هنرهای دستی

هنرهای دستی از هزاران سال پیش تاکنون

یافته‌های باستان‌شناسی امروزه توانستند به مردم جهان اثبات کنند که هنرهای دستی از هزاران سال پیش در ایران وجود داشته است.
هنرمندان ایرانی نه تنها امروزه، بلکه در همان هزاران سال پیش از نظر هنرهای دستی شهره‌ی بسیاری از مردم و تمدن‌های دیگر بودند.
امروزه ما شاهد بسیاری از هنرهای دستی دیگر هستیم اما واقعیت این است که در تمام آثار به دست آمده از آن‌ها نمی‌توانیم یک اثر هنری را مانند آثار هنری که از ایران به دست آوردیم پیدا کنیم. هرچند که ممکن است در بسیاری از تمدن‌های دیگر آثار هنری زیبایی وجود داشته باشد اما واقعیت این است که تعداد آن‌ها نیز مهم است و ما نمی‌توانیم هیچ دوره‌ی تاریخی را پیدا کنیم که بتوانیم بگوییم که، ایرانیان در آن دوران اثر هنری از خود به جای نگذاشته باشند.
حتی در زمانی که بسیاری از کشورها مغلوب شده بودند مانند زمانی که مهاجمان مغول به ایران حمله کرد و توانست ایران را فتح کند و خونریزی‌های فراوانی را در ایران به جای بگذارد.
بنابراین سیر تحول هنرمندی و هنر ایرانی همیشه زبانزد بوده است.

هنر باستانی

اگر کمی دقت کرده باشید، می‌توانید این مسئله را درک کنید که بسیاری از موزه‌های مهم جهان امروزه از بازدید‌کنندگانی که به دیدن آثار هنری ایرانیان می‌رود پس از دیدن آن‌ها بسیار ترغیب می‌شوند تا به کشور ما بیاید و آثار بیشتری را از این کشور مشاهده نمایند.
اگر با برخی از توریست‌ها صحبت کرده باشید حتما به شما گفته‌اند که تا قبل از ورود به ایران تصور دیگری در مورد ایران داشتند اما با هنرهای دستی و هنرمندی که از ایرانیان مشاهده کردند، توانستند نظر خود را نسبت به ایرانیان تغییر دهند.

به همین دلیل هم است که اگر ما بتوانیم از هنر و هنرمندان حمایت‌های لازم را انجام دهیم، می‌توانیم بسیاری از آثار آن‌ها را به دیگر کشورها صادر کنیم و همچنین با آثاری که به کشورهای دیگر می‌رود فرهنگ و تمدن خود را به آن‌ها نشان دهیم و این مسئله را درک کنیم که تنها نمی‌توانیم با گفتن تاریخ، آن‌ها را متقاعد به این قضیه کنیم که علاوه بر کشورگشایی‌های وسیعی که در بسیاری از حکومت‌ها داشته‌ایم، هنر و هنرمندی نیز در تمامی دوران‌های تاریخی ایران جزء یکی از مهمترین کارهای پادشاهان محسوب می‌شده است.

با نشان دادن هنرهای دستی به کشور‌های دیگر می‌توانیم نه تنها آن‌ها را به آمدن به کشورمان ترغیب کنیم بلکه می‌توانیم بسیاری از تصورات نادرستی را که به دلیل تبلیغات بیهوده بسیاری از کشورها انجام می‌شود را نسبت به خود تغییر دهیم است.

صنایع دستی ایران

با مشاهده آثار هنرهای دستی ایرانیان که هزاران سال است نسل به نسل منتقل گردیده تا به دست ما رسیده است نظرشان را نسبت به خود تغییر داده و خود را یک کشور متمدن با هنر دوستی تمام نشان دهیم همان طور که در واقعیت این چنین است

شاید اگر این یافته‌های باستان‌شناسی به کمک ما نمی‌آمد، هیچ کس گفته‌های تاریخی را باور نمی‌کرد و هر کس می‌توانست هر چیزی درباره کشور ما بگوید و هیچ کس باور نکند که ایرانیان روزی دارای هنر و هنرمندی و چنین تبحری بودند.

اما یافته‌های باستان شناسی امروز توانسته است بسیاری از متخصصان را متعلق به این قضیه کند که هنر ایرانی تنها مال امروز و دیروز و صد سال پیش نیست بلکه هزاران سال پیش ایرانیان دارای هنرهای دستی بودند که در هیچ کجا نمی‌توان آن را یافت.

در آن زمانی که در بسیاری از کشورهای امروزی حتی یک نفر هم زندگی نمی‌کرد، ما در آن زمان دارای هنری مختص به خود بودیم.
حتما نام فرش پازیریک به گوشتان خورده است، این فرش امروزه در موزه ارمیتاژ روسیه نگهداری می‌شود. این فرش هدیه‌ای از طرف پادشاه هخامنشی به حکومت روسیه است که به عنوان پیش کشیده هدیه به آن‌ها داده است.

صنایع دستی در ایران

این نشان می‌دهد هنر فرش بافی تا چه اندازه در کشور ما قدمت دارد، اما این تنها هنری نیست که ایرانیان از هزاران سال پیش تاکنون داشتند بلکه با توجه به کاوش‌های باستان‌شناسی که امروز انجام شده است در بسیاری از محوطه‌ها و شهرهایی که به دست آوردن مردم هزاران سال پیش در منازل‌شان از هنرهای تزئینی و وسایل تزئینی زیادی استفاده می‌کردند که امروزه چشم بسیاری از متخصصان را ذخیره کرد.

چرا که آن‌ها معتقدند که اگر بخواهیم امروزه چنین وسیله تزئینی را برای منازل در نظر بگیریم به سختی می‌توانیم این چنین ماهرانه این وسیله را خلق کنیم آن هم با ابزار آلات پیچیده‌ای که امروز در دست داریم.

اما آن‌ها توانستند در گذشته تعداد زیادی از این وسیله‌های تزئینی را برای خود و منازل خود درست کنند، بسیاری از این وسایل تزیینی جنبه آیینی داشته است که روز به روز تغییر کرد و تکامل یافته است.

واقعیت چنین است اگر به برخی از آثار هنری که از ابتدا تا دوران معاصر شکل گرفته است نگاه کنیم تکامل و هنرمندی تمام ایرانیان را در آن می‌بینیم.
بسیاری از هنرهای دستی می‌تواند آثار زیادی را برای فرهنگ و تمدن ما داشته باشد.

خرید صنایع دستی

به همین دلیل بهتر است ما حمایت‌های خود را از این آثار رها نکنیم، اما چیزی که ما امروزه با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم این است که به دلیل پیشرفت تکنولوژی‌ها و به دست آوردن بسیاری از اطلاعات درباره دکوراسیون منزل و دیدن بسیاری از سبک‌های مدرن در تمام جهان، آن‌ها با یک کلیک انجام می‌شود.

مردم دیگر حاضر نیستند که هنرهایی را که بزرگان ما در منازل‌شان استفاده می‌کردند رابه کار ببرند. باید به آن‌ها حق دهیم و هنرمندان نیز بکوشند که هنرهایی را که نسل به نسل و سینه به سینه به آن‌ها رسیده است را تغییراتی داده و با سلیقه‌ی امروزه مردم منطبق کنند.

به همین دلیل بهتر است از هنرمندانی حمایت کنیم که توانستند چنین آثاری را از خود به جا بگذارند و طبق سلیقه مردم آثار را خلق کند و وسایل تزیینی منزل ما را از ابتدایی‌ترین چیزها، مانند آینه و شمعدانی‌ها که در منازل ما کاربرد دارد، توانسته‌اند آن را به سبک امروزی تزئین کنند، حمایت کنیم تا انگیزه برای سایر هنرمندان نیز باشد.
شما می‌توانید با یک سرچ ساده در گوگل به بسیاری از این آثار دست پیدا کنید و به گالری هنری در اصفهان بروید و بهترین‌ها را انتخاب کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *