تکنیک ابر و باد در هنر ویترای

هنر ویترای از هنرهایی است که بر روی شیشه نقاشی می‌شود. این هنر از گذشته تا به امروز بوده است و طرفداران زیادی دارد. نقاشی روی شیشه در قدیم این قدر گسترش و تداوم نداشته است اما با پیشرفت‌هایی که در این حوزه شده است تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی ایجاد شده است که اعم از تکنیک ابر و باد و پتینه کاری روی شیشه و سایر روش‌ها و تکنیک‌های دیگر که طبق سلیقه و دلخواه افراد انجام می‌شود.

هر کدام از تکنیک‌هایی که گفته شد وسایل و لوازم مخصوص خود را نیاز دارد.

یکی از این روش‌ها که در این گفتار به صورت مفصل به آن می‌پردازیم تا دوستانی که علاقه‌‌مند هستند بیشتر با این تکنیک آشنا شوند.

تکنیک ابر و باد با استفاده از رنگ‌های ویترایی

ابزار و وسایل مورد نیاز برای تکنیک ابر و باد عبارتند از:

  1. استفاده نمودن از رنگ‌های ویترایی به صورت دلخواه
  2. ظروف شیشه‌‌ای و شفاف
  3. ورق طلا
  4. یک ظرف آب
  5. اسپری چسب مخصوص ورق طلا

آموزش ویترای در اصفهان

شیوه استفاده از تکنیک ابر و باد بر روی ظروف شیشه‌‌ای به این طریق است که در ابتدای امر ظرف آبی که در دست دارید را نزدیک محلی که می‌خواهید رنگ‌های را داخل آن بریزید و توسط نوک سوزن رنگ‌ها را با هم مخلوط کنید تا حالت ابر و باد به خود بگیرد.در این مرحله بشقاب را خیلی روی آب قرار دهید تا تمامی سطح کار حالت ابر و باد به خود بگیرد به همین حالت اجازه دهید تا دو ساعت بشقاب بماند سپس تا کاملاً خشک شود.

در مرحله بعدی آن را به ظرف شیشه‌‌ای بچسبانید و بعد از خشک شدن ورقه طلا بر روی سطح ظروف آن را روی کار قرار دهید. سپس اطراف آن را با استفاده از قلم مو روی آن بکشید تا اضافه‌هایی که بر روی سطح ظرف ریخته شده است کاملاً از بین برود و تمیز و پاک شود.

برای این که رنگ ورق طلا بر روی سطح ظرف شیشه‌‌ای شما کاملاً ثابت و فیکس شود باید از یک ماده‌‌ای به نام وانیش که اصولاً دو تا ماده است که باید حتماً با هم مخلوط شوند.

هنگامی که این دو ماده را با هم مخلوط نمودید یک ترکیب کدر مانندی به دست می‌آید از این نوع مواد کدر که وانیش نام دارد حدود یک دوم بریزید و از موادی که شفاف و براق است دو برابر ریخته و با هم مخلوط نمایید و روی ورق طلا با استفاده از یک قلم موی نرم به آرامی روی ورق طلا بکشید تا کاملاً تمامی قسمت‌های ورق طلا را بپوشاند این کار باعث ثابت شدن مواد و ورق طلا بر روی سطح ظرف می‌شود و همچنین قابل شستشو شدن ظرف نیز می‌شود.
اما این نکته را باید توجه کنید که هنگام شستشوی ظروف نباید خیلی از مواد شوینده و یا اسکاج استفاده کنید شستشو باید در حدی باشد که فقط نیاز به آب گرفتن ظرف باشد و فقط بخواهید که گرد و غبار آن را از بین ببرید.

تکنیک ابر و باد در هنر ویترای

البته با پیشرفت‌هایی که در این حوزه از هنر ویترای شده است باید گفت در قدیم از این هنر فقط بر روی شیشه‌ها، درب و پنجره‌های شیشه‌‌ای و یا ظروف شیشه‌‌ای استفاده می‌شود. تکنیک ابر و باد یکی از روش‌ها و تکنیک‌های پتینه کاری بر روی ظروف می‌باشد.
اساتید در دوره‌های آموزش ویترای در اصفهان تکنیک ابر و باد و کلیه‌ی تکنیک‌ها را با جزئیات به علاقه‌مندان آموزش می‌دهند.

روش ابر و باد کردن بر روی لیوان شیشه‌‌ای

زمانی که می‌خواهید از تکنیک ابر و باد را بر روی لیوان شیشه‌‌ای پیاده کنید باید از رنگ‌های روغنی استفاده کنید.
از یک طرح به صورت دلخواه استفاده کنید، برای این منظور نیاز به وسایل و ابزارهای از این دست دارید:

  1. لیوان شیشه‌‌ای
  2. ظروف یکبار مصرف
  3. لاک ناخن
  4. سیخ چوبی

به طور کلی، هنر زیبای ویترای، زندگی را قشنگ‌تر می‌کند.

تکنیک ابر و باد در هنر ویترای

دستور ساخت

داخل لیوان را با کمی آب گرم پر کنید و داخل آن را توسط قطره چکان چند قطره لاک ناخن بریزید سپس اجازه دهید تا قطره رنگ روی سطح آب پخش شود.

با کمک یک سیخ چوبی آن را به تدریج و کم کم به حالت دورانی به صورت ابر و بادی در رنگ‌های با هم مخلوط کنید. برای این که به طرح مورد نظر خود جذابیت و زیبایی بیشتری بدهید می‌توانید از دو یا چند رنگ لاک استفاده کنید و با آمیختن آن‌ها با هم، لیوان را داخل ظرف آب فرو ببرید و به آرامی آن را بیرون بیاورید به صورتی که رنگ‌ها بر روی آب معلق شوند و به سطح ظرف شما بچسبند.

سپس لیوان را بر روی یک سطح فویل دار قرار دهید و اجازه دهید تا رنگ آن کاملاً خشک شود. در این مرحله کار شما به اتمام رسیده است.

هشدارهای مهم

بهتر است تا حد امکان این ظرف را نشویید و در صورتی که برای گردگیری از دستمال مرطوب اما ترجیحاً از مواد شوینده به هیچ عنوان استفاده نکنید و به آهستگی از سطح رنگ شده را تمیز کنید و فشار زیادی بر روی سطح کار وارد نکنید و حد امکان از اسکاج یا هر گونه وسیله ی زبری برای پاک کردن سطح رنگ شده استفاده نکنید.

چون این کار باعث می‌گردد که شفاف بودن و صیقلی بودن رنگ ویترای شما کاملاً از بین برود و باعث خش‌دار شدن سطح کار شود. تمامی نکاتی که بیان شد برای این است که این هنر زیبا کیفیت خود را به خوبی حفظ کند و از عمر و دوام بیشتری نیز برخوردار باشد.
طراحی وسایل دست‌ساز تزئینی جلوه‌ی ویژه‌ای به دکوراسیون شما می‌بخشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *