیروزه منجر به افزایش ماندگاری آن می‌شود. سنگ فیروزه در ساخت زیورآلات نقش بسیار کلیدی را بازی می‌کند.
با توجه و دقت به سنگ فیروزه، به سادگی می‌توان زیبایی را در بافت آن مشاهده کرد.

این مدل از سنگ، ویژگی انرژی درمانی را به خود اختصاص داده است. در میان سنگ‌های قیمتی دیگر، زیبایی خاصی برای سنگ فیروزه و استفاده از آن در زیورآلات به کار رفته است. البته برای استفاده از سنگ فیروزه، در یک بازه زمانی طولانی مدت، ابتدا باید از این مدل سنگ، مراقبت و نگهداری بالایی را انجام داد.

نگهداری از سنگ فیروزه کار سخت و دشواری نیست. هر نوع زیورآلات، با ساخت فلزی، به اندازه استفاده از سنگ‌های قیمتی بر روی آن‌ها، جالب توجه برای مشاهده کنندگان آن‌ها نیست. اما نکته مهم در رابطه با نگهداری زیورآلات است.

زیورآلات و ساخت آن‌ها با فلزات معمولی، به هیچ عنوان نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی ندارند. در هر صورت، باید از سنگ‌های قیمتی مراقبت ویژه‌ای را بعمل آورد.

ترفندهای نگهداری از سنگ فیروزه

در دوره‌های تخصصی آموزش ساخت زیورآلات در اصفهان تمامی نکات مهم برای نگهداری از زیورآلات به هنرجویان آموزش داده می‌شود، اما مهم‌ترین ترفندهای نگهداری از سنگ فیروزه عبارت است از:

  1. نگهداری از سنگ فیروزه به کمک نمک دریایی
  2. نگهداری از سنگ فیروزه به کمک آب
  3. نگهداری از سنگ فیروزه با شعله شمع

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

۱. نگهداری از سنگ فیروزه به کمک نمک دریایی

از نکات قابل توجه و مفید مراقبتی از سنگ فیروزه، استفاده از نمک دریایی است. نمک دریایی، قابلیت تمیزکاری ایده آلی را برای سنگ فیروزه به وجود می‌آورد. نمک دریایی، خود یک محصول طبیعی است. هیچ نوع مواد شیمیایی در نمک دریایی وجود ندارد.

حساسیت بسیار ویژه‌ای برای سنگ فیروزه وجود دارد. البته استفاده از نمک دریایی برای این مدل از سنگ، ابتدا باید در چند بازه زمانی متفاوت صورت بگیرد.

در یک ظرف، مقداری از نمک دریایی بریزید. بعد از آن، انگشتر فیروزه را در داخل نمک قرار دهید. با قرارگیری انگشتر در داخل نمک دریایی، تمامی رنگ پریدگی‌ها و یا ماتی سنگ فیروزه از بین می‌رود.

تعداد زیادی سنگ فیروزه

۲. نگهداری از سنگ فیروزه به کمک آب

البته استفاده از آب برای سنگ فیروزه، باید با دقت بسیار زیادی انجام شود. قرارگیری این سنگ، در آب، در طولانی مدت، مشکلات زیادی را برای آن به وجود می‌آورد.
بنابراین به کمک یک پارچه نمدار، می‌توان فرایند درخشندگی و پاکسازی بر روی سنگ را انجام داد. در انتخاب پارچه خود برای تمیزکاری، دقت داشته باشید.
استفاده از پارچه‌های زبر و یا خشک، مناسب برای پاکسازی سنگ فیروزه نیستند. قرارگیری سنگ فیروزه در داخل آب، تنها به مدت یک الی دو ساعت امکان خواهد داشت.

۳. نگهداری از سنگ فیروزه با شعله شمع

استفاده از شعله‌های شمع، یک فاکتور موثر برای مراقبت و نگهداری از سنگ فیروزه است. در این مرحله، ابتدا باید دقت خود را بالا ببرید. استفاده از افراد حرفه‌ای برای این کار، مناسب‌تر است.
شارژ سازی سنگ فیروزه به کمک شعله شمع، منجر به بهبود سنگ و از بین بردن کثیفی در سنگ می‌شود. سنگ فیروزه در زیورآلات بعد از مدت زمانی از استفاده آن، خاصیت خود را از دست می‌دهد.
البته عدم وجود خاصیت در این نوع سنگ، استفاده از آن را نیز کاهش می‌دهد. افرادی که از شعله‌های شمع برای تمیزکاری سنگ فیروزه استفاده نکرده‌اند؛ باید در این کار مراقب باشند.
بنابراین به کارگیری افراد متخصص در این رابطه، مناسب و مفید‌تر خواهد بود.

گردنبند سنگ فیروزه

سنگ فیروزه را با خاک شفاف کنید

از نکات جالب توجه در رابطه با این سنگ مهم، بروز شفافیت در آن، به کمک تماس آن با خاک است. خاک، در بافت و ساختار خود، به عنوان یک عنصر طبیعی شناخته می‌شود.
بنابراین برای استفاده از آن، می‌توان بار‌های منفی در سنگ فیروزه را کاهش داد. به نوعی سنگ و خاک، از نظر تشابه ذاتی، هر دو به صورت طبیعی خلق شده‌اند. بنابراین انسان در تولید آن‌ها، هیچ نوع دخل و تصرفی را از خود نشان نمی‌دهد.
با توجه به این موضوع، نکته بسیار ارزشمند در رابطه با خاک، ساختار طبیعی آن است. ابتدا برای کاهش آلودگی در این مدل از سنگ، می‌توان آن را تا یک بازه زمانی مشخص در خاک قرار داد. البته بعد از تماس سنگ فیروزه با خاک، باید آن را تمیز کرد. برای‌ این کار، شستشو آن با آب و خشک سازی آن، فرایند ساده‌ای است.

چرا سنگ فیروزه در جواهرات باید واکس زده شود؟

یک نکته کلیدی در رابطه با سنگ فیروزه در جواهرات، واکس زدن آن است. برای این کار از ماده‌ای به نام رزین استفاده می‌شود. رزین، به شکل تخصصی برای سنگ فیروزه در جواهرات، برای فرایند تمیزکاری و درخشش بالای آن استفاده می‌شود.

ابتدا باید سنگ فیروزه را از ساختار زیورآلات جدا کرد. به طور مثال، قرارگیری سنگ فیروزه در ساختار انگشتر، برای قرارگیری در ماده رزین، از رکاب آن خارج شود.
با این کار، به سادگی می‌توان تمامی آلودگی‌های موجود در سنگ، با دریافت آن از طبیعت را از بین برد. بسیاری از آلودگی‌های موجود در این مدل از سنگ، به شکل طبیعی و از محیط اطراف دریافت می‌شود.
ماده رزین، به عبارتی یک لایه پوشش دهنده را برای سنگ فیروزه به وجود می‌آورد. این مدل از عایق بندی و پوشش دهی ایده آل برای سنگ فیروزه، منجر به استفاده طولانی مدت از آن می‌شود.
بنابراین عمر سنگ فیروزه در جواهرات با ماده رزین به صورت مصنوعی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین به ماده رزین در عملیات تمیزکاری سنگ فیروزه، واکس می‌گویند.

بهره‌مندی از سنگ فیروزه در زمان‌های بسیار دور، بسیار رواج داشته است. از این نوع سنگ، به عنوان یک سنگ، با ساختار پر از انرژی یاد می‌کرده‌اند. با این حال، سنگ فیروزه باید همواره شفافیت خود را در هر نوع ساخت زیورآلاتی داشته باشد.
بنابراین با توجه به این موضوع، ابتدا باید سنگ فیروزه را همواره شارژ کرد. با این کار، بهترین و ایده آل‌ترین نوع جواهرات را برای خود به وجود می‌آورید.
البته که استفاده از جواهرات و پاکسازی آن‌ها، بسیار مقبول و دارای ویژگی خاص به خود می‌باشد.

برای استفاده از جواهرات کارکرده و به عبارتی دست دوم، دقت داشته باشید. امکان عدم کارایی برای این مدل از جواهرات با ساختار سنگ آن‌ها، وجود دارد.
قبل از خرید، نسبت به عملکرد و انرژی درمانی سنگ فیروزه اطمینان حاصل نمایید. با این کار، از خرید خود اطمینان حاصل می‌نمایید.

بسیاری از افراد، علاقه مند به جواهرات و سنگ‌های قیمتی می‌باشند. این مقاله کمک کننده در جهت یک خرید آسان برای افراد علاقه مند به جواهرات سنگی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *