وسایل دست‌ساز تزئینی

طراحی وسایل دست‌ساز تزئینی

خداوند عاشق زیبایی‌ها است، حتما این جمله را شنیده‌اید، همینطور این جمله که خداوند از روح خود در انسان‌ها دمیده است. این دو جمله گواه از این می‌دهند که انسان‌ها صفات خداوند را دارند که یکی از این صفات، زیبا پسند بودن خداوند است پس انسان‌ها زیبای را دوست دارند.

حس زیبا دوست بودن در انسان‌ها سبب ایجاد هنر‌های بسیاری شده است هنر‌هایی که خانه و محل زندگی او یا حتی لباس و چهره او را زیبا می‌کند.

هنر‌ها از همان ابتدا که انسان پا به عرصه وجود نهاد، ایجاد شد.
یکی از کار‌هایی که انسان‌های اولیه در این مورد انجام می‌دادند این بود که آن‌ها از نقاشی روی دیوار‌های غار برای صحبت با هم استفاده می‌کردند و برای اینکه تاریخ و سرنوشت خود را به بقیه اطلاع دهند از راه‌های متفاوتی که یکی از این راه‌ها نقاشی بود، استفاده می‌کردند.

می‌توان گفت نقاشی یکی از اولین هنر‌هایی است که انسان‌های اولیه به آن پرداخته‎اند.
انسان‌های اولیه در ابتدا هنر را برای بیان احساسات و حرف‌های خود به کار می‌بردند.
همانگونه که می‌دانید در برخی از قبایل با دود نقاشی‌هایی روی هوا می‌کشیدند که این هم هنری بود برای نشان دادن احساسات و عواطف.

طراحی وسایل دست‌ساز تزئینی

انسان‌ها با گذر زمان توانستند پیشرفت کنند که این پیشرفت در جهت استفاده از طبیعت برای زندگی بهتر بود.
در کنار این پیشرفت، تحولاتی در مورد هنر ایجاد شد.
انسان‌ها با گذر زمان نیاز بیشتری به هنر پیدا کردند و برای اینکه بتوانند محیط زندگی را برای خود دلچسب‌تر نمایند از این نوع خلاقیت‌ها و استفاده از وسایل دست‌ساز تزئینی بهره می‌بردند.

وسایل تزئینی در خانه در گذشته به دست افراد خانواده تولید می‌شد و معمولا این نوع هنر‌ها نسل به نسل و سینه به سینه انتقال پیدا می‌کرد.
البته امروزه این مورد وجود دارد اما به پررنگی قبل نیست. در گذشته انسان‌هایی که در یک منطقه زندگی می‌کردند هنرهای یکسانی را داشتند و از آن‌ها برای زیبایی خانه استفاده می‌کردند.
یکی از کار‌هایی که می‌توان مثال زد، فرش بافی است که از مادر به دختر انتقال پیدا می‌کرده است و فرش‌های یک منطقه مانند کاشان در این مورد سرآمد بودند یا مثلا به دلیل وجود خاک‌های مناسب در همدان، صنعت سفال‎گری در این منطقه رشد پیدا کرده است.
یا در اصفهان هنر ویترای محبوبیت پیدا کرد، امروزه علاقه‌مندان به این هنر در دوره‎های آموزش ویترای در اصفهان شرکت می‎کنند.

هنر دست

به دلیل علاقه زیاد انسان‌ها به هنر، کار‌های هنری و تزئینی و افزایش جمعیت در انسان‎ها، سبب شد تا برای ایجاد کار‌های هنری دست به انجام کار‌های دیگر بزنند و با استفاده از صنعت بتوانند کار‌های هنری را تولید نمایند.
مثلا برای معرق و کنده کاری روی چوب از وسیله‌ای به نام CNC بهره می‌برند و می‌توانند انواع طرح‌ها را با دقت روی آن پیاده سازیی نمایند.
هنرمندان با استفاده از خلاقیت خود طرح‌هایی را ایجاد می‎کنند و به وسیله CNC طرح را پیاده روی چوب می‌کنند.

استفاده از این وسایل برای ایجاد کار‌های هنری و وسایل تزئینی می‌تواند برای افرادی که می‌خواهند کار‌های هنری و وسایل تزئینی را با قیمت پایین‎تری داشته باشند، مفید باشد.
اما امروزه وسایل دست‌ساز تزئینی طرفداران زیادی دارد، برخی از افراد به وسایل دست‌ساز تزئینی علاقه دارند و می‌خواهند این وسایل دست‌ساز تزئینی را خودشان درست کنند و یا حداقل هنر دست یکی دیگر را داشته باشد.

وسایل دست‌ساز تزئینی برای افراد، زیبایی و ظرافت بیشتری دارد، مخصوصا اینکه این نوع وسایل دست‌ساز تزئینی دقت کار‌های صنعتی را ندارد و نشان از ظرافت‌های دست انسان دارد.
با استفاده از وسایل دست‌ساز تزئینی می‌توانیم به فکری که هنرمند با خود دارد، دست یابیم.

طراحی دکور با هنر دست

زمانی که وسایل دست‌ساز تزئینی را استفاده می‌کنیم، گویی در همان لحظه، سازنده این وسیله دارد آوازی را می‌خواند که در زمان ساختن این وسیله خوانده است.
مثلا هنر زیبای ویترای، زندگی را قشنگ‎تر می‌کند.

احتمالا نقاشی‌هایی را دیده‎اید که شما را به دنیای وهم و خیال می‌برد و برای اینکه بتوانید این دنیا را برای خود ایجاد کنید می‌توانید با دقت به تصاویر نگاه کنید.
آنوقت است که متوجه می‌شوید، هنرمند به چه دلیل این کار را ساخته و پرداخته است.
بهتر است، ابتدا در مورد سازنده کالا اطلاعاتی را داشته باشیم تا بتوانیم بهتر در مورد پیام‌هایی که می‌خواهد با کار هنری‎اش به ما بدهد، اطلاعات داشته باشیم.

هنرمندان کشور ایران روحیه متفاوتی با هنرمندان کشور‌های دیگر دارند و کاری آن‌ها انجام  می‎دهند، ملیح‌تر و ملایم‌تر است.
به عنوان مثال کار‌های تزئینی که در کشور‌های آفریقایی انجام می‌شود، بیشتر در مورد آداب و رسوم و یا حتی دعاها و طلسم‌هایی است که به صورت عمومی در بین این مردم وجود دارد و اصولا کار‌هایی است که با تصویر دنیای حیات وحش آن‌ها همخوانی دارد.

وسایل دست‌ساز

به گونه‌ای که امکان دارد با دیدن یکی از کار‌های هنری و تزئینی در آن منطقه، بتوانید نبرد مردم با شیر یا اهریمن را در آن مشاهده کنید و اگر  دقت داشته باشید و هوش هیجانی خود را بالا ببرید، می‌توانید خود را به جای فردی بگذارید که کار هنری را ایجاد کرده است و بتوانید با داستان‌های او در زمان ایجاد آثارش آشنا شوید.

با استفاده از کار‌های هنری یک منطقه می‌توانیم به آداب و رسوم و عقاید ملتی پی ببریم.
به عنوان مثال در فرش‌های کاشان طرح‌هایی از گل و نقش‌های اسلیمی وجود دارد که نشان از این می‌دهد که مردم این منطقه دارای ذوق هنری و انسان‌هایی مؤمن هستند.
علاوه بر این نشان می‌دهد که مردم در این منطقه به گل و گیاه علاقه بیشتری دارند و این موارد در اطراف آن‌ها زیاد است.
از گالری هنری در اصفهان انواع وسایل دست‌ساز تزئینی را می‎توانید تهیه کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *