نقاشی برجسته

طریقه نقاشی برجسته بر روی شیشه

برخی از افراد علاقه‌مند هستند که بر روی شیشه و یا گلدان‌ها نقاشی برجسته انجام دهند.
برای نقاشی کردن بر روی‌ این ظروف حتماً باید از رنگ‌های ویترایی برای‌ این منظور استفاده کنید.

از آن جایی که نقاشی کردن در بر روی شیشه کار بسیار لذت بخش و جذابی است. برای نقاشی برجسته بر روی شیشه لازم است شما یک سری ابزار و وسایلی را نیاز داشته باشید.

از آنجایی که تمامی‌ ما می‌دانیم که ویترای یک هنر نقاشی روی شیشه نامیده می‌شود که به دوران کوبایی‌ها بر می‌گردد که آن‌ها نیز‌ این هنر زیبا را از کشور اسپانیا سینه به سینه به دست آوردند.
هم‌ اکنون آموزش ویترای در اصفهان و سایر شهرها از پرطرفدارترین آموزش‌های هنری محسوب می‌شود.

این افراد هنگام ساخت پنجره‌های رنگی برای تزیین و زیباتر شدن و همچنین برای جلوگیری از تابش شدید نور خورشید به داخل اتاق و منزل با رنگی کردن شیشه‌های پنجره‌ها به آن جلوه و جلای خاصی می‌دادند و همچنین هنگام تابش شدید خورشید نیز انعکاسی از رنگ‌های مختلف نمایان می‌شد.‌

این قبیل از پنجره‌ها بیشتر در کلیساها مورد استفاده قرار می‌گرفت و بیشتر نماد و نشان نیاز به شفافیت و اعتقادات آن‌ها در گذشته بوده است.

نقاشی روی شیشه

ابزار و وسایل موردنیاز برای هنر ویترای

برای‌این که بتوانیم‌ این هنر را به صورت برجسته انجام دهیم در ابتدای امر باید تمامی‌ مراحل زیر را انجام دهیم:

  1. دورگیر
  2. رنگ ویترای
  3. شیشه و پلکسی
  4. کاتر
  5. قلم‌موی نقاشی

۱. دورگیر

دورگیر یک وسیله‌ای است که در‌این هنر به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولاً به صورت پمادی شکل است.
دورگیرها به شکل خمیرهایی می‌مانند که به در بازار و در فروشگاه‌هایی که لوازم و وسایل گلسازی و برخی از لوازم و تحریر فروشی‌ها نیز یافت می‌شود.

شیوه کار با خمیر دورگیری به‌ این صورت است که هنگام دورگیر باید اطراف و قسمت‌هایی از طرح مورد نظر را که مدنظرتان است را با استفاده از رنگ ویترای رنگ‌آمیزی نمایید.

نقاشی چهره روی شیشه

دورگیرها به دو صورت در بازار وجود دارند.

  1. دورگیرهای ساده
  2. دورگیرهای متالیک با رنگ‌بندی‌های متنوع

البته پرکاربردترین دورگیرها بیشتر به رنگ طلایی، مشکی، نقره‌ای، سفید و مسی هستند.

۲. رنگ ویترای

در هنر ویترای از رنگ‌های مخصوصی استفاده می‌شود که به دو دسته می‌شود پایه آب و پایه تینر تقسیم‌بندی می‌شوند.
رنگ ویترایی که بر پایه آب است بعد از قرار گرفتن بر روی سطح مورد نظر که باید حتماً شیشه‌ای باشد و بعد از رنگ‌آمیزی داخل کوره با دمای مناسب قرار می‌گیرد.

رنگ‌های ویترای که بر پایه بیس آب هستند معمولاً تحت تاثیر هوا خشک می‌شوند و پس از قرار گرفتن بر روی سطح کار باید ظرف مورد نظر را بر روی کوره یا فر قرار بدهید تا رنگ‌ها بر اساس دمای محیط خشک شوند و بعد از گذشت ۲۴ ساعت کاملاً خشک و ثابت می‌شوند. رنگ‌هایی که معمولاً در بازار وجود دارند بیشتر بر پایه تینر هستند و نیازی به حرارت و قرار دادن در کوره ندارند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را در بازار تهیه و خریداری نمایید.

رنگ‌های ویترایی به دو صورت وجود دارند یا به صورت‌ ترنسپرنت یا به صورت شفاف هستند‌ این نوع از رنگ‌ها می‌تواند به راحتی نور را از خود انعکاس دهند و برای نقاشی پنجره‌ها بیشتر برای دکوراسیون و دیزاین داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نمونه دیگری از رنگ‌ها در بازار موجود است که به نام رنگ‌های اوپال نامیده می‌شود که به صورت کدر می‌باشند و قبل از استفاده نمودن باید حتماً کدر باشند و هنگام استفاده بایستی آن‌ها را به خوبی به هم بزنید تا رنگ به صورت یکدست و هماهنگ شود.

نقاشی روی شیشه

۳. شیشه و پلکسی

نقاشی برجسته یا هنر ویترای بر روی تمامی‌ ظروف شیشه‌ای و بلور همچنین بر روی ظروف شیشه‌ای پلکسی نیز می‌توانید انجام دهید.

ظروف شیشه‌ای پلکسی یا شیشه پلاستیک از شیشه سبک‌تر است که در اثر برخورد ضربه بسیار مقاوم است و از‌این رو بیشتر برای تهیه و ساخت زیورآلات بیشتر از‌این نوع مدل استفاده می‌شود.

پلکسی در ضخامت‌های مختلف توسط کارگاه‌هایی که برش را با استفاده از دستگاه‌های لیزری انجام می‌دهند و به همان اندازه و شکلی که مد نظر شما است می‌برند.

به جزء برش دادن بر روی شیشه‌ها و پلکسی‌ این هنر ویترای را می‌توانند بر روی مصالح دیگری مانند فلزات، سرامیک و کاشی نیز انجام دهند و در بازار به فروش برسانند.
هنر زیبای ویترای، زندگی را قشنگ‎تر می‌کند.

۴. کاتر

یکی دیگر از وسایلی که برای نقاشی روی شیشه ضروری است استفاده نمودن از کاتر برای مواقعی است که شما به اشتباه قسمتی از طرح را دورگیری نموده‌اید برای‌ این کار می‌توانید با استفاده از کاتر آن بخش از دورگیری را بردارید و سپس آن را کاملاً تمیز نمایید.

هنر ویترای

۵. قلم‌موی نقاشی

برای نقاشی برجسته با استفاده از رنگ‌های ویترایی باید از قلم‌موهای مناسب برای نقش و طرح‌های ویترای استفاده نمایید. که بسته به نوع و اندازه قلم‌مو و طرح آن نیز بر حسب مدل و نوع طرح متفاوت می‌باشد.

هنگام انتخاب و خرید قلم‌مو بهتر است از قلم‌موهایی که نرم هستند و بهتر است از قلم‌موهایی استفاده نمایید که از موهای طبیعی تهیه شده‎اند.
قلم‌موهای نرم و سطحی معمولاً به صورت سطحی و یکدست می‌باشند و به راحتی می‌توانید بر روی آن‌ها نقاشی و رنگ‌آمیزی انجام دهید.

نکات مهم

بهتر است زمانی که از قلم‌مو برای رنگ‌آمیزی استفاده می‌کنید در ابتدای امر آن را خوب تمیز کنید تا هر گونه رنگی که از قبل بر روی آن مانده است به خوبی پاک و تمیز شود، سپس آب اضافی آن را به خوبی با حوله یا دستمال تمیزی بگیرید تا اطمینان پیدا کنید که آب وارد رنگ شما نمی‌شود.

نکته ی بعدی که باید خاطر نشان کنم‌ این است که هنگام رنگ‌آمیزی بر روی شیشه اگر می‌خواهید‌ این کار را بدون استفاده نمودن از قلم‌مو انجام دهید می‌توانید با استفاده از اپلایرهای سر سوزنی و سرنگی استفاده کنید.
با استفاده از‌ این ابزار می‌توانید به خوبی عملیات رنگ‌آمیزی بر روی شیشه را انجام دهید.
ظروف ویترا در بین لوازم تزئینی خانه در اصفهان طرفداران زیادی دارد و علاقه‎مندان به هنر از ظروف ویترای برای تزئین دکوراسیون خانه استفاده می‌کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *