مردن سنگ فیروزه

بررسی دلایل مردن سنگ فیروزه

سنگ فیروزه در زیورآلات به مرور زمان، کارایی خود را از دست می‌دهد. سنگ فیروزه، از ارزشمند‌تری نوع سنگ به صورت معدنی در ساختار جواهرات به کار می‌رود.

البته در گذشته حفاری‌های زیادی برای کسب سنگ قیمتی وجود داشت. بسیاری از مردمان‌های کهن و قدیمی، در جهت ارائه زیورآلات خود، از خلاقانه‌ترین نوع فعالیت در ساخت استفاده می‌کرده‌اند.
با توجه به این موضوع، کشف سنگ‌های براق و درخشنده با قابلیت بالا، می‌توانست به عملی سازی این نوع خلاقیت در ذهن انسان کمک بسیار زیادی داشته باشد.

خاصیت سنگ فیروزه برای زیورآلات فوق‌العاده است، سنگ فیروزه قدرتمندی بالا در جهت و خاصیت درمانی را به خود دارد. ویژگی درمانی برای سنگ فیروزه، منجر به استفاده بیش از اندازه از آن در ساخت جواهرات است.

برخی از افراد، به نیرو درمانی این مدل از سنگ، اعتقادات عجیبی دارند. بنابراین انرژی درمانی، از فعالیت‌های مهم برای استفاده از سنگ فیروزه است. انرژی درمانی زمانی برای این مدل از سنگ قابلیت اجرایی دارد؛ که زنده باشد.

از نکات مهم برای این سنگ، عملکرد زنده آن است. گاهی اوقات، این نوع سنگ فاقد عملکرد‌های انرژی درمانی است. در این زمان، سنگ فیروزه، مرده است.

سنگ مرده، دیگر قدرت و توانایی خود را از نظر مادی از دست می‌دهد. در بازار خرید و فروش سنگ فیروزه، نسبت به زنده و یا مرده بودن این مدل از سنگ، دقت زیادی می‌شود.

البته اگر سنگ فیروزه قدرت خود که همان انرژی درمانی و زنده سازی آن است را از دست بدهد؛ دچار تنزل قیمت در بازار می‌شود. بنابراین این مدل از سنگ برای زیورآلات، استفاده نمی‌شود. البته به کمک روش‌هایی می‌توان سنگ فیروزه بدون عملکرد را با راهکار‌هایی زنده کرد.

انواع زیورآلات فیروزه

سنگ فیروزه در زیورآلات چگونه می‌میرد؟

این مدل از سنگ، دارای ساختار بسیار نرم و لطیفی است. اما نکته مهم در مورد نرمی این سنگ، مراقبت بیش از اندازه از آن در برابر هر نوع خرابی است.

بافت نرم سنگ فیروزه، امکان بروز خراش و خط را بر روی خود دارد. برای مشخص سازی زنده و یا مرده سنگ فیروزه، ابتدا باید به آن با دقت زیادی نگاه کرد. البته رنگ فیروزه نیز نکته بسیار مهمی در تشخیص این موضوع است.

گاهی اوقات، متوجه تغییر رنگ سنگ می‌شوید. رنگ سنگ، از حالت براقی و شفافیت بالا، به میزان کدری و عدم شفافیت می‌رسد.
در این مرحله، تغییر رنگ نیز به وجود می‌آید. تغییر رنگ از آبی به سبز روشن می‌شود.

گاهی اوقات، رنگ سبز روشن، به تیره نیز می‌گراید. بنابراین با بروز چنین حالت‌هایی برای سنگ فیروزه، باید شکل گیری یک رخداد را پیش بینی کرد.

دلایل مردن سنگ فیروزه

سنگ فیروزه در زیورآلات، همواره زنده است. اما نکته مهم، در طرز نگهداری از آن است. روش‌های نادرست در نگهداری از سنگ فیروزه می‌تواند منجر به تغییر رنگ آن و در نهایت مرگ سنگ شود.

زنده سازی سنگ فیروزه، به مانند حفظ براقی و درخشندگی این مدل از سنگ می‌باشد. این مدل از سنگ با ارزشمندی بالا، قدرت زیادی برای استفاده کنندگان خود به وجود می‌آورد.

سنگ فیروزه در زیورآلات نباید در تماس با آب داغ باشد،  از جمله نکات کلیدی برای این مدل از سنگ، عدم قرار گیری آن در زیر آب داغ است. در هر صورت، آب داغ، منجر به تبدیل سنگ قیمتی به یک سنگ بی ارزش می‌شود.

در زمان حمام و یا شستن دست‌ها، تماس زیورآلات با سنگ فیروزه با آب بیشتر است. در این مرحله، ابتدا باید تمامی زیورآلات خود را با سنگ‌های قیمتی، از بدن خود خارج سازید.

به طور مثال، انگشتر را از دست خود خارج سازید. با خارج سازی انگشتر از دست، به سادگی عملیات شستشو انجام می‌شود. حتی برای حمام با زیورآلات خود به حمام نروید.
میزان آب و رطوبت موجود در حمام، منجر به مرگ انگشتر فیروزه می‌شود.

سنگ فیروزه در زیورآلات با مواد شیمیایی از بین می‌رود،  یک نکته قابل توجه در رابطه با سنگ فیروزه، ابتدا باید درگیری مواد شیمیایی را در نظر داشت.
مواد شیمیایی، می‌توانند در تماس با این مدل از زیورآلات، سنگ فیروزه را بمیرانند.

مواد شیمیایی نامطلوب و درگیری سنگ فیروزه با آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • نفت
  • حشره کش
  • لکه بر
  • گریس

یک جفت گوشواره فیروزه

مراقبت از سنگ فیروزه با روغن

ابتدا برای مراقبت و نگهداری از سنگ فیروزه، از روغن‌های موجود در کنار آن‌ها باید خودداری کرد. چربی و روغن موجود، فضای سنگ را می‌گیرد و منجر به مات و کدر سازی آن می‌شود.

برای عدم چرب سازی سنگ فیروزه، ابتدا آن را در زمان آشپزی از دست یا گردن خود در بیاورید. با این کار، جذب روغن به سادگی در ساختار سنگ فیروزه شکل نمی‌گیرد.
جذب روغن در ساختار سنگ فیروزه، منجر به تغییر حالت رنگ آن می‌شود.

آیا لوازم آرایشی در مرگ سنگ فیروزه تاثیر دارد؟

یک نکته مهم در رابطه با لوازم آرایشی و ارتباط آن با مرگ سنگ فیروزه است. تمامی موادی که در تولید لوازم آرایشی به کار می‌روند؛ در ترکیب بندی خود دارای ساختار شیمیایی می‌باشند. بنابراین به کارگیری مواد شیمیایی در ساختار لوازم آرایشی، برای سنگ فیروزه و زیورآلات آن، یک هشدار و زنگ خطر است.

حتی کرم دست، که ساده‌ترین نوع لوازم آرایشی بشمار می‌آید؛ در تماس با سنگ فیروزه، مشکلات زیادی را برای آن به وجود می‌آورد.
لوازم آرایشی دارای مواد شیمیایی و مضر برای زیورآلات با سنگ فیروزه شامل موارد زیر است:

  • عطر
  • ادکلن
  • اسپری
  • خوشبو کننده
  • اسانس در لوازم آرایشی

نور خورشید را از سنگ فیروزه دور کنید،  از جمله نکات مفید و کلیدی در رابطه با سنگ فیروزه، عدم تماس آن با نور خورشید است.
بنابراین قرارگیری سنگ فیروزه با ساختار نور خورشید، امکان بروز تبخیر آب طبیعی موجود در سنگ را افزایش می‌دهد.

در این مرحله، تیرگی در سنگ حاصل می‌شود. این میزان از تیرگی به سادگی با چشم قابل به دیدن است.

راهکارهایی برای جلوگیری از مردن سنگ فیروزه

برای جلوگیری از مردن سنگ فیروزه یا به عبارتی دوام در درخشندگی آن، باید برخی از فعالیت‌های روزانه را بدون استفاده از این زیورآلات انجام داد.

به طور مثال، در حمام و یا موقع شستشو، از این مدل سنگ استفاده نکرد. حتی در زمان تعویض لباس، زیورآلات با سنگ فیروزه را از بدن خود خارج کنید.
با این کار، از تماس زیورآلات فیروزه با صورت آرایش شده افراد، جلوگیری می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *