وسایل تزیینی منازل

وسایل تزیینی منازل باید چگونه باشد؟

شاید تاکنون به موزه‌ها سری زده باشید اگر بیشتر دقت کنید می‌توانید این مسئله را در یابید ایرانیان از همان هزاران سال پیش تاکنون نقش آفرینی هنرمندی‌هایی را انجام داده‌اند که توانستند چشم جهانیان را به آثار خود خیره کننده یکی از آثاری که ما از گذشته تاکنون درباره آن بسیار کوچک و هنرمندی خود را در آن بسیار به کار بردیم وسایل تزیینی منازل است که امروزه مردم از آن‌ها استفاده می‌کند.
اما واقعیت این است که استفاده از وسایل تزیینی منازل تنها به امروزه و صد سال گذشته بر نمی‌گردد، بلکه هزاران سال پیش برمی‌گردد که مردم در همان خانه‌های کاهگلی و خشت و گلی که در بسیاری از شهرها و تمدن‌ها وجود داشت بسیاری از وسایل تزیینی استفاده می‌کردند.
امروز باستان‌شناسان توانسته‌اند تعداد زیادی از وسایل تزیینی منازل در گذشته را پیدا کند که می‌توانیم این وسایل تزیینی را یکی از شگفتی‌ها در آن زمان و حتی در امروزه بنامیم. چرا که آن‌ها توانسته‌اند با وسایل ساده و ابزارآلات بسیار کمی که در زمینه هنری داشتند چنین آثار هنرمندی را خلق کنند بسیاری از هنرمندان امروزه آن را یک معجزه می‌دانند.
چرا که بر این اعتقادند که اگر قرار باشد امروزه چنین وسایل تزیینی منازل را بسازیم و به دست مردم بدهیم هزینه و وقت زیادی را می‌گیرد.
اما همه متخصصان بر این مسئله اذعان دارند که انسان‌های گذشته ما بسیار هنرمند بودند چرا که توانستند با ساده‌ترین ابزار آلات چنین وسایل تزیینی منازل را خلق می‌کند چون جالب باشد اما باید بگویم که هنر و هنرمند تا قبل از ورود اسلام یعنی تا پایان دوره ساسانیان جزو تعلقات و دارایی‌های پادشاهان بود و مردم عادی نمی‌توانستند از این هنر و هنرمند‌ها استفاده لازم را ببرند و تنها و تنها در دست پادشاهان بود.
سیر تحول هنرمندی و هنر ایرانی نشان می‌دهد هنرمندان در تمام ادوار تاریخی ایرانیان جزء یکی از متمول‌ترین و سطح بالاترین مردم در کار خویش بودند.
چرا که پادشاهان ایرانی به دلیل ذات و ذائقه هنرمندی که داشتند، توانستند بسیاری از هنرمندان را در نزد خود نگه دارند و به آن‌ها پاداش خوبی را در ازای هنرمندی که انجام می‌دهند بدهند و به همین دلیل هم همیشه ما در کشورمان توانسته‌ایم هنرمند را حمایت کنیم و به آن ارج می‌نهیم و امروزه نیز به دلیل شرایط کنونی چه اقتصادی و چه فرهنگی هنرمندان در حاشیه قرار گرفتند اما همیشه نیز این طور نیست، بلکه امروزه نیز بسیاری از مردم به دنبال هنرمندانی هستند.
که بتوانند منزل آن‌ها را زیباتر از گذشته کند و با ساخت وسایل تزیینی برای منزل‌‌شان را به یکی از مدل‌های زیبا و شیک در خانواده تبدیل کند تا بتوانند از آن‌ها لذت ببرند.

دکوراسیون منزلیکی از مشکلاتی که ما امروزه با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم این است که، مردم به دلیل پیشرفت تکنولوژی‌ها با بسیاری از اطلاعات در ارتباط هستند و می‌توان از سبک زندگی بسیاری از افراد مختلف را ببینند و با آن‌ها ارتباط بگیرند و به همین دلیل هم دیگر قانع به مدل‌هایی که چندین سال از سوی آن‌ها گذشته است نیستند شاید شما هم با بسیاری از افراد برخورد داشته باشید که آن‌ها نیز به دلیل تغییر متدهای هر روزه به سبک زندگی وسایل خود را به طور کامل عوض می‌کند.
به همین دلیل دیگر نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که مردم امروزه با چنین طرز تفکری و با تغییر سریع سلیقه آن‌ها می‌توانند بسیاری از محصولاتی که مربوط به هزاران سال پیش تاکنون است و تغییری در آن نیافته است را خریداری کند.
به عنوان وسایل تزیینی در منزل‌‌شان استفاده کنند و هنرمندان باید این را بدانند که به هیچ عنوان نمی‌توانند با همان متد‌های قبلی کار خود را پیش بگیرند و همیشه مورد توجه باشند.
بلکه باید سلیقه مردم را در مورد وسایل تزیینی منازل به درستی تحلیل کنند و در این باره تحقیقات بسیاری کند و آن هنرمندی خود را به کار می‌گیرند و محدود این هنر که چندین سال است تغییر نکرده است خارج شود و خود را رها کنند و با سلیقه امروزی خود هنری را تکامل ببخشند و تغییر دهند تا بتوانند بسیاری از مردم را به خود جذب کند.
هر چند که امروزه بسیاری از هنرمندان توانستند چنین عملی را انجام دهند و با همان متدهای گذشته تغییری را در آن ایجاد کند و به شکل جدیدی به دست مردم برسانند.
به طور مثال شاید آینه کاری را ما در سال‌های پیش در کاخ‌های پادشاهان می‌دهیم اما در یک باره دیگر این مسئله مورد توجه مردم نباید به دیگران کاری را یک هنر از دست رفته می‌دانستند اما امروزه با دستان توانای هنرمندان ایرانی که هزاران سال زبانزد بسیاری از مردم جهان شده است.

دکوراسیون منزلاین مسئله برطرف شد و ما توانستیم بسیاری از این هنرها را مانند آینه کاری شکل مدرن تبدیل کنیم و بسیاری از هنرمندان توانستم به این روش محصولات خود را بیشتر از پیش به دست مردم برسانند مردم نیز آن‌ها را بیشتر از گذشته در منزل‌شان به طور تزئینی و به عنوان یک وسیله تزیینی در منزل استفاده نمایند.
اما واقعیت این است که ما دیگر نتوانستیم بسیاری از هنرهای دیگر را تغییر دهیم.
اما بهتر است این را بدانیم که اگر بتوانیم به سایر هنرهایی که کم‌ کم دارند از یادها فراموش می‌شوند را به شکل جدید و به شیوه ای جدید به دست مردم برسانیم.
می‌توانیم نه تنها در کشور خود فروش خوبی را از این محصولات داشته باشیم بلکه، می‌توانیم یکی از صادرکنندگان مهم در این زمینه بشویم هر چند که ما همچنان امروزه در برخی از هنرها شاهد صادرات بالای آن‌ها به کشورهای دیگر هستیم مانند هنر فرش بافی که امروزه ما جزء مهم‌ترین صادرکنندگان فرش در بسیاری از کشورهای دیگر هستیم شاید کمتر کشوری وجود داشته باشد که دوست نداشته باشد با ما ارتباط بگیرد و برش‌های و تابلو فرش‌های ما را به کشور خود وارد کند هر روزه شاید در بسیاری از عکس‌ها فیلم‌ها دیده باشید که حتی در مکان مهمی مانند کاخ سفید که هر روز درباره ایران تصمیم جدیدی می‌گیرند از فرش‌های ایرانی استفاده شده است.
ما امروزه توانستیم در فرش بافی به حدی مطلوب برسیم ولی اگر کمی حمایت خود را از این صنعت کم کنیم این هنر نیز مانند بسیاری از هنرهای دیگر از بین می‌رود و ما یکی از بزرگ‌ترین صنعت‌های مهم در دنیا را از دست می‌دهیم به همین دلیل هم بهتر است از زیباترین لوازم دکوری منزل در اصفهان و سایر شهرها  استفاده کنیم که حاصل دست هنرمندان ایرانی باشد تا ضمن حمایت از هنرمندان ایرانی، منازل خود را با آثار هنر ایرانی هزاران سال است که ما آن را می‌شناسیم آذین ببندیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *