هنر ایرانیان

تاثیر هنر ایرانیان بر جوامع مختلف

امروزه بسیاری از آثاری که از یافته‌‌‌‌‌های باستان شناسی به دست ما رسیده است و این نکته تأکید می‌کند که هنر ایرانیان هزاران سال است که توانسته راه خود را پیش بگیرد و روز به روز به تکامل بیشتری برسد. شاید برای این کار بهتر باشد مقایسه انجام دهیم آن هم از اولین هنر‌هایی که بر روی سنگ‌ها حجاری شده است تا میدان نقش جهان که یکی از آثار مهم در طول تاریخ و بیشتر می‌توانیم بگوییم در تمام جهان است که مطالعات زیادی بر روی آن انجام شده است.

با این مقایسه می‌توانیم سیر تحول هنرمندی و هنر ایرانی را به درستی دریافت کنیم.
این همان مسئله‌ای است که بسیاری از متخصصان بر این مسئله اعتراف می‌کنند که هنر در تمامی ادوار تاریخی متعلق به ایرانیان بوده است.

تاثیر هنر ایرانیانآن‌ها ضمن کشورگشایی‌‌‌‌‌های بسیاری که انجام می‌دادند ذات هنر دوستی را داشتند که به شدت بر خلق و خوی آن‌ها تاثیرگذار بوده است و ایرانیان همیشه حتی در آن زمان هم جزو تمدن‌هایی به شمار می‌آمدند که دارای خلق و خوی مهربان و ظریف و ساده داشتند و توانستند با این روش بسیاری از کشورها را مغلوب خود کند.
حتما نام مغول و حمله آن‌ها به کشور عزیزمان را شنیده‌ایم که آن‌ها در ابتدا بسیار وحشیانه بودند. اما پس از فتح ایران بر حکومت دست نشانده که در ایران رواج دادند ما توانستیم با هنر و ذوق هنری که داشتیم آن‌ها را مغلوب خود کنیم و بسیاری از تصمیمات آن‌ها را با همین ذات هنر دوستی و روح لطیفی که داشتیم به نفع کشور خود تغییر دهیم.
به همین دلیل هم می‌توانیم بگوییم که هنر در سراسر تاریخ ایران توانسته است جایگاه خوبی داشته باشد هنرمندان در تمامی ادوار تاریخی جزء یکی از متمول‌ترین و سطح بالاترین مردم در آن زمان به شمار می‌آمدند.
زیرا بسیاری از پادشاهان به دلیل هنردوستی که داشتند هنرمندان را بسیار ارج می‌دادند و آن‌ها را بسیار عزیز می‌باشند به همین دلیل هم هیچ گاه هنرمندان در طول تاریخ به مشکلی بر نخورده‌اند چرا که اگر مورد توجه پادشاه آن زمان قرار می‌گرفتند می‌توانستند زندگی خوبی را برای خود و خانواده‌شان درست کند.

هنر ایران از دیرباز

به همین دلیل هم همه روزه مردم سعی بر این داشتند که بتوانند هنرمندی قابل شوند تا به چشم پادشاه بیایند شاید برایتان جالب باشد اگر این موضوع را مطرح کنیم که هنر تا قبل از ورود اسلام به ایران یعنی تا پایان دوره ساسانیان به دست پادشاهان بود به هیچ عنوان مردم عادی نمی‌توانستند از هنرمندی هنرمندان استفاده نمایند تنها و تنها شخصی که می‌توانست از هنرمندی استفاده کند پادشاه و اطرافیان او بود در واقع پادشاه این مسئله را درست نمی‌دانستند که مردم عادی نیز بتوانند از هنر و هنرمندان کشور استفاده نمایند و آن را تنها متعلق به خود می‌دانست.

اما پس از به وجود آمدن حکومت‌‌‌‌‌های اسلامی در ایران و برانداختن حکومت‌‌‌‌‌های غیر دینی در واقع همان حکومت‌‌‌‌‌های باستانی ایران هنر توانسته جایگاه خوبی در میان مردم داشته باشد و در واقع هنر توانست رشد خوبی را نیز داشته باشد آن هم به دلیل فراگیر شدن آن به دست مردم و به وجود آمدن هنرمندان زیاد دیگری که نام آن‌ها را حتما بسیار شنیده‌اید.

نقش‌های هنر ایرانی

زمانی هنرمندان روز به روز ایده‌‌‌‌‌های جدیدتری می‌دادند و به هنر‌‌‌‌‌های بیشتری دست پیدا می‌کردند چرا که به دلیل یکسری از احکام شرعی و همه گیر شدن این هنر و هنرمندی توانستند ایده‌‌‌‌‌های نو و کارآمدی را در این زمینه داشته باشد برنامه بسیاری از افرادی که ما امروزه آن‌ها را هنرمند می‌دانیم نوادگان همان هنرمندان گذشته هستند چرا که از پس از اسلام و فراگیر شدن هنرمند میان مردم عادی این هنر تقریباً موروثی شد.

واقعیت این است که امروزه نمی‌توانیم مانند صدها سال پیش آن‌ها را به این دعوت کنیم که همان هنر‌هایی را که بزرگان ما از آن‌ها استفاده می‌کردند را استفاده کنیم.
چرا که می‌توانیم این مسئله را یادآور شویم که مردم امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی‌هایی که داشتند توانسته‌اند به بسیاری از اطلاعات دست پیدا کنند.

به همین دلیل هم می‌توانیم این گونه بگوییم که ما در بسیاری از موارد زندگی مدرن را به زندگی‌‌‌‌‌های سنتی و با وسایل تزیینی سنتی ترجیح می‌دهیم.
به همین دلیل تمام کند بسیاری از ما به دنبال این هنرمند را از آن‌ها استفاده نکنیم اما هنرمندان نیز باید این نکته را در نظر بگیرند که مردم هر روز از سلیقه‌شان تغییر میکنه و دیگر نمی‌توانیم از آن‌ها انتظار داشته باشیم که بسیاری از آثاری که پدر بزرگان ما دارا بوده‌اند را استفاده کنند و در منازل‌شان به کار ببرند و حمایت را از آن‌ها داشته باشند.

هنر دستان ایرانیان

امروزه به دلیل داشتن اطلاعاتی که مردم دارند می‌توانند بسیاری از آثار زیبایی را ببینند که باید هنرمندانه‌ی ایرانی آن‌ها را طراحی کردند و به سمت آن‌ها جذب شود، اما واقعیت این است که بسیاری از لوازم تزئینی خانه در اصفهان و دیگر شهرها استفاده می‌شود با فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی مطابقت ندارد، اما واقعیت این است که ما دیگر نمی‌توانیم از آن‌ها انتظار داشته باشیم که به دلیل ایرانی بودن بسیاری از وسایل تزیینی آن‌ها را استفاده نمایند و به همین دلیل هم هنرمندان باید با تحلیل سلیقه مردم و اینکه آن‌ها به چه چیزهایی می‌تواند احتیاج داشته باشد و چه چیزهایی می‌تواند آن‌ها را جذب کند هنر خود را تغییر دهند.

اما هنرمندان ایرانی مانند همیشه توانستند خود را با مسائل روز بسیار مطابقت دهند و بسیاری از آن‌ها توانستند به این مسئله دست پیدا کنند که وسایل تزیینی که امروز مردم در منزلشان استفاده می‌کنند باید مطابق با سلیقه و متد‌‌‌‌های روز باشد به همین دلیل هم توانستند با برگزاری دوره‎های آموزش ویترای در اصفهان بسیاری از وسایل تزیینی را با مدل‌‌‌‌‌های روز تغییر دهند.

اما همچنان هنر ایرانی را در آن‌ها به کار و بدن آن‌ها توانستند با رنگ‌هایی که امروزه بیشتر مد نظر مردم است آن‌ها را به خود جذب کنند و فروش بهتری را نسبت به سایر هنرمندان داشته باشد.
ما با حمایت از آن‌ها می‌توانیم بسیاری از این آثار را به کشور‌‌‌‌های دیگر نیز صادر کنیم و فرهنگ و تمدن خود را به شکل و شیوه‌ی دیگری به جهانیان برسانیم.
هرچند که امروزه تلاش‌های زیادی را در این زمینه داشته‎ایم اما واقعیت این است که، این تلاش‌ها برای این حجم از توانایی و هنرمندی کافی نیست و ما باید تلاشمان را در این رابطه روز به روز افزایش دهیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *