اجرای نقاشی برجسته

مراحل اجرای نقاشی برجسته

شیوه‌های اجرای نقاشی برجسته بر روی شیشه بر اساس رنگ‌آمیزی با استفاده از ویترای یک سری از پارامترها و مراحلی انجام می‌گیرد.

مراحل مختلف اجرای نقاشی برجسته

اجرای نقاشی برجسته شامل مراحل زیر است:

  1. پاکسازی
  2. مشخص نمودن محدوده‌ی اطراف کار
  3. کوتاه‌ترین زمان خشک شدن
  4.  قرار دادن و ثابت کردن الگو طرح
  5. تکنیک خیس روی خیس
  6. ضخامت رنگ
  7. رنگ‌آمیزی
  8. حباب‌دار کردن سطح کار

۱. پاکسازی

پیش از شروع کار و نقاشی کردن بر روی شیشه برای این که کار شما تمیز در بیاید بهتر است از نخست سطح کار را با الکل و دستمال خوب تمیز و پاک کنید تا عاری از هر گونه چربی و آلودگی بر روی سطح شیشه یا ظرف مورد نظرتان است برطرف شود.

برای این کار می‌توانید از در ابتدای امر ظروف را توسط مایع ظرفشویی خوب بشویید و سپس خشک کنید اما به شما پیشنهاد می‌کنم که بهترین روش برای تمیز کردن ظروف شیشه‌ای که بر روی آن می‌خواهید ویترای انجام دهید استفاده نمودن از الکل است.
تمام نکات و تکنیک‎های نقاشی برجسته در دوره‎های آموزش ویترای در اصفهان به علاقه‎مندان آموزش داده می‌شود.

 نقاشی برجسته بر روی شیشه

۲. مشخص نمودن محدوده‌ی اطراف کار

زمانی که می‌خواهید بر روی ظروفی که در آن نقاشی با رنگ‌های ویترایی انجام داده اید غذا یا مواد خوراکی میل نمایید بهتر است سطحی که رنگ شده است را به هیچ عنوان توسط دهان یا با مواد خوراکی به صورت مستقیم در تماس نباشد.
زیرا ممکن است موجب بروز مشکلات و ناراحتی‌هایی برای شما ایجاد نماید.

برای نمونه یک مثالی بیان می‌کنیم که شما بهتر با این موضوع آشنا شوید زمانی که بر روی یک لیوان یا جام شیشه‌ای نقاشی ویترای انجام می‌دهید و اگر قصد‌ دارید از آن استفاده کنید و مواد خوراکی مثل آب یا انواع نوشیدنی‌ها در آن سرو نمایید بهتر است دهان خود را بر روی لبه آن قسمتی که نقاشی کرده‎اید، قرار ندهید.

۳. کوتاه‌ترین زمان خشک شدن

زمانی که بر روی سطح شیشه‌ای را با استفاده از مواد رنگ‌های ویترایی رنگ‌آمیزی می‌نمایید بهتر است یک ساعت به آن زمان دهید تا سطح کار به خوبی خشک شود و بعد از گذشت هشت ساعت زمان شما می‌توانید از آن ظروف استفاده کنید.

معمولاً هنگامی‌ که بر روی ظروف شیشه‌ای نقاشی ویترای انجام می‌دهید اغلب برای دیزاین و وسایل دکوری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ظروف از پرطرفدارترین وسایل تزئینی منزل در اصفهان به شمار می‎آیند.

آموزش هنر ویترای

۴. قرار دادن و ثابت کردن الگو طرح

زمانی که می‌خواهیم طرح و یا نقوشی را بر روی سطح شیشه فیکس و یا ثابت نمایم می‌توانید با استفاده از یک کاغذ سفید که بر روی آن یک طرحی را پیاده نمایید و یا توسط دستگاه پرینتر آن را چاپ کنید برای این کار توجه داشته باشید که کاغذ را حتماً پشت شیشه بچسبانید. فرقی نمی‌کند که سطح شیشه‌ی شما منحنی است یا کاملاً صاف و یکدست است این شیوه برای تما می‌سطوح قابل اجرا می‌باشد.

برای ثابت قرار دادن طرح و الگوی مورد نظر خود بهتر است از چسب نواری استفاده نمایید.

۵. رنگ‌آمیزی

زمانی که طرح موردنظر را روی سطح کار پیاده کردید می‌توانید با استفاده از رنگ‌های ویترایی و قلم‌مو‌های نرم در سایز و اندازه‌های مختلف اقدام به رنگ‌آمیزی طرح و الگوی مورد نظر خود نمایید.

شیوه حرکت قلم‌مو باید به صورت ضربه‌ای و به آرا می‌انجام شود به نحوی که رنگی که روی سطح کار قرار می‌گیرد و فضای خالی را با استفاده از خمیر دورگیر را پر نمایید.

برای این کار قلم‌مو می‌تواند بسیار موثر و مفید عمل نماید زمانی که می‌خواهید رنگ را بر روی سطح کار منتقل نمایید بهتر است برای این که از پخش شدن رنگ‌های اضافی جلوگیری نمایید از قلم‌مو استفاده کنید.

البته باید توجه داشته باشید قلم مویی که آغشته به رنگ است را به هیچ وجه بر روی سطح کار نکشید.
زیرا این کار باعث رد انداختن رنگ بر روی سطح کار می‌شود و از کیفیت و براقیت و زیبایی کار شما کاسته می‌شود.
بسیاری از ظروف ویترای در گالری هنری در اصفهان در معرض نمایش گذاشته می‌شوند.

هنر ویترای

هنگام رنگ‌آمیزی بر روی سطوح منحنی و گرد باید زمانی که می‌خواهید رنگ‌آمیزی را انجام دهید این کار را به صورت تکه تکه‌ای انجام نمایید.
هر نوبت از رنگ‌آمیزی باید ظرف را به صورتی قرار دهید که یک قسمت آن با افق موازی قرار بگیرد و قسمت دیگر را رنگ‌آمیزی نمایید و سپس زمان دهید تا رنگ بر روی سطح کار خشک شود.

در مرحله‌ی بعد ظرف را بچرخانید و سایر بخش‌های دیگر طرح را رنگ‌آمیزی نمایید.

۶. تکنیک خیس روی خیس

زمانی که می‌خواهید برای نقاشی بر روی شیشه از تکنیک ابر و باد استفاده نماید یا می‌خواهید از دو رنگ برای رنگ‌آمیزی سطح کار استفاده کنید.
بهتر است هر دو رنگ ویترای مورد نظرتان را همزمان با هم پشت سر هم در بخش مورد نظر قرار دهید و مابین دو رنگ را با استفاده از نوک قلم‌مو مخلوط کنید این کار برای زمانی مناسب است که می‌خواهید برگ گل را رنگ‌آمیزی کنید و نیاز‌دارید که بخش‌هایی از رنگ برگ به رنگ سبز تیره و روشن در بیاید.

برای انجام دادن تکنیک ابر و باد می‌بایستی از دو رنگ استفاده کنید برای این کار نخست باید با استفاده از قطره‌های کوچک و بزرگ که معمولاً از رنگ‌های روشن‌تر بر روی سطح مورد نظر استفاده کنید.

در ضمن قلم‌مو را با استفاده از رنگ‌های تیره‌تر اطراف قطره‌های رنگ را بپوشانید.

قلم مو را دوباره به میزان بسیار کم به رنگ‌های روشن آغشته نماید و روی سطح رنگ شده به صورت دورانی بچرخانید.

قلم مو را به همان رنگ آغشته و روی سطح رنگ شده بگردانید.

شیوه رنگ‌آمیزی روی شیشه

۷. ضخامت رنگ

روی سطح کار به هیچ عنوان نباید قلم‌مو را روی سطح کار بکشید، زیرا که رنگ بسیار نازک شده و زیبایی و جذابیت خوبی نخواهد داشت.
بر همین اساس با حرکات قلم‌مو به آرامی‌ و به صورت ضربه‌ای می‌توانید قلم‌مو‌ها را بر روی سطح مورد نظر خود منتقل کنید بدون این که باعث پخش شدن رنگ در اطراف و سایر قسمت‌های دیگر طرح یا الگو شود.

برای جلوگیری از این مشکل باید حتماً محدوده‌ی مابین دو رنگ را با کمک گرفتن از دورگیرها مانع از پخش شدن رنگ شوید.

از سوی دیگر ضخامت رنگ را باید مد نظر و مورد توجه قرار دهید زیرا نباید رنگی که برای رنگ‌آمیزی طرح استفاده می‌نمایید زیاد ضخیم و یا خیلی نازک باشد بهتر است به اندازه رنگ را بردارید تا مدت زمانی که برای خشک شدن رنگ لازم است خیلی به طول نکشد و همچنین باعث‌ ترک خوردن سطح کار نشود.

۸. حباب‌دار کردن سطح کار

هنگا می‌که می‌خواهید سطح کار خود را رنگ‌آمیزی نمایید و قصد‌ دارید که سطح رنگی شما به صورت حباب‌هایی داخل کار نمایان گردد باید با استفاده از روش‌های زیر این امکان را برای شما فراهم می‌آورد.

حباب‌دار کردن سطح کار بسیار ساده و آسان است برای این منظور در ابتدای امر مقداری رنگ را در قسمت دلخواه خود بریزید سپس با استفاده از سنگ‌های ریز شفاف و قرار دادن آن‌ها بر روی سطح رنگی و مجدداً با قرار دادن رنگ بر روی سنگریزه‌های رنگی مابین سنگ‌ها را که فاصله ایجاد شده است را پر نمایید این کار را می‌توانید با کمک قلم‌مو انجام دهید.

همچنین می‌تواند مابین بخش‌هایی که کوچک‌تر است از قبل مقداری سنگ ریزه‌هایی که دانه‌های‌ریزی‌ دارند را جدا کنید و برای این منظور مورد استفاده قرار دهید.

برای تهیه و خرید سنگ‌ریزهای شفاف می‌توانید از فروشگاه‌هایی که لوازم و وسایل گلسازی و یا لوازم تحریر می‌فروشند استفاده نمایید.

نقاشی روی شیشه

۹. روش خیس روی خشک

پس از مراحل خشک کردن قسمت‌های رنگ شده در صورتی که می‌خواهید در طرح خود به جزئیات و موضوعات بیشتری اختصاص دهید بهتر است با استفاده از قلم‌مو به طرح خود اضافه نمایید.

این کار باعث جذابیت بیشتر و شلوغ شدن و احساس خوبی برای مخاطب ایجاد می‌نماید.

اما باید این موضوع را نیز مد نظر قرار دهید که طرحی که ایجاد می‌کنید باید با طرح اصلی شما سازگار و همخوانی داشته باشد.
با ظروف زیبایی ویترا و تکنیک‌های چیدمان لوازم تزئینی در دکوراسیون می‌توانید جلوه‌ی خاصی در دکوارسیون خانه‌ی خود ایجاد کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *