همه چیز دربارهی هنر ویترا
در هنرهای تجسمی، هنر ویترا معمولا شیشه آغشته به رنگ است که در طول ساخت آن رنگ شفاف افزوده شده است. آشنایی با تاریخچه هنر ویترای نشان میدهد این هنر فرآیندی که در معماری گوتیک به اوج خود رسیده است، در پنجرههای روایت تصویری کلیساهای بزرگ مسیحی مانند: chartres ,Reims, Notre در واقع، کاردستی هنرمندان شیشه رنگ آمیزی که شاهکارهای قرون وسطایی مانند پنجره گل سرخ را در قسمت غربی مقابل کلیسای جامع چارترس خلق کردهاند. به ندرت مساوی شده است، شرایط فوق العادهای با توجه به این که تولید شیشههای رنگ آمیزی اکنون آسانتر است و مواد اساسی مانند ماسه، سنگ آهک و سدیم و همچنین مواد رنگ آمیزی اکسید فلزی مانند مس، کبالت، آهن، نیکل و سرب، به راحتی در دسترس قرار دارد. دانش مدرن در مورد شیمی شیشههای رنگ آمیزی از جمله تابلوها، پنجرههای داخلی و همچنین اشکال و مجسمههای سه بعدی است. امروزه هنر ویترا با رنگ آمیزی در برخی از بهترین موزههای هنری جهان در اروپا و آمریکا دیده میشود.
بیشتر شیشهها از مخلوطی از ماسه، سنگ آهک و کربنات سدیم ساخته شده است. ترکیبی که به سود، آهک، سیلیس معروف است. در زمان قرون وسطی، مواد شیمیایی اکسید فلزی به منظور تولید رنگهای مورد نیاز به مخلوط مذاب اضافه شدند. به عنوان مثال، افزودن مس تولید شده به رنگ آبی یا سبز است. کبالت بنفش-آبی تولید شده است. با تولید کروم سبز یا زرد؛ منگنز یا نیکل بنفشه تولید میشود. سرب میتواند زرد کم رنگ تولید کند. همچنین به دست آوردن رنگ قرمز کیم دشوار تر است.
تغییرات رنگی این رنگها با تغییر ترکیب اصلی سودا-آهک و سیلیس مقدار و ترکیبات ماده رنگ آمیزی شده در هنر ویترا است. این مایع مذاب پس از استفاده از روش سیلندر که طی آن دمیده میشود، قبل از ریختن در ورقهای رنگی نازک، به شکل استوانهای بزرگ شکل میگیرند. سپس این ورقها به قطعات کوچک بریده شدند که از آن هنرمند تصاویر شیشهای رنگ آمیزی مورد نظر خود را جمع میکردند، با استفاده از نوارهای سرب برای اتصال تختههای جداگانه. با افزودن لکهها یا رنگ به سطح داخلی پنجره به پایان رسیده، پیشرفتهای نهایی را میتوان انجام داد. تاثیر آثار ویترای بر روی دکوراسیون فوقالعاده است.
به عنوان مثال، پیشرفتهای رنگی با استفاده از لکههایی از قبیل نیترات نقره، گل سرخ پسر و در ادوار دیگر انواع مختلف مینای دندان حاصل شد، در حالی که جزئیات چهرهها به شکل مستقیم بر روی سطح داخل شیشه با استفاده از رنگ شیشهای ویژه تشکیل شده است. مخروطی از مواد سرب یا مس، مواد صمغ عربی و واسطهای مانند سرکه، شراب یا حتی ادرار استفاده میشود. در هنگام نصب، از پنجرههای آهنی و قابهای فلزی معروف به فرمنتا میتوان به پنجره پشتیبانی بیشتری داد.
علاوه بر نظارت بر کل فرآیند تولید، برای اطمینان از یکپارچگی و چگونگی رنگ آمیزی شیشه، این هنرمند نیز مسئولیت طراحی، ترکیب و جلوههای پنجره شیشه رنگ آمیزی را بر عهده داشت. به طور معمول، او با یک سری طراحی، ترکیب و جلوههای پنجره شیشه رنگ آمیزی را بر عهده داشت.
به طور معمول، او با یک سری طرحهای زغال سنگ یا کارتون با اندازههای کامل یا نقشههای طراحی شده ساخته شده بودند که معمولا مستقیما روی سطح مورد استفاده برای برش نقاشی و مونتاژ موزاییک شیشهای کشیده میشدند. توجه ویژهای به جزئیات دقیق و رنگ بندی روایت تصویری که در پنجرهها به تصویر کشیده شده است. حتی ممکن است یک قسمت از کتب مقدس را از عهد عتیق یا جدید، زندگی پیامبران یا مقدسین را نشان دهد. رویدادی از زندگی مسیح یا خانواده مقدس!
نمادها یا نقوشهای اضافی، با شناسایی فرد یا اصنافی که به ساخت پنجره میپرداخت، نیز معمولا درج میشدند. قبل از شروع ساخت و ساز، همه این موارد نیاز به پیش برنامهای دقیق داشتند.
علاوه بر این، برای اطمینان از طراحی بهینه رنگ برای شیشه رنگ آمیزی، هنرمند مجبور بود زاویه، میزان و شدت نوری را که از آن عبور میکند، به عنوان مثال، نور روشن رنگهای قویتر و تیرهتر نیاز داشت. این امر باید در برابر نیاز به کنتراست رنگ و همچنین نیاز به تامین میزان نور متفاوت با توجه به زمان، روز و فصول متعادل شود. به طور خلاصه آموزش ویترای در اصفهان شامل طراحی معماری، ساخت شیشه، شیمی رنگ، لعاب و دهها هنر و صنایع دیگر است.
شیشه آغشته به یک عنصر محبوب در اواخر هنر قرون وسطایی بود. قبل از تبدیل شدن به ویژگیهای اساسی سبک معماری گوتیک در حال ظهور، این دوره در دوران رومانس هنر ظاهر شد. در این مدت، پیشرفتهای معماری مناطق حتی بزرگتر شیشه را تسهیل کرده و امکان ساخت در اروپا به اوج خود رسید سبک Flamboyant بیشتر ساختار را فراهم آورد. این روند سبک در عین حال، طراحی شیشه جسورانهتر شد، نقاشی مانند هنر فندقی پیچیدهتر شد و پیشرفت در لکه نقره به هنرمند اجازه میداد موهای زرد و لباسهای طلایی را واقعیتر نشان دهد.
به عنوان یک شکل منحصر به فرد از هنر مذهبی، شیشههای رنگ آمیزی در دوره هنر گوتیک به فرج خود رسید در طول قرن دوازدهم و سیزدهم. این پیشرفت نتیجه یک کشف در مهندسی بود یک سقف طاق دار که نه توسط دیوارها بلکه توسط ستونها پشتیبانی میشد. معمار گوتیک با یادگیری چگونگی ساخت سقف بدون دیوار، آزاد بود آنچه را که دوست داشت با فضاهای بین ستونهها، مناطقی که تا کنون از دیوارها پر شده بود، انجام دهد. این کشف هرگز نمی توانست در جنوب اروپا انجام شود، و از این فرصت استقبال میکرد که دیوارهای جدید ساختگی خود را به قابهای پنجره تبدیل کند. آنچه را که این پنجره به بیزانس رسیده بود، به سازنده شمالی گوتیک تبدیل شد، بهانهای برای معرفی رنگ در اینجا این هنرمند گوتیک با مشکلی شبیه به موزاییکهای بیزانس رو به رو شد. او مجبور بود در رسانهای کار کند که قوانین خاص خود را به او تحمیل کند.
تکههای کوچک شیشههایی شفاف رنگی که در کنار دستههای باریک سرب نگه داشته میشوند، مبنای مناسبی برای دکوراسیون رنگ بودند اما قادر به تولید واقع گرایی نبودند. مسئله یکی از الگوها و سازماندهی رنگها با حداقل دقت بازنمایی یا علاقه روایی بود. طبیعت نماد گری را نمیتوان نگه داشت، زیارا کلیسا خواستار آن بود، اما نمی توان احساس کرد که صنعتگران شیشه رنگ آمیزی قرن سیزدهم وظایف نمادین خود را بسیار جدی میپذیرند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!