هنر ویترای در بناهای مذهبی
همانطور که میدانید امروزه بسیاری از افرادی که در هنر سر رشتهای دارند حتما یکی از هنر دوستان هنر ویترای هستند. هنر ویترای یکی از قدیمیترین هنرهایی است که میتوانیم آن را در بناهای مذهبی و غیر مذهبی در سراسر جهان مشاهده کنیم. تاثیر آثار ویترای بر روی دکوراسیون بسیار زیاد است و امروزه نیز جایگاه خوبی را به دست آورده است. به همین دلیل هم ما هنر ویترای را تنها مربوط به گذشته نمیدانیم. اما به دلیل همین محبوبیت بود که ویترای توانست در بناهای مذهبی نیز نقشی داشته باشد و در آموزشگاه هنری در اصفهان و سایر شهرها به صورت تخصصی آن را آموزش دهند.
کلیساها و مساجد و صومعه سراهای زیادی در جهان وجود دارد که از هنر ویترای بهره گرفتهاند. به همین دلیل هم ما در ادامه به برخی از این ماجرا میپردازیم.
ویترای در رنسانس
اگرچه در زمان اصلاحات در انگلستان مقدار قابل توجهی شیشه رنگ آمیز مذهبی از بین رفت، اما در فرانسه و در ایتالیا بیشتر آن به سبک کلاسیک تولید میشود. شاهد شیشههای اولیه رنسانس در کلیسای جامع فلورانس، طراحی شده آن هم توسط افرادی مانند: پائولو، دوناتلو و لورنزو گیمبرتی. این کار در زمان انقلاب فرانسه متوقف شد. با این حال، دوره رنسانس، پنجرههای شیشهای شفاف که از رنگ پوشیده شده اند دیده میشد.
این روند از نظر هنری کاهش یافت، فرآیندی که فقط در زمان احیای کاتولیک در سالهای ۱۸۱۰-۱۹۲۰ در انگلستان بهبود یافت، و این امر تقاضاهای زیادی برای هنر ویترای ایجاد کرد. دانشمندان برخی از روشهای ویترای قرون وسطی و روشهای رنگ آمیزی را کشف کردند. طراحان پیشرو انگلیسی و در این دوره شامل ویلیام موریس بودند که از جنبش هنر و صنایع دستی ادوارد برند – جونز قهرمان شدند.
تحولات مدرن
شیشه هنری مدرن، که شامل همه انواع شیشههای رنگ آمیزی از جمله مجسمه سازی است، ناشی از تحولات آمریکا در اواخر قرن نوزدهم است که به طور شایسته در اروپا رواج یافته است. یکی از اولین استودیوهای شیشهای ویترای در آمریکا توسط برادران انگلیسی بتولون راه اندازی شد. دیگر مبتکران موفق آمریکایی مانند: جان الفرج و طراحی شیشه را به برنامه درسی معرفی کردند لوئیس آسایش تیفانی بودند. در اروپا، مدارس هنری نیز در توانستند از این هنر ویترای در مکان آموزشی خود بهره بگیرند.
شخصی به نام فرانک لوید رایت تعدادی از پنجرههای ویترای بسیار عالی طراحی کرد از آثار مهم آن میتوان به تعدادی شیشه ویترای در ایرلند اشاره کرد. ویترای توسط شخصی به نام هری کلارک احیا شد و توانست نظر بسیاری از افراد را به خود جلب نماید.
پنجرههای عصر گوتیک به طور معمول به دو شکل ارائه میشوند: پنجرههای بلند و قوس دار یا پنجرههای گل رز. در هر دو مورد آنها اغلب در مقیاس بزرگ و با جزئیات زیاد ارائه میشوند. دستاوردی که با استفاده از ردیابی، فرم تزئینی و در عین حال با دوام از سنگ پشتیبانی میشود. به دلیل اندازه و پیچیدگی آن ها، پنجرههای شیشهای رنگی گوتیک قادر به تابش نور خیره کننده تر از گذشته بودند.
معماری اسلامی
تا قرن هشتم، هنر ارزشمند و با شکوه ویترای مسیر خود را به خاور میانه نیز ادامه داده بودند. سحر و جادو در پشت این رسانه به طور گستردهای در کتاب الدوره المکنانا به آن اشاره شده است. در این کتاب هنر شیشهای ویترای توسط شیمیدان ایرانی جبیر بن آیین، مورد بحث قرار گرفته است.
در این کتاب جبیر دهها دستورالعمل برای شیشههای رنگی و سنگهای قیمتی مصنوعی ارائه میدهد. از نظر نویسنده، آزمایش برای ایجاد شیشه با کیفیت بالا مهم بود. وی نوشت: اولین مسئلهی مهم در شیمیای است که شما باید کارهای عملی انجام دهید. و آزمایشهایی را انجام دهید، زیرا کسی که کار عملی انجام نمیدهد و آزمایش نمیکند هرگز به کمترین درجه تسلط نخواهد رسید. دانشمندان از فراوانی مواد خوشحال نمیشوند. آنها فقط از تعالی روشهای آزمایشی خود خوشحال میشوند.
در این زمان، صنایع شیشه و ویترای در عراق، سوریه، مصر و ایران رونق گرفت. در اینجا، صنعتگران روم باستان این روش را اتخاذ و اقتباس کرده و از آن برای آراستگی مساجد، کاخها و سایر موارد اصلی معماری با پنجرههای ویترای و الگوهای پیچیده استفاده میکند. این مکان با گذشت زمان به شکل فزایندهای تزئین شدند. هنر زیبای ویترای، زندگی را قشنگتر میکند.
مورخان بر این باورند که رویکرد خلاقانه جبیر بن ژیان، رویکرد اسلامی را به شیشه آغشته به رنگ یا همان ویترای نشان میدهد. شیشه سازان مسلمان و همچنین غیر مسلمان که در مناطق اسلامی کار میکنند. ژوزف دبلی مریوی مروخ در تمدن اسلامی قرون وسطایی المعارف و با هماهنگی با سیر تحول عمومی هنر اسلامی، این هنر و صنعت را به ارتفاعات فنی و هنری جدیدی کشاند.
هنر و صنایع دستی آمریکا
در قرن نوزدهم، صنعتگران آمریکا هنر باستانی ویترای را به یک هنر مدرن تبدیل کردند. این رویکرد به ویژه در کار فرانک لوید رایت، پیشگام جنبش مکتب پری، سبک معماری و طراحی که بر صنایع دستی و ارتباط با طبیعت تاکید دارد، مشهود است. پنجرههای شفاف با ظروف شیشهای رنگ آمیزی به بخشی از فضای داخلی مدرسه پری رایت تبدیل شد. این لهجه ه به عنوان روبانهای شیشهای بدون وقفه حاوی انتزاعهای هندسی منحصر به فرد برای هر ساختمان که برای آنها ساخته شده اند، و هر پنجره را به یک اثر هنری از نوع تبدیل میکنند.
در همان زمان که رایت پنجرههای خود را تولید میکرد، یکی دیگر از شیشه سازهای آمریکایی با موفقیت دوباره فرم هنری باستانی را تفسیر کرد. در سال ۱۸۸۵ که استودیوی مستقر در نیویورک را تاسیس کرد که لامپهای شیشهای رنگ آمیزی شده دیدنی را تولید میکند.
در حالی که این لامپهای یکبار مصرف محبوب در اواسط قرن بیستن از مد افتاده بودند، آنها به تازگی شاهد احیایا دوباره این هنر بودند و امروزه کالاهای جمع آوری شده آرزو هستند.
هنر ویترای در دنیای امروز
امروز، هنرمندان معاصر هنر ویترای، این هنر قدیمی را زنده نگهداشته است. این هنرمندان مانند پیشینیان قرن بیستم خود، همچنان روشهای خلاقانه و جدیدید را برای تفسیر مجدد صنایع دستی باستانی و آموزش ویترای در اصفهان و سایر شهرها ارائه میدهند. همانطور که امروزه یک باغ گیاه شناسی را به روشهای جدید شکوفا میکنند، این هنرمندان اثبات میکنند که شیشههای رنگ آمیزی شده یا همان ویترای هنری غیر منسوخ شدن است. در واقع فقط مکانهای مورد استفادهی آنها با سایر ادوار گذشته متفاوت است و ماهیت آنها کاملا یکی است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!