تمیز کردن زیورآلات فیروزه‌ای

مهم‌ترین نکات برای تمیز کردن زیورآلات فیروزه‌ای

آیا زیورآلات فیروزه‌ای از درخشش و رنگ بی نظیری برخوردار می‌باشند؟ با توجه به این که در میان زیورآلات موجود در بازار، بهره‌مندی از سنگ‌های تزئینی و با رنگ لعاب، طرفداران بسیار زیادی به خود گرفته است. سنگ فیروزه، با رنگ بی نظیر و دلنشین خود، آرامش دهنده روحی برای انسان است.

رنگ آبی، همواره رنگ آرامش برای انسان بوده است.

خاصیت سنگ فیروزه برای زیورآلات فوق‌العاده است، فلزاتی که می‌توان در کنار سنگ فیروزه از آن بهره‌مند شد از جمله طلا و نقره است. نقره و طلا، فلزات پرطرفدار و علاوه بر آن، پر استفاده می‌باشند.

بسیاری از سازندگان طلا و جواهرات، استفاده از سنگ‌های طبیعی و تزئینی را همواره برای زیبا سازی ساخت خود، به کار می‌برند. سنگ فیروزه از جمله سنگ‌های کهن و با ساختاری سرشار از آلومینیوم است.

مقداری از فسفات آبدار نیز در ساختار سنگ فیروزه وجود دارد. از زیورآلات پر استفاده در میان بانوان، می‌توان به گردنبند و گوشواره اشاره داشت.

البته انگشتر نیز از این قاعده مستثنی نیست. خاصیت سنگ فیروزه برای انگشتر جالب است و بسیاری از بیماری‌ها را بر طرف می‌کند.

در هر صورت، برای هر کدام از مدل‌های تزئینی زیورآلات، ابتدا باید ساختار سنگ را بر اساس آن پیاده سازی کرد. در این رابطه، ساختار سنگ، می‌تواند برای هر نوع مدل زیورآلاتی متفاوت باشد.
اما در رابطه تمیزی و یا کثیفی سنگ فیروزه، باید دقت داشت.

گاهی اوقات، تنها برای براق سازی این سنگ زیبا، فرایند‌هایی بر روی سنگ انجام می‌شود. البته نباید به سنگ فیروزه در حین تمیز کاری آسیب یا صدماتی وارد شود.

تمیز کاری زیورآلات فیروزه‌ای باید با حساسیت بالا و دقت بیشتری انجام شود. بیشتر ساختار جواهرات با سنگ فیروزه، برای بانوان و حتی آقایان به شکل خاص، به صورت روزانه استفاده می‌شود.

زنی با گردنبند و زیورآلات فیروزه ای

تمیز کردن زیورآلات فیروزه‌ای

از جمله نکات ارزشمند در رابطه با سنگ فیروزه، قابلیت و توانمندی تمیزکاری برای آن است. برای تمیز کردن زیورآلات فیروزه‌ای ابتدا باید از دستمال پاکیزه استفاده کرد.

در این مرحله، ابتدا باید تمامی قسمت‌های فلزی مربوط به زیورآلات را تمیز کرد. در کنار سنگ فیروزه، از فلزات برای رکاب و ساختار زیورآلات استفاده شده است.
بنابراین قبل از انجام هر کاری، ابتدا باید دستمال تمیز را بر روی قسمت فلزی زیورآلات کشید. البته در این قسمت، نباید هیچ نوع دستمالی بر روی سنگ فیروزه کشیده شود.
تنها باید فلزات کناری آن، مورد تمیزکاری واقع شوند.

زیورآلات فیروزه‌ای را به کمک چه موادی می‌توان تمیز کرد؟

از سوالات رایج در رابطه با تمیزکاری سنگ فیروزه، مواد شوینده استاندارد است. برای این کار، ابتدا باید از آب نیمه داغ یا به عبارتی ولرم استفاده کرد.
با داشتن آب ولرم، مقداری از مایع ظرفشویی را نیز به آن اضافه کنید.

مایع ظرفشویی، مناسب برای پاکسازی تمامی آلودگی‌ها و جرم‌های موجود در سنگ است. گاهی اوقات، جرم در یک مدت زمان طولانی بر روی سنگ فیروزه، انباشته می‌شود.

بنابراین به این صورت، زیبایی سنگ به شدت از بین می‌رود. در این صورت، به کمک این محلول، با آرامش خاطر بیشتری به تمیز و پاکیزه سازی سنگ فیروزه می‌توان اقدام کرد.

در قسمت بعد، باید از یک عدد گوش پاک کن استفاده کرد. بهره‌مندی از گوش پاک کن به همراه آب و صابون نیز گزینه مناسبی است. البته استفاده از محلول آب و صابون، بیشتر برای قسمت‌های فلزی زیورآلات استفاده می‌شود.
فرایند تمیزکاری باید تا زمانی که میزان کدر و کثیفی در  زیور آلات فیروزه‌ای شکل گرفته است ادامه داده شود.

بنابراین باید براقی و درخشندگی بی نظیری در زمان تمیزکاری سنگ فیروزه و فلزات اطراف آن، به وجود آید. این درخشندگی، نتیجه تمیز سازی مناسب و استاندارد برای زیورآلات با سنگ فیروزه است.
بخش‌هایی از زیورآلات فیروزه‌ای، دارای حفره‌های کوچک و بزرگ و یا گوشه می‌باشند.

بنابراین برای پاکسازی این قسمت‌ها، باید دقت بیشتری را به خرج داد. همواره قسمت‌های گوشه و شیار‌های کنار زیورآلات، بسیار دشوار تمیز می‌شوند.
دقت و تمرکز خود را بر روی قسمت‌های چرک و کثیف‌تر بیشتر از قبل قرار دهید.

زیور آلات فیروزه ای

آیا زیورآلات فیروزه‌ای را با هر دستمالی می‌توان تمیز کرد؟

از نکات جالب توجه در رابطه با سنگ فیروزه و تمیزکاری آن، استفاده از دستمال مناسب است. دستمال دارای ویژگی و خاصیت‌های بیشماری از نظر بافت و ساختار خود است.

نکته مهم در رابطه با دستمال مورد نظر برای پاکسازی سنگ فیروزه، استفاده از دستمال مرطوب و نرم است. هیچ گاه بعد از تمیزکاری سنگ فیروزه و فلزات آن، از آب برای پاکسازی کف موجود استفاده نکنید.

برخی از افراد، برای پاکسازی کف موجود در زیورآلات فیروزه‌ای، آن را زیر شیر آب قرار می‌دهند. در این مرحله، قرار گیری سنگ فیروزه با آب، مشکلات بسیار زیادی را به وجود می‌آورد.

این مطلب بسیار مشکل ساز می‌شود. بنابراین به کمک یک دستمال مرطوب، تمامی کف موجود بر روی سنگ فیروزه و فلز اطراف آن را پاکسازی نمایید.

آیا زیورآلات فیروزه‌ای با مسواک تمیز می‌شوند؟

گزینه دیگر برای تمیزکاری زیور آلات فیروزه‌ای، بهره‌مندی از مسواک است. مسواک دارای ساختار بسیار خوبی برای تمیزکاری است.
حالت برسی و نرم آن، برای پاکسازی سنگ فیروزه کارآمد و مفید است.

ابتدا باید مسواک را با آب ولرم خیس کرد. در این قسمت برای تمیزکاری سنگ فیروزه، نیازی به استفاده از صابون نیست. به کمک مسواک با رطوبت خود در زمان خیس سازی آن، ابتدا آن را به آرامی بر روی سنگ بکشید.

در این زمان، هر نوع آلودگی موجود بر روی سنگ از بین می‌رود. به کمک یک دستمال نرم، تمامی قسمت‌های خیس سنگ فیروزه را پاک نمایید. حتی می‌توان زیور آلات فیروزه‌ای را در زیر نور مستقیم آفتاب قرار داد.

با این روش، هیچ نوع مشکلی برای زیورآلات فیروزه‌ای به وجود نمی‌آید. به سادگی می‌توان از نور آفتاب استفاده کرد. سنگ فیروزه، دارای شفافیت و درخشندگی فوق العاده‌ای است.

بنابراین بیشتر افراد، تمایل به استفاده از سنگ فیروزه به دلیل درخشندگی بالای آن را دارند. به همین جهت، استفاده از سنگ فیروزه در ساخت زیورآلات بسیار مهم و ارزشمند است.

از نظر رنگ، ساختار جذابی دارد. البته قابلیت انعطاف سنگ فیروزه بسیار بالا است. بنابراین به سادگی می‌توان آن را تراش داد. تراشکاری موجود برای سنگ فیروزه، آن را به میزان قابل توجهی، به شکل‌های متفاوت در می‌آورد.
هر شکل و ساختاری که انسان به آن تمایل بیشتری داشته باشد. بنابراین برای تغییر شکل در ساختار سنگ فیروزه، محدودیتی وجود ندارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *