هنر ویترای

سیر تحول هنرمندی و هنر ایرانی

امروز با توجه به یافته‌های باستان شناسی که ما در دسترس داریم و پیشرفت این علم می‌توانیم این را به جرأت بگویم که ایرانیان در تمام ادوار تاریخی جز، مردمان متمدن و هنرمند بوده‌اند.
همین هنر ایرانی باعث شده بود که بر خلق و خوی بسیاری از پادشاهان تاثیر بگذارد، اما امروزه بهترین شاهان و حاکمان را در کشور خود داشته باشیم حاکمانی که هنر و هنرمند را ارج می‌دادند و از آنها حمایت‌های زیادی می‌داشتند. ما چنان ملت هنردوستی بوده‌ایم که هنرمندان در تمامی دوران‌های تاریخی این کشور جزء یکی از مطمئن‌ترین مردمان به حساب می‌آمدند و هیچگاه جزء مردم عادی و پیش دست نبودن چرا که همیشه مورد توجه حاکمان بودند.

شاید برایتان جالب باشد اگر بگوییم که هنر و هنرمندان به طور کلی تا قبل از ورود اسلام به ایران یعنی تا پایان دوره ساسانیان در دست پادشاه بوده است.
به همین دلیل هم مردم عادی نمی‌توانستند از هنرمندان و هنرهای دستی آنها استفاده چندانی را داشته باشد.
اما پس از اسلام، هنر جور دیگری تغییر کرد و بسیار رشد یافت و مردم توانستند با توجه به محدودیت‌های شرعی که در این زمینه وجود داشت، هنر‌های جدیدی را بیافرینند و مردم عادی بتوانند از این هنرها استفاده لازم را ببرند و از آن زمان به بعد روز به روز بر هنر ایرانی افزوده شد.

آموزش ساخت صنایع دستی

مردم در آن زمان توانستند بیشتر از پیش هنر را در وجود خود بیابند، همچنین علایق و سلیقه‌های زیادی در این زمینه داشتند و در اختیار مردم قرار می‎دادند.
مردم کشور ما همیشه هنرمندان را جزء یکی از بزرگ‌ترین افراد می‌دانستند.
هنر ایرانی در بعد از دوران اسلامی تقریبا خانوادگی شد و امروزه بسیاری ازنسب‌هایی که ما در کشور داریم، به دلیل همان هنرهای خانوادگی بوده است که در میان آنها رایج شده است.

بسیاری از آنها از چندین نسل قبل خود این هنرمندی را داشتند و نسل به نسل و سینه به سینه به آنها رسیده است.
بسیاری از افرادی که ما امروزه به عنوان هنرمند می‌شناسیم، چندین نسل قبل از آنها نیز به همین شغل و پیشه مشغول بوده‌اند.

اما واقعیت این است که دیگر نمی‌توانیم امروزه مانند چند صد سال قبل هنرهایی را که بزرگان ما تولید می‌کردند را برای مردم به اجرا بگذاریم و از آنها انتظار داشته باشیم که این آثار را خریداری کنند.
چرا که امروزه مردم به دلیل پیشرفت تکنولوژی‎ها با خلاقیت‎ها و هنرهای مدرن آشنا شده‌اند و بسیاری از مردمان سلیقه‌های متفاوتی پیدا کردند و دیگر حاضر به خرید آثار ساده و قدیمی کشور خود نیستند.

لوازم تزئینی خانه در اصفهان

به همین دلیل هم است که هنرمندان امروزی باید این نکته را در نظر داشته باشند که برای جذب مردمان امروزی باید هنرهای خود را مطابق با سلیقه‌های آنها به روز کند و این نکته را نیز باید بدانند که دیگر شاید دوره هنر آنها گذشته است و باید تغییر و تحولی در آن بدهند، از افراد با نفوذ استفاده نمایند تا نظرها و سلیقه‌های جدید را وارد کار خود کنند.

اما تمام هنرها، کهنه و قدیمی نیستند، بسیاری از هنرمندان خوش ذوق ایرانی بر این مسئله تاکید داشتند و توانستند تا اندازه زیادی در این امر موفق شوند.
هنرمندان توانستند هنر ایرانی را حتی در وسایل تزئینی روزمره ما مانند سطل‌ها، شمعدانی‌ها و بسیاری از وسایل دیگر نیز دخیل کنند.
با آموزش ویترای در اصفهان می‌تون به لوازم شیشه‎ای و انواع لوازم، زیبایی ویژه‎ای بخشید.

امروزه مردم لوازم تزئینی خانه در اصفهان را با دقت بالایی انتخاب می‌کنند تا با نوع چیدمان و دکوراسیون منازل‌شان جور در بیاید.
به همین دلیل هم لازم است که هنرمندان هنرهای خود را توسعه دهند تا با هر نوع سلیقه‌ای بتوانند ارتباط برقرار کنند.

دکوراسیون زیبا با هنر دست

یکی از آثاری که ما می‌توانیم درباره آن صحبت کنیم آینه کاری است که ما در کاخ‌های بسیاری از شاهان می‌توانیم آنها را مشاهده نماییم.
اما مدت زیادی بود که آینه کاری از چشم مردم خارج شده بود تا امروزه که هنرمندان خوش ذوق، بسیاری این هنر چند هزار ساله را به روز کردند و توانستند با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کنند.

حتی بسیاری از هنرمندان خوش ذوق ایرانی به این نتیجه رسیدند که باید برای هر نوع سلیقه‌ای آثاری را داشته باشند، یکی از این تفکر‌هایی که این هنرمندان داشته‌اند این است که باید هم به سبک سنتی نقش آفرینی کنند و هم به شکل مدرن تا بتوانند هر نوع سلیقه را با خود همراه کند.
مانند همین آینه کاری که شاید در گذشته این مدل ارائه شد و مورد پسند تمامی سلیقه‎ها نبوده و یا لااقل امروز مورد پسند بسیاری از افرادی که سلیقه‎هایشان تغییر کرده است و به روز شده است، نیست.

به همین دلیل هم هنرمندان بسیاری به این نکته پی برده‌اند که باید با هر دو صورت هم شکل قدیمی و هم شکل مدرن این هنر را خلق کنند.
هرچند که ممکن است شیوه سنتی آن مانند شیوه‌های مدرن به فروش نرسد اما آنها می‌توانند با این روش اعتماد مشتریان را به خود جلب کنند و بسیاری از آثار دیگر خود را مورد توجه آنان قرار دهند.

اما با حمایت هنرمندان می‌توانیم ذوق و سلیقه آنها را دوباره بیدار کنیم و آنها این اطمینان را بدهیم که اگر هنرهای نابی داشته باشند و سلیقه ناب خود را در آنها به کار ببرند، می‌توانیم از آنها حمایت بیشتری انجام دهیم.

انواع هنرهای دستی

البته این نکته را نباید فراموش کنیم که ما اگر امروزه از هنرمندانی که این عمل را انجام دادند حمایت کنیم، می‌توانیم زمینه و انگیزه زیادی را برای سایر هنرمندان ایجاد نماییم.

بسیاری از وسایل تزیینی منزل شما ممکن است با توجه به محدودیت‌های گذشته انتخاب شده باشند، اما شما می‌توانید با یک سرچ در گوگل و پیدا کردن وسایل تزیینی موردنظر خود آنها را تغییر دهید و وسایل تزیینی مناسب با سلیقه و دکوراسیون منزل خود را انتخاب نمایید.

البته وسیله تزیینی که نه‌ تنها با متد امروزی مطابق باشد، بلکه با هنر و ذائقه ایرانی مطابقت داشته باشد و تداخل در این زمینه ایجاد نشود.
بهتر است این را مد نظر داشته باشید که ما با حمایت از هنرمندان و خرید از آنها می‌توانیم زمینه بسیاری از هنرهای دیگر را به کشور خود باز کنیم و حتی آنها را به کشورهای دیگر صادر کنیم و بتوانیم از آن درآمدزایی خوبی را داشته باشیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *