طرح زیورآلات الهام گرفته از چه مواردی است؟

طرح زیورآلات تنها به دست متخصصین در زمینه طراحی انجام می‌شود. افراد ماهر در زمینه طراحی و نقاشی، می‌توانند به شکل هدفمند طراحی‌های ایده‌آلی را به وجود آورند.

هر نوع طراحی، ریشه از ذهن انسان دارد. بنابراین افکار وجود در ذهن، الهام گرفته از زندگی و طبیعت است.

نقاشی، هنر اولیه برای طراحی زیورآلات است. افرادی که دستی در هنر دارند می‌توانند طراحی‌های بی نظیری را به وجود آورند.

بنابراین بیشتر سازندگان جواهرات و زیورآلات از این افراد استفاده می‌کنند. شکل گیری طرح و نقاشی، در کشور ایران، به گذشته‌های بسیار دور بر می‌گردد.
بنابراین برای اهمیت این موضوع، باید به تمامی طرح‌های موجود بر روی ظرف‌های سفالی و یا هر شی دیگر در زمان‌های گذشته دقت داشت.

هنر در کشور ایران، ریشه در انسان‌های گذشته دارد.

البته شرایط فرهنگی و اجتماعی هر دوران، تاثیر زیادی بر روی شکل دهی طرح و نقاشی‌های موجود گذاشته است. بسیاری از علاقه مندان در این زمینه، به سادگی می‌توانند به کمک شرایط اجتماعی، فرهنگی و محیطی خود، نسبت به طراحی اقدام نمایند.
البته شروع طرح سازی بر روی جواهرات را به دوره مدرنیته در جهان اختصاص داده‌اند.

در آن زمان، مدرنیته، بیشتر متخصصان طراحی، ایده‌های خود را بر روی ساختار جواهرات آن زمان پیاده سازی کردند. این خود یک ایده پرسود برای سازندگان جواهرات بود.
شکل و ساختار جواهرات به مرور زمان، تغییرات اساسی را به خود گرفته بود.

اما، رد پایی از پادشاهان و سرآمدان در آن زمان، بر روی طراحی جواهرات به خوبی دیده می‌شود. این مطلب، به معنی نفوذ افراد قدرتمند در کشور، بر روی طراحی‌ها بوده است. بنابراین آن‌ها می‌توانسته‌اند به کمک نقاشان و طراحان زمان خود، نقش آفرینی بر روی زیورآلات مصرف مردمان آن زمان داشته باشند.
با توجه به این نکته، هر نوع نگارگری بر روی زیور آلات، بستگی به شرایط اجتماعی و سران کشور‌ها داشته است.

گردنبند ظریف

طرح زیورآلات منطبق به کاشی کاری در دوران قدیم

از جمله هنر‌های گذشته، کاشی کاری برای معماری‌های خاص بوده است. بنابراین هر ساخت و سازی، نیاز به کاشی کاری نداشته است.
با توجه به این موضوع، بنا‌هایی مانند مسجد، از کاشی کاری برخوردار می‌گشته‌اند.

اما نکته جالب در رابطه با کاشی کاری، تاثیر آن بر روی طراحی‌های موجود در زیورآلات بوده است. کاشی کاری، شاخص معماری اصیل در کشور ایران است.

به این منظور، بسیاری از مساجد در کشور ایران، دارای کاشی کاری اصیل و هنرمندانه می‌باشند. روح بخشی این نوع طرح‌ها و کاربرد آن در زیورآلات، نقش آفرینی زیبایی را برای هر بیننده ایجاب می‌کند.

طرح زیورآلات با ترسمی از فلزات در موزه

برخی از موزه‌ها، دارای اجسام و فلزات بیشماری می‌باشند. این اجسام و فلزات، از نظر ارزشمندی، فوق العاده مناسب و مطلوب می‌باشند.
به طور مثال، برخی از مراسمات مذهبی، نقش تعیین کننده‌ای بر روی طراحی زیورآلات از خود به جا می‌گذارند.

به همین دلیل، مراسم‌های مذهبی در کشور ایران، الهام بخش طرح‌های اسلام گرایانه می‌باشند.
هر طرح ریزی برای زیورآلات بر پایه فعالیت‌های اجتماعی، می‌تواند از نظر فرهنگی، منجر به نشر ارزش‌های آن کشور و یا منطقه باشد.

طرح زیورآلات به کمک نقش و نگار طبیعی و حیوانی

با گذشت زمان، اصالت و هویت برای زیورآلات در طراحی آن‌ها، از بین رفته است. در گذشته، بسیاری از طراحان، اصالت کار برای آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار بود.
اصالت و ارزشمندی منجر به بهبود در پیشرفت‌های ساخت جواهرات می‌باشد. با ورود محصولات از کشور‌های دیگر جهان و به نوعی تقلید از آن‌ها، منجر به عدم اصالت برای هر نوع وسیله‌ای شده است.

نقش اصیل ایرانی، ساختار خود را در فرهنگ نوین امروز از دست داده است. نقش‌های حیوانی و گیاهی، در طراحی‌های گذشته بر روی زیورآلات، در کشور ایران، به شدت وجود داشته است.
این نوع از طرح‌ها، از طرفداران بسیار زیادی برخوردار بوده‌اند.

بنابراین برای استفاده بهینه از زیورآلات، طرح پذیری با اصالت، باید به عرصه ظهور در کشور برسد.

یک زن به همراه گردنبند گوشواره و دستبند

هر طرح و نقش ایرانی، انعکاسی از گذشته و هویت آن است. طرح‌های خاص برای زیورآلات، به نوعی طبق تحقیقات بسیار زیادی بر روی آن شکل گرفته است.
به این شکل، استفاده از روش و تکنیک‌های هوشمندانه برای ساخت هر طرح، ترجمه احساسات انسانی است.
بنابراین طراحی برای زیورآلات، یک مسئله ساده و پیش پا افتاده نیست. حتی بسیاری از کشور‌ها برای ایجاد تمایز بین هویت خود با کشور‌های دیگر جهان، از طراحی‌های خاص و با اصالت برای زیورآلات خود استفاده می‌کنند.

ژاپن، از کشور‌های مهم در رابطه با طراحی زیورآلات بشمار می‌آید. این کشور، ماهیت خود را از طریق ساخت طرح‌های ایده آل، برای زیورآلات به کار برده است.
زیورآلات با طرح‌های خاص، منجر به استفاده و رشد و شکوفایی ذهن انسان می‌شوند.

تخصص در مهارت‌های هنر و نقاشی و به دست گیری قلم، برای طرح ریزی زیورآلات بسیار مهم است. افراد علاقه مند به این زمینه، ابتدا باید تخصص خود را در زمینه نقاشی افزایش دهند. مهارت علمی و عملی، از جمله نکات موثر در جهت شکل گیری یک طرح است.

امروزه افراد زیادی در زمینه طراحی جواهر آلات نقش آفرینی می‌کنند. بنابراین تمامی نکات را برای بروز یک طرح در ذهن خود مرور می‌کنند.
داشتن اطلاعات عمومی در این زمینه، خود می‌تواند یک فاکتور مفید و اثربخش باشد.

البته این روز‌ها، هر طرحی با ساختار متفاوت و متمایز کننده در دست فروشندگان قرار می‌گیرد.

سلیقه و علاقه مندی افراد به طراحی‌های خاص زیورآلات به شدت تغییر یافته است. این مسئله برای طراحی زیورآلات، یک مسئله مهم بشمار می‌آید. بنابراین باید نیاز روز انسان‌ها و علاقه مندی هر فرد را برای ساختار زیورآلات با طراحی ایده آل در نظر داشت.

هر طرحی زمان و موقعیت مکانی خود را می‌طلبد. متاسفانه این روز‌ها، استفاده از طراحی برای ساخت زیورآلات از کشور‌های دیگر جهان، وارد ایران شده است.
بنابراین قدمت طراحی در ایران برای طراحی زیورآلات زیر سوال رفته است. برای همین، بیشتر افراد هنرمند، در تلاش برای احیای طراحی‌های اصیل ایرانی بر روی زیورآلات می‌باشند.

این خود یک نکته مهم برای افراد علاقه مند به طرح‌های اصیل ایرانی در زیورآلات است. طراحی برای زیورآلات، یک فرایند بسیار مهم، برای بهتر و مطلوب‌تر سازی نقش‌های ماندگار بر روی آن است که در دوره‌های آموزش ساخت زیورآلات در اصفهان در مورد انواع طرح‌ها به شما هنرجویان عزیز نکات با ارزشی را آموزش می‌دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *