لوازم تزئینی منزل در اصفهان

اهمیت هنر و هنرهای دستی

بسیاری از آثار هنرهای دستی که ما در دسترس داریم، می‌تواند مهر تاییدی بر این جمله بزند که هنر و هنرمندی در تمدن ایرانی از هزاران سال پیش تاکنون بوده است.
یافته‌های باستان شناسی که ما امروزه در دست داریم، این نکته را یادآور می‌شود که هنر مربوط به چند سده اخیر در این کشور نبوده است.
بلکه زمانی که حتی مردم به صورت یکجا نشین در نیامده بودند، در فلات ایران ما شاهد هنر‌هایی هستیم که می‌توانیم آن‌ها را یک شگفتی بدانیم.

شاید از لحاظ هنری، هنرمندان این زمان بسیار بدوی به نظر برسد اما، بسیاری از متخصصان بر این مسئله اذعان دارند که این هنرها می‌تواند یک معجزه و یا یک شگفتی به حساب بیایند.
چرا که آن‌ها توانستند با کمترین و ساده‌ترین ابزار آلات هنری چنین آثار هنری را به وجود بیاورند که امروزه چشم جهانیان را به آن خیره کنند.
هزاران سال هنر و هنرمندی در تاریخ کشور ما خودنمایی می‌کند، شما نمی‌توانید دوره‌ای از تاریخ را به ما نشان دهید که ایرانیان اثر هنری از خود بجا نگذاشته باشند. چه آثار ظروف و چه آثار معماری.

امروزه اگر سری به موزه‌ها بزنید، می‌توانید این نکته را درک کنید که ایرانیان تا چه اندازه به هنر و هنرمندی در کشور اهمیت می‌دادند.

هنر در اصفهان

ما حتی در زمان‌های گذشته به مردمانی هنرمند معروف بوده‎ایم. ما در تاریخ کشورمان هنرمندانی داریم که نامشان بر سر زبان بسیاری از کشورهای دنیا است و امروزه حتی روی متدهای هنری آن‌ها کار شده است، مانند معماری نقش جهان که توسط شیخ بهایی کشیده شد.

به همین دلیل امروزه بسیاری از تحقیقاتی که انجام شده است به این مسئله اذعان دارد که میدان نقش جهان در اصفهان می‌تواند یکی از مهمترین آثار معماری در سراسر دنیا باشد.
به همین دلیل ما می‌توانیم بگوییم که هنرمندان ایرانی‌ از هزاران سال پیش تاکنون شهره تمام جهانیان هستند.

چرا که بسیاری از آثار هنری امروز به بسیاری از کشورهای دیگر صادر می‌شود اما این صادرات هنرمندی ایرانیان تنها به این دوره منتهی نمی‌شود، بلکه هزاران سال پیش ما بسیاری از پادشاهانی را داریم که به عنوان هدیه و پیشکشی به کشورهای دیگر آثار دست هنرمندان ایرانی را می‌فرستادند و آن‌ها را ارج می‌دادند.

به همین دلیل هم می‌توانیم به جدّ این مسئله را بگویم که از همان هزاران سال پیش ذات و ذائقه ایرانیان این مسئله را ایجاد می‌کرد که از هنر حمایت خوبی داشته باشند.

آموزش ساخت هنرهای دستی

هنرمندان همیشه در کشور ما دارای ارج و قرب خاصی بودند و از طرف پادشاهان بسیار مورد حمایت قرار می‌گرفتند.
هر چند که امروزه کمی حمایت‌ها کم شده است، اما واقعیت این است که، در تمام این دوران‌های تاریخی ایرانیان از هنرهای دستی هنرمندان خود حمایت می‌کردند.
هنرمندان به دلیل ذوق و علاقه‌ای که داشتند، همیشه به کار و فعالیت خود ادامه می‌دهند و بسیاری از افراد دیگر آن‌ها را بی اهمیت می‌پنداشتند.
حتی امروزه به دلیل کمبود حمایت از هنرمند، بسیاری از هنرمندان دست از هنرهای دستی کشیدند.
اما بسیاری دیگر از هنرمندان روز به روز بر کار خود افزوده می‌کنند و کار خود را بهتر از دیروز در انجام می‌دهند.

چرا که به این کار علاقه دارند و هنر و هنرمندی را یکی از مهم‌ترین کارها در زندگی‌شان می‌دانند.
چه ما هم از آن‌ها حمایت کنیم و چه از آن‌ها حمایت نکنیم.

اما واقعیت این است که آن‌ها نیز تا زمان‌های بسیار کمی می‌توانند این مسئله را ادامه دهند زمانی که مسائل مادی آن‌ها فشار بیاورد و بسیاری از مسائل دیگر مانند اهمیت دادن به هنر و هنرمندی آن‌ها را به یاد دارد، می‌تواند کامل این هنرها را کنار بگذارند و دیگر به سمت هنر نروند این یعنی یک فاجعه در تاریخ ایرانیان.

چرا که ما در تمامی دوران‌های تاریخی هنرمندان و هنرهای ایرانی را در سراسر دنیا ارج نهاده‌ایم و فعالیت‌های آن‌ها را تا اندازه‌ی زیادی مورد حمایت قرار دادیم.
حتی مردم در زمان‌های گذشته بیشتر از مردمان عادی هنرمندان را مورد حمایت قرار می‌دادند.

هنر زیبای ایرانی

اما متاسفانه امروزه به دلیل به وجود آمدن بسیاری از هنرهای مدرن غربی به کشور ما کمتر به این هنر‌ها می‌پردازند اما هنوز هم هستند کسانی که هنر و هنرمندی را جزو یکی از افتخارات کشور می‌دانند و حمایت از آن‌ها را یکی از وظایف خود هنرمندان به دلیل فعالیت و کارهایی که انجام می‌دهند می‌توانند برای کشور ما بسیار پر اهمیت باشد.

چرا که اگر از آن‌ها حمایت کنیم، می‌توانیم از طرف آن‌ها کسب درآمد زیادی را داشته باشیم.
به همین دلیل، مهم است که ما امروزه بر این عقیده باشیم که هنرمندان باید خود را با سلیقه و مدهای روز آشنا کنند و هنر خود را به آن سمت بکشانند که مردم طبق سلیقه و علایق خود خرید‌هایی را از آن‌ها داشته باشند.
بهتر است امروزه آموزش ویترای در اصفهان و سایر آموزش‌های هنرهای دستی هنرمندان کمی مدرن‌تر شود و بتوانند آثار هنری ایرانی را با آثار مدرن ترکیب کرده و وسایل تزیینی مطابق با سلیقه مردم امروزی را خلق کنند تا راحت‌تر بتوانند مردم را به سمت خود جذب کند.
امروزه مردم به دلیل سبک و ویژگی‌های زندگی که در دسترس دارند، در حال دیدن بسیاری از اطلاعات و تکنولوژی‌های جدید و مدرن هستند، به همین دلیل دیگر کمتر زیر بار آثاری می‌روند که مربوط به هزاران سال پیش باشد.

صنایع دستباف ایرانی

اما واقعیت این است که هنوز ایرانی نتوانسته است بسیاری از وسایل تزیینی مدرن را قبول کند.
به همین دلیل مردم بیشتر به دنبال لوازم تزئینی منزل در اصفهان هستند که هم بتوانند منزل خود را مدرن و امروزی جلوه دهند و هم زیبایی هنرهای دستی را با خود به همراه داشته باشد.
هر چند که امروزه بسیاری از آثار فلزی مانند میناکاری، آیینه‌کاری و بسیاری از آثار هنری دیگر کاملا به روز و مدرن شدند و نه تنها ایرانیان بلکه بسیاری از توریست‌هایی که به داخل کشور ما می‌آیند دوست دارند از این هنرها استفاده نمایند.

شما می‌توانید با سرچی که در گوگل انجام می‌دهید، بسیاری از این آثار را مشاهده کنید و با سلیقه خود بسنجید و بتوانید یک انتخاب خوب را در عرصه هنر داشته باشید.
بسیاری از این هنرهای دستی مدرن توانسته‌اند نظر بسیاری از گردشگران را جلب نمایند، آن‌ها نه تنها به هنر ایرانی خدمت شایانی کرده‌اند بلکه توانسته‌اند هنر ایرانی را مطابق با سلیقه‌ی همگان خلق نمایند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *