تکنیک‌‌های کاربردی هنر دکوپاژ

با تکنیک‌‌های کاربردی هنر دکوپاژ آشنا شوید

با تکنیک‌‌های کاربردی هنر دکوپاژ آشنا شوید. هنر دکوپاژ به شکل پیشرفته، دارای شیوه و تکنیک‌های خاص به خود است. روش دکوپاژ کردن بر روی شیشه زیبایی خاص به خود را دارد. در این مرحله اندیشیدن به یک فرایند حرفه‌ای در هنر دکوپاژ، به بالا بردن کیفیت در کار می‌انجامد.

هنر دکوپاژ، تنها برای زیبا کردن وسایل قدیمی نیست؛ بلکه کیفیت در کار نیز یکی از فاکتور‌های مهم برای این هنر است.

در هنر دکوپاژ کیفیت هنگامی خود را نشان می‌دهد که از تکنیک‌های پیشرفته‌تری در این هنر استفاده شده باشد. برای بهره‌مندی از تکنیک‌های پیشرفته برای هنر دکوپاژ ابتدا باید مراحل آموزش دکوپاژ در اصفهان را توسط اساتید با تجربه گذراند.

تکنیک‌‌های کاربردی هنر دکوپاژ

هر هنری با توجه به شیوه‌های متعدد، دارای روند یادگیری متفاوتی است. هنر دکوپاژ نیز با توجه به روش‌های متفاوت در استفاده مجدد وسایل، مراحل بیشماری را به خود اختصاص داده است.

گزینه‌هایی از شیوه‌های کاربردی در هنر دکوپاژ به شرح زیر است:

  • شیوه مخملی کردن وسایل
  • بهره‌مندی از روش اِفکت آینه
  • گرانیت پول
  • پتینه و کهنه کاری
  • برجسته سازی سطوح

در این مقاله به توضیح دو مورد آخر بسنده می‌کنیم.

قیچی کردن دستمال کاغذی گلدار

۱. تکنیک برجسته سازی سطوح به کمک هنر دکوپاژ

یکی از شیوه‌های موثر در تولید هنر دکوپاژ بر روی وسایل، به کار بردن تکنیک برجسته سازی سطوح است. ابتدا برای برجسته سازی سطوح در هنر دکوپاژ، باید از وسایل مورد نیاز استفاده کرد.

ابزارهای دکوپاژ به شرح زیر است:

  • سنباده
  • چسب
  • دستمال کاغذی با طرح
  • استفاده از کاغذ‌های طرح دار
  • چسب مناسب برای دستمال کاغذی
  • رنگ اکریلیک

به کار بردن این وسایل، برای سطوح چوبی مناسب‌تر است. ابتدا برای انجام داد فرایند دکوپاژ برجسته، باید سطح چوب را صاف و یکدست کرد. برای ایجاد سطح صاف و یکدست برای قسمت چوبی، به کار بردن سمباده گزینه بسیار مناسبی است.

سمباده نقش صاف و یکدست کردن سطح چوبی را بر عهده دارد. با به پایان رسیدن فرایند سمباده کشی بر روی سطح چوبی، به کمک یک دستمال نم دار، همه گرد و غبار‌های موجود بر روی کار را تمیز کرد. سطح کار باید تمیز و یکدست باشد. اگر با ذره‌ای گرد و غبار نامطلوب رو به رو شدید ابتدا آن را از سطح چوب پاک کنید.

یکی از وسایل کاربردی در هنر دکوپاژ رنگ اکریلیک است. البته با توجه به سلیقه و سطح کار خود، باید از رنگ اکریلیک استفاده کرد. رنگ انتخاب شده، باید قابلیت زیبا سازی و همین طور ایجاد و ترکیب رنگ‌های دیگر را در خود داشته باشد. بنابراین در انتخاب رنگ زمینه برای سطح کار مورد نظر، باید دقت زیادی را به خرج داد.

یکی از رنگ‌های پیشنهادی برای هنر دکوپاژ که برای زیبا‌تر شدن سطح کار مقبولیت بیشتری دارد رنگ سفید است. البته باز هم سلیقه افراد در به کار بردن رنگ اکریلیک بسیار متفاوت است.

کفش سفید دکوپاژ شده

چرا در کار دکوپاژ از چسب کاغذی استفاده می‌شود؟

یکی از وسایل کاربردی دیگر، چسب کاغذی است. به کار بردن چسب کاغذی، به دلیل ایجاد و فرایند تمیز کاری برای قسمت‌های متفاوت کار است. از این جهت باید نسبت به تمیز بودن کار در هنر دکوپاژ از این وسیله استفاده کرد. چسب کاغذی برای قسمت‌های بدون نیاز به رنگ، مناسب است.

با زدن چسب کاغذی در محل مورد نظر، از ورود رنگ به داخل آن جلوگیری به عمل می‌آید. با اتمام رنگ کردن سطوح موردنظر، چسب‌های کاغذی را از آن‌ها جدا می‌کنیم.

بعد از اتمام مرحله رنگ کاری بر روی سطوح، ابتدا باید تصاویر مورد نظر را از روی روزنامه و حتی طرح‌های زیبا از روی دستمال کاغذی را برش داد. در این مرحله نیز، به کار بردن تصاویر مورد نیاز، بستگی به سلیقه افراد دارد.

مرحله دیگر کار، چسب کاری سطح مورد نظر است. چسب کاری برای قسمت‌هایی که تصاویر بر روی آن قرار داده می‌شود باید صورت بگیرد.

چسب کاری، یکی از مراحل مهم و عین حال با ظرافت بسیار زیاد است. مرحله چسب کاری باید با ظرافت و تمیز کاری زیادی انجام شود.

برای ایجاد دکوپاژ برجسته بر روی کار، باید از هنر کنتور پاستا استفاده کرد. تکنیک کنتور پاستا، برای برجسته سازی برخی از قسمت‌های موجود در کار دکوپاژ شده است.

تکنیک کنتور پاستا، حالت بهتری و با جذابیت بالا‌تری را برای کار دکوپاژ شده به وجود می‌آورد. کنتور پاستا، ماده‌ای که برای به کار بردن آن، باید مدت زمانی را به آن اختصاص داد.

البته مدت زمان اختصاص داده شده برای کنتور پاستا، ساعت‌های زیادی طول می‌کشد. البته در بیشتر موارد، بین سه الی هفت ساعت زمان را در بر می‌گیرد.

۲. کاربرد پتینه و کهنه کاری در هنر دکوپاژ

با تکنیک‌های کاربردی هنر دکوپاژ آشنا شوید. ابتدا باید با واژه پتینه کاری و کاربرد آن در هنر دکوپاژ آشنا شد. پتینه کاری، برای ایجاد حالت کهنه و قدیمی در وسایل است. البته پتینه کاری به کمک رنگ صورت می‌گیرد. در اصل پتینه کاری، نوعی از به کار بردن دیگری از رنگ است. پتینه کاری در فرایند دکوراسیون داخلی کاربرد فراوانی را از خود نشان داده است.

وسایلی که بر روی آن‌ها از پتینه کاری استفاده می‌شود به شرح زیر می‌باشد:

  • شیشه
  • چوب
  •  سفال

پتینه کاری دارای تکنیک‌های دیگری می‌باشد.

روش‌های دیگر برای پتینه کاری در هنر دکوپاژ، به شرح زیر است:

  • به کار بردن روش ترک
  • روش کهنه کاری
  • دکوپاژ

در این میان هنر دکوپاژ، یکی از بهترین هنر‌ها در استفاده از تکنیک پتینه کاری است. در هنر دکوپاژ و عملیات پتینه کاری، آن را بر روی سطح‌های گوناگونی اجرا می‌کنند.

گلدان‌ها و همین طور سطوح سفالی و چوبی، قابلیت بهره‌مندی از پتینه کاری را دارند. با توجه به این که هنر دکوپاژ، از نظر ظاهری بسیار ساده به نظر می‌رسد؛ اما دارای ریزه کاری‌های بسیار زیاد است. این ظرافت‌های خاص، زیبایی آن را دو برابر می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *