دکوپاژ کردن

روش دکوپاژ کردن بر روی شیشه

دکوپاژ کردن یکی از تکنیک‌هایی است که معمولاً بر روی تمامی وسایل و ظروف از شیشه‌ای گرفته تا سفالی و حتی بر روی سنگ نیز انجام‌ می‌شود. 

شاید شما برای یک بار هم که شده از دکوپاژ استفاده کرده‌اید و با این تکنیک آشنایی دارید. د
ر این مبحث به شما آموزش‌ می‌دهیم که چطور‌ می‌توانید بر روی سطح شیشه‌ای که شاید برایتان جالب باشد دکوپاژ انجام دهید.
همچنین نحوه و شیوه دکوپاژ کردن به صورت برجسته بر روی سطوح شیشه‌ای را به شما آموزش خواهیم داد.

لوازم مورد نیاز  برای دکوپاژ کردن روی شیشه

مواد و ابزارهای لازم برای دکوپاژ کردن بر روی شیشه عبارتند از:

  • رنگ ویترای 
  • خمیر ایتالیایی یا خمیر چینی
  • طرح مورد دلخواه 
  • چسب کاغذی
  • چسب چوب 
  • قلم‌مو در سایزهای مختلف
  • مراحل دکوپاژ بر روی سطح شیشه‌ای 

در ابتدای امر سطح شیشه را کاملاً پاکسازی نمایید و برای این کار از کمی الکل و یک دستمال تمیز کمک بگیرید تا هر گونه آلودگی و یا کثیفی بر روی سطح شیشه‌ای است کاملاً برطرف نمایید. 

روش دکوپاژ کردن بر روی شیشه

بعد از انجام این مرحله طرح مورد نظر خود را انتخاب نمایید و باید کاغذی که چه به صورت دستی بر روی آن طرح کشیده‌اید و با پرینت گرفته‌اید باید به اندازه ظرف مورد نظر شما باشد. 

از طرح مورد نظر هر قسمتی از طرح را باید چندین بار پرینت بگیرید و برش دهید.

سپس طرح را روی سطح کار با استفاده از چسب چوب ثابت و محکم کنید. سپس کار خود را آغاز نمایید. 

بر روی سطح کار را با کمک دورگیر، با دقت هرچه تمام‌تر دورگیری نمایید.
بعد از اتمام مرحله دورگیری نوبت به رنگ آمیزی با استفاده از رنگ‌های ویترایی‌ می‌رسد برای این منظور‌ می‌توانید از طریق قلم‌مو این کار را انجام دهید قلم‌مو را آغشته به رنگ نمایید و بر روی سطح شیشه که دورگیری را انجام داده‌اید رنگ آمیزی را انجام دهید. 

مراقب باشید تا جایی که امکان دارد رنگ‌ها در هم آمیخته نشود و یا این که از سطح کار بیرون نزند. 

این هنر امروزه زیاد مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد و آموزشگاه ویترای در اصفهان دوره‎های آن را برگزار می‎کند.
تمامی وسایل و ابزارهای آن موجود است و قابل دسترس در تمامی فروشگاه‌ها، لوازم گلسازی، خرازی‌ها و همچنین لوازم تحریر فروشی‌ می‌باشد.

آموزش هنر ویترای

اما چنانچه رنگ‌های ویترایی را نتوانستید، بیابید و یا قابل دسترس نبود‌ می‌توانید از رنگ‌های روغنی برای جایگزین استفاده کنید و هنگام رنگ آمیزی طرح خود از آن کمک بگیرید.
تنها عیبی که رنگ‌های روغنی ساختمانی دارند این است که نسبت به سایر رنگ‌هایی که بر روی سطح کار استفاده‌ می‌شوند از زیبایی و ظرافت خوبی برخوردار نیستند و همچنین زمان طولانی‌تری برای خشک شدن رنگ‌ها مورد نیاز است.

بعد از خشک شدن کامل رنگ در ادامه باید بخش‌هایی از طرح را که به صورت تکه تکه‌ای برش زده بودید بر روی بخش‌های دیگر قرار دهید برای این کار‌ می‌توانید مقداری خمیر ایتالیایی یا خمیر چینی را باید به میزان کم بر پشت طرح با استفاده از چسب چوب بر روی کار بچسبانید این کار باعث‌ می‌شود که طرح شما برجسته‌تر نمایش داده شود. 

سپس تمامی روش‌ها از قبیل دورگیری کردن و یا رنگ آمیزی را انجام‌ می‌دهیم و زمان‌ می‌دهیم تا کاملاً خشک شود. 

تمامی قسمت‌ها و بخش‌هایی از طرح مورد نظر خود را که‌ می‌خواهید به صورت برجسته نمایان شود نیز همین کار را انجام دهید.

بعد از اتمام کار در پایان نوبت به استفاده نمودن از کریستال سرورینگ‌ می‌رسد.

طراحی دکور با نقاشی روی شیشه

این ماده به شما کمک‌ می‌کند که بتوانید با استفاده نمودن از قلم‌مو نرم روی سطح کار را کریستال سرورینگ بزنید تا باعث جلا و براقیت و صیقلی شدن رویه کار شود اما باید توجه نمایید که رد قلم‌مو روی سطح کار باقی نماند و یا هنگام کشیدن قلم‌مو آنقدر سریع یا با عجله این کار را انجام ندهید.

زیرا باعث‌ می‌شود که طرح روی سطح شیشه پاره شود و یا چین و چروکی روی آن ایجاد گردد.

ماده کریستال سرورینگ علاوه بر صیقلی کردن و شفافیت دادن به طرح روی کار باعث قابل شستشو شدن سطح کار نیز‌ می‌شود.

شما‌ می‌توانید تمامی مراحلی که در فوق بیان شد را بدون کم یا زیاد علاوه بر شیشه بر روی تمامی اشیاء و مصالح دیگری مانند چوب یا فلز نیز انجام دهید و طرح‌ها و نقوش زیبایی را خلق نماید.

دکوپاژ با استفاده از دستمال سفره

یکی از روش‌هایی دیگر که برای دکوپاژ کردن بر روی ظروف شیشه‌ای مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد این است که شما‌ می‌توانید از کاغذهای کادویی بسیار نازک که از ضخامت کمتری برخوردار هستند، استفاده نمایید و شاید برایتان جالب باشد که حتی‌ می‌توانید از دستمال سفره نیز برای دکوپاژ کردن استفاده نمایید.
دکوپاژ کردن از ترفندهای ساده و کم هزینه برای دکوراسیون منزل به شمار می‎آید.

دکوپاژ کردن روی شیشه

مراحل کار دکوپاژ کردن با دستمال سفره

برای دکوپاژ کردن ظروف شیشه‌ای با تکنیک دستمال سفره‌ مانند مراحلی که قبلاً بیان شد، شما‌ می‌توانید ظرف مورد نظر خود را بعد از پاکسازی کامل با تهیه یک دستمال سفره که با استفاده از چسب چوب آن به پشت ظرف یا بشقاب خود ثابت کنید و با کمک یک قلم‌موی نازک و نرم این کار را انجام دهید.

اجازه دهید تا کاملاً خشک شود بعد از این که طرح کاملاً خشک شد دوباره با استفاده از اسفنج روی طرح و لبه‌های آن را با وارد کردن ضربه‌هایی به آرامی و آهسته چسب بزنید.

این کار را دو الی سه مرتبه انجام دهید و بعد از هر بار چسب زدن صبر کنید تا کاملاً خشک شود.

بعد از طی این مراحل که کاملاً خشک شد با استفاده از اسفنج و رنگ اکریلیک سفید بر روی سطح کار ضربه وارد نماید و روی بخش‌هایی از کار ضربه وارد نمایید.

بعد از خشک شدن رنگ سفید اکریلیک، رنگی را برای زمینه ی کار خود انتخاب نمایید و با اسپری یا رنگ اکریلیک پشت کار را رنگ آمیزی کنید.

در نهایت برای این که بخواهید رنگ‌ها و دکوپاژ بر روی کار ثابت بماند و مستحکم‌تر شود و همچنین قابل شستشو باشد، برای این منظور‌ می‌توانید از ماده‌ای به نام کریستال سرورنیک یا کیلر استفاده نمایید. 

در صورتی که داخل ظرف رنگی زده نشده است هیچ مشکلی برای شستشوی آن وجود ندارد و‌ می‌توانید داخل آن مواد غذایی یا خوراکی مورد دلخواه خود را قرار دهید.
ولی در صورتی که قسمت پشت کار را دکوپاژ نموده‌اید برای ثابت نمودن و مقاومت در برابر زدگی و شستشو باید با کریستال سرورنیک یا کیلر ثابت کنید.
هنر زیبای ویترای، زندگی را قشنگ‎تر می‌کند. به کمک هنر دکوپاژ می‎توانید آثار زیبایی برای دکوراسیون منزل خود خلق کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *