هنر ایرانی

تلفیقی از هنر ایرانی و هنر مدرن

امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا، ما را با نام هنر ایرانی می‌شناسند و بهترین هنرمندان را، ایرانیان می‌دانند. بسیاری از متخصصان بر این نکته تاکید دارند که ایرانیان در هزاران سال پیش تاکنون توانسته‌اند بسیاری از هنرها را به دست بیاورند و آن‌ها را ادامه دهند.
اگر به اولین آثار هنر ایرانی نگاه کنیم و سیر تکامل‌شان را تا میدان نقش جهان که مربوط به گذشته‌های خیلی دور نیست مقایسه کنیم، می‎بینیم که هنر تا چه اندازه توانسته است در کشور ما پیشرفت و تکامل پیدا کند.
سیر تحول هنرمندی و هنر ایرانی در طول زمان شاهکارهای هنری بسیاری را خلق کرده است.

بسیاری از این آثار مانند میدان نقش جهان و کاخ‌های هخامنشی مانند تخت جمشید، نقش رستم و آثار هنر ایرانی حتی ظروف مانند جام حسنلو که مربوط به هزاران سال پیش است و در هفت تپه نگهداری می‌شود همه حاکی از آن هستند که هنر از هزاران سال پیش تاکنون به دست ایرانیان بوده است.

تلفیق هنر ایرانی و مدرن

اما واقعیت این است که ما نمی‌توانیم همه‌ی آثار هنری را که داشته‌ایم به همان طور که بودند استفاده نماییم. اما می‌توانیم آن‌ها را به شیوه جدیدی به مردم ارائه دهیم تا بتوانیم آنان را به این آثار هنری جذب نماییم.
در واقع باید اینگونه گفت که متاسفانه یا خوشبختانه، مردم امروزه به بسیاری از اطلاعات در سراسر دنیا دسترسی دارند.
آن‌ها می‌توانند با یک کلیک در عرض چند ثانیه هزاران کیلومتر دورتر از خود را ببینند و از سبک زندگی آن‌ها باخبر شوند. امروزه تبلیغات بسیاری در این زمینه به وجود آمده است.

هنرمندان امروزی اگر بتوانند هنر خود را با بسیاری از آثار مدرن تلفیق کنند و یک هنر سنتی و مدرن ایرانی را به وجود بیاورند می‌توانند نه تنها آثار خود را بیشتر از پیش به دست مردم برسانند، بلکه می‌توانند آن را به سایر کشورهای دیگر صادر کند.
البته این را نیز نباید نادیده گرفت که حمایت ما و حمایت مسئولین مرتبط می‌تواند بسیار موثر باشد.
هنرمندانی که در این زمینه کار می‌کنند، احتیاج به انگیزه و ذوق هنری دارند که باید آن‌ها را در بطن آن‌ها بیدار کنیم.

هنر ایرانی

در بسیاری از موارد ما شاهد آن هستیم که به دلیل حمایت نکردن ما مردم و مسئولین، بسیاری از .هنرمندان از هنر خود دست کشیدند و آن را کنار گذاشتند.

اما واقعیت این است که اگر این مسئله پیش برود ما می‌توانیم این گونه بگوییم که آثار، هنر و خصلت هزاران ساله خود را به دست فراموشی می‌سپاریم و دیگر نمی‌توانیم به ادعای هنر و هنرمند بودن چند هزار ساله خود را داشته باشیم، چرا که خود ما باعث این مسئله شدیم که هنر و هنرمند در کشور ما رکود پیدا کند.

اما ما با انگیزه دادن و حمایت از تولیدات داخلی که توسط هنرمندان‌مان انجام می‌شود، می‌توانیم جلوی چنین فاجعه‌ای را در کشور خود بگیریم.
اما واقعیت این است که ما نمی‌توانیم به هیچ عنوان هنر دوستی خود را در وجودمان از بین ببریم.

حتی هنرمندان ما نیز نمی‌توانند انقدر سریع دست از هنر خود بکشند، یکی از مسائلی که ما به شدت با آن درگیر هستیم این است که مردم امروزه به دلیل تغییر سلیقه و ذائقه که در وجودشان به وجود آمده است از وسایل تزئینی منازل استفاده می‌کنند که شاید هیچ ربطی به هنر و هنرمندی ایرانی ندارد و بیشتر به دلیل تبلیغات از وسایل تزئینی غربی استفاده می‌کنند.

صنایع دستی ایرانی

چرا که بسیاری از کشورها دوست ندارند که ما قدمت و آثار هنری خود را گسترش دهیم، چرا که ما امروزه صادرکننده بسیاری از آثار هنری خود مانند فرش دستباف ایرانی هستیم که این امر باعث شده است تا بسیاری از کشورهای دیگر نتوانند محصولات خود را به دیگر کشورها صادر نمایند.

اما واقعیت این است که ما اگر بتوانیم از هنرمندان خود حمایت کنیم، می‌توانیم بسیاری از آثار دیگر را نیز به کشورهای دیگر صادر کنیم و در رده اول صادر کنندگان آثار هنری و دستی خود باشیم.
امروزه بسیاری از هنرمندان، آثار خود را در گالری هنری در اصفهان و سایر شهرها در معرض نمایش قرار می‌دهند و با استقبال خوب مردم رو به رو می‌شوند.

اما این تنها به حمایت دولت بستگی ندارد بلکه، ما اگر از این هنرمندان حمایت نکنیم، نمی‌توانند انگیزه در خود به وجود بیاورند که آثار بهتر و بیشتری را تولید کنند.
امروزه بسیاری از هنرمندان خوش ذوق و سلیقه ما توانستند آثار خود و هنر خود را به همان شکل سنتی به مردم ارائه دهد و توانستند سلیقه امروزه مردم را درست تحلیل کنند و طبق آن‌ها آثار زیادی را خلق کنند.
شما می‌توانید با یک سرچ کردن در گوگل بسیاری از این آثار را مشاهده نمایید و طبق سلیقه خود آن‌ها را خریداری کنید.
یکی از این آثاری که ما می‌توانیم به روز شدن آن را نام ببریم هنر آیینه‌کاری است.

نمایشگاه هنر ایرانی

از هنر آیینه‌کاری شاید در گذشته تنها در کاخ‌های پادشاهان مشاهده می‌شد و بسیار هم مورد توجه بود، اما در یک برهه زمانی دیگر آیینه‌کاری مورد توجه مردم نبود، اما امروزه با دستان هنرمند بسیاری از هنرمندان ایرانی، توانسته است جایگاه خود را در میان مردم پیدا کند و به شیوه مدرن‎تری استفاده شود.
آنچه مسلم است، این نکته است که طراحی وسایل دست‌ساز تزئینی فضای منزل، کاری و … را زیبا می‌کند.

اما واقعیت این است که ما دیگر نمی‌توانیم این مسئله را از مردم انتظار داشته باشیم که هنری را که به روز نشده است را نیز حمایت کنند، به همین دلیل هم بسیاری از هنرمندان ایرانی که ذات و سرشت آن‌ها به هنر آغشته شده است توانستند طبق سلیقه مشتریان امروزی را نیز تغییر دهند و این نشانه و حاکی از آن دارد که هنر و هنرمند در یک شیوه محدود نمی‌شود، آنان می‌توانند تا هزاران سال دیگر به روز شوند و تغییر کنند.

ما امروز توانسته‌ایم هنرهای را به وجود بیاوریم و دست مردم بسپاریم که ماهیت ایرانی و اصیل دارند.
مانند هنر ویترای که با آموزش ویترای در اصفهان می‌توان در این حیطه‌ی هنری به مهارت رسید.

با توجه به سلیقه و تغییراتی که امروزه در سبک زندگی مردم ایجاد شده است، می‌توانیم آثار هنری را تغییر دهیم و از این مسئله اطمینان داشته باشیم این وسایل تزیینی دست مردم سپرده می‌شود که می‌تواند شامل یکی از آثار مهم ایرانی در منزل باشد و هم سبک دکوراسیون مدرن امروزی نیز نزدیک باشد.
امروز هنرمندان تا کوچک‌ترین و روزمره‌ترین وسایل امروزی ما را با هنر آغشته کردند مانند صدها شمعدانی‌ها و بسیاری از چیزهای دیگر مانند آینه که امروزه در بسیاری از منازل به تعداد زیادی دیده می‌شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *